Contact | Sitemap | Route | 

Stadsmilieunieuws februari 2019

  • Carrousel met deelfietsen in IJsselstein
  • NRU wellicht niet in 2025 maar pas in 2027 gereed
  • Vandaag eerste proefrit Uithoflijn
  • Gebruikt toiletpapier wordt koolstof
  • Opborrelend grondwater vult singel
  • Trillen op veen van de Zodden
  • Bomenkap N411
  • Leidsche Rijn bouwt ijsvogelwanden
  • Utrechtse raad stemt in met oplaatverbod ballonnen
  • Lot van Hooijdonk overleeft motie van wantrouwen
  • Make the world Greta again
  • Uithoflijn rijdt zonder passagiers
  • Adviesraad voor routes snelfietsen
  • Spoeddebat over Uithoflijn
  • Trucje nodig met dieselbus
  • Bomenkap rondweg Amersfoort zaterdag klaar
  • Toekomst project Nul op de meter nog onzeker
  • Elektrische megatruck verovert de stad
  • Statistiek over CO2-uitstoot per passagier
  • Meer vliegtuigen op Schiphol wensdroom
  • Beversporen langs A2 bij Haarrijnseplas
  • Meer groen rond rotonde Maliebaan
  • Duizend zitplaatsen in OV
  • Ode aan het Varken
  • Nieuwe broedplaatsen voor ijsvogels in Utrecht Terwijde
  • Nieuwe bussen voor provincie Utrecht
  • Kruising Maliebaan en Maliesingel wordt groen
  • HEMA wordt duurzamer
  • Nieuw bus/tramstation in Nieuwegein
  • Vergeefs protest tegen bomenkap in Amersfoort
  • Hogeschool zet verwarming laag
  • Essentaksterfte in Bunnik
  • Nog altijd fietsers op de Vismarkt
  • Bewoners langs N410 eisen extra maatregels
  • Herinrichting Voorstraat dringt autoverkeer terug
  • Meer wegen naar duurzaamheid
  • Utrecht was nucleair doelwit
  • Ruim 1100 bomen in Utrecht verdwijnen
  • Debat Uithoflijn in stad Utrecht twee weken later
  • Geen fietsen op Neude voor nieuwe bibliotheek
  • Oppositie provincie fel in debat Uithoflijn
  • Houten opnieuw fairtradegemeente
  • Waterstoftransitie in Nederland
  •  

    Carrousel met deelfietsen in IJsselstein

    De gemeente IJsselstein hoopt via de gisteren in gebruik genomen speciale carrousel met 12 deelfietsen het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren. De carrousel, KeoBikes genaamd, staat langs de Beneluxweg. Mobiliteitswethouder Peter Bekker verwacht dat de deelfiets de keuze voor het OV gemakkelijker en de regio en IJsselstein nog beter bereikbaar met het openbaar vervoer maakt. De stad heeft de KeoBikes gezet bij bushalte Ewoud, daar veel mensen werken op bedrijventerreinen Overoudland, Lagedijk en Panoven hier in– en uitstappen. Buslijnen 195 en 295, die rijden tussen Utrecht Centraal en IJsselstein, stoppen bij bushalte Ewoud. Bron: AD/UN, 28-02-2019
     

    NRU wellicht niet in 2025 maar pas in 2027 gereed

    Het ziet er naar uit dat de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU/N230) niet al in 2025 gereed is, maar niet eerder dan in 2027 aan het verkeer vrij gegeven worden kan. De opleveringsdatum die met de provincie Utrecht overeen gekomen was, blijkt onhaalbaar. Een en ander schrijft het Utrechts college aan de raad. Provinciale Staten (PS) spenderen 9 miljoen euro extra in uitbreiding van de NRU, om naast het Robert Kochplein ook het Henri Dunantplein te kunnen ondertunnelen. Onderzocht wordt of deze door de provincie en de stad gewenste variant haalbaar is. Hierdoor zou de aanleg nog negen maanden langer duren.
    Bron: AD/UN, 28-02-2019
     

    Vandaag eerste proefrit Uithoflijn

    Vandaag, donderdag 28 februari, staat de eerste proefrit gepland voor de Uithoftramlijn. De verwachtingsvolle rit vangt hedenmiddag aan op de Padualaan in de Uithof. Vorige week meldde de provincie Utrecht al dat de laatste vergunningen binnen zijn. Passagiers mogen echter nog niet meereizen. De komende proefritten duren zeker vijf maanden. 
    Bron: AD/UN, 28-02-2019
     

    Gebruikt toiletpapier wordt koolstof

    Of het functioneert weten de medewerkers bij het Waterschap Vallei en Veluwe nog niet, maar in april aanstaande start de bouw van een hal waarin gebruikt wc-papier omgevormd wordt tot een bruikbare stof: actieve kool. Het gaat om een proef bij de rioolzuivering in Ede. Naar het waterschap zegt, is de proef een wereldprimeur. Nu wordt wc- papier nog uit het rioolwater gezeefd en gaat vervolgens naar de afvalverbranding. Jaarlijks wordt 180.000 ton gebruikt toiletpapier doorgespoeld in de wc-pot.
    De proef behelst dat wc-papier omgewerkt wordt tot cellulose en uiteindelijk tot actief kool. Die kool kan benut worden voor het filteren van afvalstoffen, zoals medicijnresten. Actief kool bezit de eigenschap allerlei stoffen aan zich te binden, dat proces heet adsorptie. De actieve koolstof wordt onder meer aangewend  in de medische wereld vanwege zijn zuiverende werking. Norit is een bekende toepassing, maar ook in gasmaskers bevindt zich actief kool. Bron: AD/UN, 27-02-2019
     

    Opborrelend grondwater vult singel

    Amper te geloven, maar veel eerder dan verwacht stroomt ter hoogte van het Moreelsepark al weer water rond de Utrechtse Binnenstad. Opborrelend grondwater zorgt er voor dat nu reeds een voorproefje te bewonderen is van het herstel van de Catharijnesingel.
    Momenteel zijn slopers druk doende aan het verwijderen van de laatste 600 meter asfalt. Zo ongeveer op deze plaats werd de singel 60 jaar eerder gedempt voor een stukje autobaan dat zijn weerga hier te lande niet kende. Slechts 300 meter telde dat maffe stukje autoweg midden in de stad. In de loop van 2019 stroomt het singelwater naar verwachting definitief tot aan de nieuwe Marga Klompébrug. Medio 2020 moet het complete zandbed verdwenen zijn, waarna er 20 meter breed water moet stromen. Dan is de Stadsbuitengracht (de Singel om de Binnenstad) weer helemaal compleet. Even geduld nog, Utrechters.
    Bron: AD/UN, 27-02-2019
     

    Trillen op veen van de Zodden

    De provincie Utrecht is weer een natuurmonument rijker: dat is het Westbroekse Zoddengebied. De Zodden zijn een moerasgebied ten noorden van de stad Utrecht, vlakbij de Loosdrechtse Plassen. De Zodden kennen een typische watervegetatie: bepaalde soorten gras en riet vormen het leeuwendeel van de beplanting in het zompige terrein. 
    Wie er op loopt merkt dat je je op een soort trilveen beweegt. De provincie Utrecht vindt de Westbroekse Zodden zo bijzonder dat het gebied onlangs aangemerkt is als aardkundig monument. 
    Bron: AD/UN, 26-02-2019

    Bomenkap N411

    Het zichtbare werk dat noodzakelijk is voor de herinrichting van de provinciale weg N411 tussen Bunnik en Utrecht begint vandaag, maandag 25 februari. Het wegdeel tussen de kruising met de Mereveldseweg in Utrecht en de Van Zijldreef in Bunnik ondergaat een opknapbeurt en daarom moeten er bomen helaas het veld ruimen.
    Bron: AD/UN, 25-02-2019
     

    Leidsche Rijn bouwt ijsvogelwanden

    Zaterdagmorgen, 23 februari, hebben vrijwilligers bij de rioolwaterzuivering in de Utrechtse wijk Terwijde twee ijsvogelwanden aangelegd. De vrijwilligers hopen dat de kleurrijke vogels hier nog in dit seizoen gaan broeden en dat er uiteindelijk een stabiele populatie ijsvogels ontstaat. De ijsvogelwanden zijn een meter hoog en bestaan uit stevige klei. Bron: AD/UN, 25-02-2019
     

    Utrechtse raad stemt in met oplaatverbod ballonnen

    Niet alleen in Zeist, maar nu ook in Utrecht is het oplaten van ballonnen taboe. Dat heeft de Utrechtse raad gisteren besloten. De Partij voor de Dieren (PvdD) ziet ballonnen als vliegend zwerfafval. Die partij diende ook een motie in die oproept tot niet langer bij te dragen aan het vliegende zwerfafval. Die motie kon rekenen op brede politieke steun. Alleen CDA, PVV en de VVD stemden tegen de PvdD- motie. Ballonnen kunnen gevaarlijk zijn voor allerlei soorten dieren. Ze bestaan uit plastic of latex en dieren kunnen er in stikken of ze verhongeren omdat hun maag vol zit met ballonresten. Bron: AD/UN, 22-02-2019
     

    Lot van Hooijdonk overleeft motie van wantrouwen

    De voltallige oppositie in de Utrechtse raad zegde gisteravond het vertrouwen in mobiliteitswethouder Lot van Hooijdonk (GL) op wegens het debacle met de Uithoftramlijn. Met die motie van wantrouwen diende de oppositie een zware dreun uit aan Lot van Hooijdonk en zij voelde zich niet geroepen haar wethouderschap op te zeggen en op te stappen. Het spoeddebat begon om 14.00 uur en duurde tot in de avond.
    Bron: AD/UN, 22-02-2019
     

    Make the world Greta again

    Niemand kan meer om Greta Thunberg heen, ook de Europese Commissie (EC) in Brussel niet. De Zweedse scholiere uit Stockholm is al een goed half jaar in actie voor een beter klimaat met het inmiddels bekende kartonnen bord met de tekst ‘Skolstrejk för Klimatet’ bij de Riksdag in de Zweedse hoofdstad. Gisteren, donderdag 21 februari, gaf Greta de politici in Brussel onder uit de zak over het klimaatbeleid tijdens een bijeenkomst van de leden van het Europees Economisch en Sociaal Comité. De hoofdcommissaris Jean Claude Juncker gaf Greta zelfs een handkus. 
    Greta zei onder meer het navolgende: “We hebben nieuw klimaatbeleid nodig, en een nieuwe manier van denken. Het gaat jullie politici alleen om de macht. Dat moet afgelopen zijn.” Het klimaatbeleid is een ramp, is Thunbergs boodschap. Greta was eerder in Kattowitz voor de klimaatconferentie, ook in Davos, waar allerlei wereldleiders en andere zogeheten ‘groten der Aarde’ bijeenkomen om de wereldsituatie te bespreken, sprak Greta Thunberg deze lui toe. Inmiddels is de 16-jarige scholiere zo ongeveer kind aan huis bij belangrijke wereldleiders en bij hen die zich zelf belangrijk achten. Het klimaat lijkt zijn stem te hebben gevonden. Zeer goed werk van Greta Thunberg. 
    Bron: AD/Nieuws, 22-02-2019
     

    Uithoflijn rijdt zonder passagiers

    De al een tijd in opspraak zijnde Uithoflijn, tussen Utrecht CS en Utrecht Science Park (USP),  gaat ‘heel binnenkort’ overdag rijden, maar dan zonder passagiers. Een en ander maakte de provincie Utrecht gisteren bekend. De provincie heeft de officiële vergunning gekregen om proefritten te mogen maken met de trams. Met deze proef breekt de laatste beslissende fase aan voor het project Uithoflijn. Een dergelijke vergunning is noodzakelijk om in de praktijk ervaring op te doen wat straks nodig is dagelijks grote aantallen passagiers te vervoeren.
    Bron: AD/UN, 21-02-2019
     

    Adviesraad voor routes snelfietsen

    Een nieuwe Adviesraad Snelfietsroutes gaat de provincie Utrecht adviseren over alles wat met snelfietsroutes van doen heeft. Van die snelfietsroutes wil de provincie Utrecht er 7 aanleggen in samenwerking met betrokken gemeenten. De Raad kwam gisteren voor het eerst bijeen. Aan bod kwam onder meer hoe speed pedelecs te combineren met gewone fietsers op een en dezelfde route. In de nieuwe raad zitten vertegenwoordigers van kennis- en belangenorganisaties op fietsgebied. 
    Bron: AD/UN, 21-02-2019
     

    Spoeddebat over Uithoflijn

    Mobiliteitswethouder Lot van Hooijdonk (GL) ligt vandaag, donderdag 21 februari, zwaar onder vuur in een spoeddebat in de Utrechtse raad. Het gaat over de ‘verdwenen miljoenen euro met betrekking tot de tramlijn. Het is nog maar de vraag of zij de aangekondigde motie van wantrouwen overleeft. Eerder slaagde de wethouder daar wel in. Het gaat om de 10 miljoen euro die onder onduidelijke voorwaarden aan aannemer BAM zijn gedaan. Stadsbelang Utrecht, CDA, VVD en PVV zegden  eind 2018 al het vertrouwen in Van Hooijdonk op. BAM, gemeente en provincie Utrecht ontkennen onduidelijkheden over de bedragen.
    Het spoeddebat begint om 14.00 uur en zeer waarschijnlijk achter gesloten deuren. Daarna volgt een openbaar deel. 
    Bron: AD/UN, 21-02-2019
     

    Trucje nodig met dieselbus

    Openbaar vervoerder in Utrecht, U-OV, bedient zich van een trucje om de dienstregeling van buslijn 2 in de Binnenstad rond te krijgen. Lijn 2 zou volledig elektrisch moeten zijn, maar regelmatig lukt dat niet door lange vertragingen op de relatief drukke Catharijnesingel. Buslijn 2 rijdt met drie kleinere elektrische bussen (reeksnummers 4301, 4302 en 4303) vanaf Utrecht CS naar de diverse musea in de Binnenstad. De verkeersdrukte zorgt voor vertraging en dat gaat van de laadtijd af op het Centraal Station. Dan wordt een oudere dieselbus ingezet om de ritten te rijden. De elektrische bus rijdt dan met het laatste beetje energie naar de remise, waar hij met een snellader weer opgeladen wordt en dat neemt circa een half uur in beslag.
    Ook op buslijn 1 moet op deze manier een noodgreep toegepast worden. Vorige week maakte U-OV bekend, dat het bedrijf 55 elektrische bussen gekocht heeft en die komen vanaf 2020 in het Utrechtse straatbeeld.
    Bron: AD/UN, 20-02-2019
     

    Bomenkap rondweg Amersfoort zaterdag klaar

    Nog maar een halve week en het vellen van de eerste 1500 van de in totaal 3500 bomen in het plangebied van de westelijke rondweg in Amersfoort is gereed. Naar Amersfoort zegt, is het kapwerk zaterdag 23 februari aanstaande afgerond. De in stukken gezaagde boomstammen worden de komende week opgeruimd en voor het broedseizoen zijn al mensen in de weer van wat eens bomen waren af te transporteren.
    Het vellen ging niet zonder problemen: net als in 1982 bij het landgoed Amelisweerd bij Utrecht, klommen ook hier bij Amersfoort actievoerders in de bomen om de kap tegen te gaan. Bron: AD/UN, 20-02-2019
     

    Toekomst project Nul op de meter nog onzeker

    Drie jaar terug begon woningcorporatie Mitros met het project ‘Nul op de meter’. Acht appartementen in een flatgebouw in Overvecht aan de Camera Obscuradreef, werden zo energiezuinig mogelijk gemaakt. Momenteel zijn 40 andere woningen in de wijk energievriendelijk gemaakt. De bewoners van zeven flatwoningen betalen al twee jaar vrijwel geen cent meer aan hun energieverbruik. Daar lachen ze om de stijgende energiekosten die de meeste Nederlanders wel voor hun kiezen krijgen. Bron: AD/UN, 20-02-2019
     

    Elektrische megatruck verovert de stad

    Het is een Europese primeur: grote elektrische trucks met trailers bevoorraden een paar Amsterdamse supermarkten. Het is de eerste keer dat grote elektrische vrachtwagencombinaties gebruikt worden voor bevoorrading in een Binnenstad. Het is nog een proef die twee jaar in beslag neemt. Daarbij worden drie elektrische en twee plug-in hybride vrachtwagens met een aanhanger ingezet. Albert Heijn, de grootgrutter uit Zaandam, wil vanuit het nieuwe distributiecentrum in Zaandam-Zuid met de trucks naar een of twee AH-filialen in en om Amsterdam materiaal afleveren. Daarbij wordt een afstand van circa 70 kilometer gereden.  Bron: AD/Economie, 19-02-2019
     

    Statistiek over CO2-uitstoot per passagier

    In het artikel “Meer vliegtuigen op Schiphol ‘wensdroom’” is ook een statistiek te bewonderen die boekdelen spreekt over de CO2-uitstoot per vervoermiddel per passagier. Het gaat om 7 soorten van transport:
     
    Fiets            0 gram/kilometer
    Trein          14 gram/kilometer
    Bus             68 gram/kilometer
    Scooter      72 gram/kilometer
    Auto         104 gram/kilometer
    Auto gr     158 gram/kilometer
    Vliegtuig   285 gram/kilometer
     
    Bron:  European Environment Agency, 19-02-18  
    Bron: AD/Nieuws, 19-02-2019
      

    Meer vliegtuigen op Schiphol wensdroom

    Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD, Infrastructuur) wil hoe dan ook, dat de luchthaven Schiphol bij Amsterdam door groeit. Naar experts menen, valt dat niet te combineren met die andere wens van het zittende kabinet Rutte III: het halen van de klimaatdoelen van Parijs. De minister wil dat Schiphol de komende decennia als een der belangrijkste overstapluchthavens van Europa blijft. Luchtvaart is, volgens de bewindsvrouw, bij uitstek internationaal, dat wereldwijd aanpakken moet. Op de lange termijn, in 2035, verwacht de internationale luchtvaartorganisatie IATA 7,2 miljard passagiers mondiaal per vliegtuig te vervoeren. Verdomd veel dus. Kijken we naar de CO2-uitstoot, dan valt al lang en breed op dat de fiets nul CO2-uitstoot produceert, de trein 14 gram per kilometer uitstoot, maar het vliegtuig alle transportmiddelen wijd overtreft met 285 gram per kilometer. Deze drie waarden gelden voor de CO2-uitstoot per passagier. Bron: AD/Nieuwsn 19-02-2019
     

    Beversporen langs A2 bij Haarrijnseplas

    Langs de A2 bij de Haarrijnseplas zijn sporen van bevers gesignaleerd. Volgens boswachter Roy Mes van natuurmonumenten gaat het om een fantastische ontdekking. Wellicht kan het zijn dat bevers een burcht bouwen. In de nabijheid en rond de plas staan bomen met zacht hout, zoals populieren en diverse wilgensoorten. Voor bevers is deze biotoop een waar eldorado en levenshabitat. Bron: RTV Utrecht, 18-02-2019
     

    Meer groen rond rotonde Maliebaan

    De verbinding tussen Maliebaan, Maliebrug en Maliesingel moet een groene plaats worden met een goede aansluiting aan de omgeving. Dat zegt de gemeente Utrecht over de herinrichting van het zogeheten ‘Malieblad’. Het eerste plan lag eind 2018 al gereed, maar is nu vastgesteld door het college van b en w. Het definitieve ontwerp volgt nog, daar de binnenkomende reacties nog meegenomen worden in het uiteindelijke besluit. Het toekomstige Malieblad is nu nog een groot verkeersplein, maar daarin komt verandering: asfalt maakt plaats voor meer groen en ook de ronde lijnen van het Zocherplantsoen worden hersteld. Bron: AD/UN, 18-02-2019
     

    Duizend zitplaatsen in OV

    De provincie Utrecht wil duizend zitplaatsen extra creëren in het openbaar vervoer en dan specifiek de bussen in zowel de stad als de provincie Utrecht. Om dat doel te bereiken komen zowel nieuwe, maar ook langere exemplaren. De provincie denkt zo de drukte op te kunnen lossen. Bron: AD/UN, 18-02-2019
     

    Ode aan het Varken

    Het kunstwerk Ode aan het Varken is een opvallende creatie en laat Utrechters en iedereen van buiten de stad stilstaan bij het welzijn van dieren en varkens in het bijzonder. De varkenshouderij is over het algemeen een ware ramp voor deze intelligente dieren. De Partij voor de Dieren (PvdD) heeft samen met dierenbeschermingsorganisaties het kunstwerk mede mogelijk gemaakt. Het kunstwerk Ode aan het Varken wordt vandaag, maandag 18 februari, om 16.00 uur op de Neude in de Binnenstad onthuld. Daarbij zijn onder meer Jantien Mook, PvdD-Tweede Kamerfractievoorzitter Marianne Thieme en Hiltje Keller, lijsttrekker voor de PvdD in de provinciale staten van de provincie Utrecht. Bron: AD/UN, 18-02-2019
     

    Nieuwe broedplaatsen voor ijsvogels in Utrecht Terwijde

    Bij de rioolwaterzuivering in de Utrechtse wijk Terwijde, in Leidsche Rijn, worden regelmatig ijsvogels waargenomen. De kleurrijke vogels kunnen er niet broeden. Er worden twee speciale ijsvogelwanden die het broeden mogelijk moeten maken. Komende week start Natuurplatform Leidsche Rijn met het bouwen van de ijsvogelwanden, zodat na de bouw de vogels er kunnen nestelen. De ijsvogelwand is eigenlijk een soort heuvel uit leem, waar de ijsvogel een eigen nestgang in graven kan. Volgens Ria Glas van NLR, zijn alle ingrediënten al aanwezig, behalve de broedplaats zelf. Zaterdag 23 februari aanstaande beginnen vrijwilligers met de bouw van de ijsvogelwanden. 
    Bron: AD/UN, 16-02-2019
      

    Nieuwe bussen voor provincie Utrecht

    Nog in 2019 krijgt de provincie Utrecht 55 nieuwe bussen, maar 125 bussen verdwijnen uit het verdwijnen uit het wagenpark. Voor die 125 bussen komen extra lange, elektronische bussen in de plaats. Darmee bereikt de provincie twee belangrijke doelen. Als eerste stap gaat het om duurzaam openbaar vervoer. Doel is in 2028 100 procent ‘schoon’ te zijn. Daarnaast zorgen de nieuwe bussen voor meer zitplaatsen. Stap twee is dat er meer lange bussen zullen rijden op lijnen waar veel vraag naar is in de spitstijden.
    De stadsbuslijnen 1 en 2 rijden al elektrisch. De stadsbuslijnen 3, 7 en 8 krijgen nu de hoogste aandacht voor verbetering in comfort, et cetera.
    Voorts zet U-OV 15 nieuwe bussen in op drukke regiobuslijnen en die bussen bieden ook meer plaats voor passagiers en zijn 15 meter lang.
    Bron: AD/UN, 16-02-2019
     

    Kruising Maliebaan en Maliesingel wordt groen

    De kruising aan het begin van de Maliebaan met de Maliebrug en de Maliesingel wordt opnieuw ingericht. Het kruispunt moet een aantrekkelijke, groene plaats worden met een logische fietsroute en een goede aansluiting op de omgeving van de kruising. Het ontwerp van het kruispunt, het zogeheten ‘Malieblad’, moet aansluiten op de herinrichting van de Maliesingel en de geplande herinrichting van de Maliebaan.
    Het ‘Malieblad’ lijkt nu nog een groot verkeersplein, maar daar komt verandering in. Asfalt maakt plaats voor groen en het sluit aan op het Zocherplantsoen (Stadsbuitengracht). Eind 2019 wordt met de uitvoering van het definitieve ontwerp begonnen. Bron: DUIC, 14-02-2019
     

    HEMA wordt duurzamer

    De Hollandse Eenheids Maatschappij Amsterdam, zoals de winkelketen officieel heet, wil duurzamer en milieuvriendelijker worden. Doel is onder meer dat in 2020 geen plastic rietje, beker en wattenstaafje meer in de schappen van de HEMA- filialen te vinden is. Ook roerstaafjes en plastic confetti verdwijnen uit het assortiment. Vanaf najaar 2019 papieren en metalen rietjes. Al het wegwerpplastic en voorverpakkingen gaan er in de loop van de komende tijd eruit. Doel is verder het totale aantal verpakkingen te reduceren met 25 procent in 2022 en overgaan op 100 procent gerecycleerd of bioplastics in 2025. De rookworst blijft uiteraard.
    Bron: AD/Economie, 14-02-2019 
      

    Nieuw bus/tramstation in Nieuwegein

    De gemeente Nieuwegein en de provincie Utrecht sloten gisteren, maandag 11 februari, een akkoord over de ontwikkeling van een nieuw OV- knooppunt en woningbouw in het westelijk centrumgebied van City Nieuwegein. De belangrijkste onderdelen van het vervoersknooppunt zijn een nieuwe tramhalte die geschikt is voor de nieuwe langere en met een lage vloer voorziene trams, en een groter busstation en nog eens de bouw van honderden nieuwe woningen. Het busstation wordt ruimer van opzet, zodat ook langere, gelede bussen daar kunnen halteren. De vernieuwing van de tramhalte is van noodzaak om de nieuwe langere trams te kunnen ontvangen. Nu ligt de in/uitstaphoogte nog een halve meter boven de bovenkant van de spoorstaven. Over anderhalf jaar is dat nog maar op slechts enige decimeters. De trams rijden dan rechtstreeks door via het Stationsgebied in Utrecht naar Utrecht Science Park (USP) in het oosten van de Domstad. Bron: AD/UN, 12-02-2019
     

    Vergeefs protest tegen bomenkap in Amersfoort

    De zeer bekende protesten tegen het vellen van bomen bij het landgoed Amelisweerd, bij Utrecht, in 1982, waarbij actievoerders in boomhutten probeerden het omzagen van bomen tegen te gaan, kreeg gisteren navolging bij de Stichtse Rotonde in Amersfoort. In 1982 legden de bomen bij Utrecht voor de A27 uiteindelijk toch het loodje. Gisteren was dat ook het geval bij de rotonde in de Keistad. Circa 30 demonstranten namen deel aan de actie. Na anderhalf uur gaven de actievoerders de strijd tegen de bomenzagers op. Het activistische Utrechtse SP-raadslid Michel Eggermont hield nog het langst stand door langs het tracé hoog genoeg in een boom te klimmen. Met gebalde vuist voorkwam hij minstens anderhalve stonde dat er bij Eggermont bomen geveld werden. 
    Volgens de drijvende kracht achter het bomenbehoud, het Amersfoorter SP-raadslid Rob Molenkamp, overtrad de gemeente Amersfoort in de eerste uren van de bomenkap de Natuurwet meer keren. Molenkamp: “Er is geen specialist die de bomen controleert op nesten en broedende vogels. Dat is absoluut een verplichting als je bomen gaat rooien in deze tijd van het jaar. Ik heb inmiddels vier milieudelicten geteld waarvan aangifte zal worden gedaan”, zegt SP- raadslid Rob Molenkamp.
    Bron: AD/UN, 12-02-2019
     

    Hogeschool zet verwarming laag

    Aanstaande vrijdag, 15 februari, doen studenten van de Hogeschool Utrecht er verstandig aan een dikke trui aan te trekken. De HU zet de verwarming drie graden lager, om de studenten bewust te maken van het energieverbruik. De Hu verwacht een besparing van 10 tot 15 procent in de stookkosten. Bron: AD/UN, 12-02-2019
     

    Essentaksterfte in Bunnik

    De essentaksterfte heeft behalve in Utrecht ook in Bunnik knalhard toegeslagen: 800 van de 1000 essen in de gemeente zijn aangetast door de schimmelziekte. De 80 bomen die er het ergst aan toe zijn worden snel geveld. Bron: AD/UN, 12-02-2019
     

    Nog altijd fietsers op de Vismarkt

    Fietsers storen zich amper aan het fietsverbod op de Vismarkt in de Utrechtse Binnenstad. Sinds begin mei 2018 is fietsen taboe in het weekeinde, maar een steekproef toont aan dat er per anderhalve minuut nog altijd iemand op een stalen ros voorbij komt. Dat het fietsen tussen voetgangers hachelijke situaties oplevert zal iedereen duidelijk zijn. Verbodsborden helpen niet, ze zijn of veel te klein met onduidelijke tekst, of ze hangen op een zodanige hoogte dat de borden niet opvallen.
    Bron: AD/UN, 11-02-2019
     

    Bewoners langs N410 eisen extra maatregels

    Al jaren strijden bewoners uit Bunnik en Houten voor minder verkeer op de N410, de weg met de 7 versmallingen. De bewoners vragen de politiek in beide plaatsen met extra maatregels te komen om het autoverkeer te weren en zo te zorgen voor een autoluw buitengebied. 
    Bron: AD/UN, 11-02-2019
      

    Herinrichting Voorstraat dringt autoverkeer terug

    De geplande herinrichting van de Voorstraat en omgeving in de Binnenstad start, als alles naar wens verloopt, in de zomer van 2019. De Predikherenstraat wordt dan afgesloten voor autoverkeer. Volgens mobiliteitswethouder Lot van Hooijdonk (GL) is dit nodig om te voorkomen dat - na de herinrichting van de Voorstraat en de Wittevrouwenstraat -  een doorgaande route voor gemotoriseerd verkeer ontstaat. De plannen voor de twee straten met redelijk wat winkels (vanaf de Biltstraat tot aan de Neude) zijn de laatste maanden verder uitgewerkt. Doel is dat er in beide straten meer ruimte komt voor fietsers en voetgangers op rood asfalt. Het gemotoriseerde verkeer is er te gast.
    Bron: AD/UN, 09-02-2019
     

    Meer wegen naar duurzaamheid

    De warmtepomp geldt doorgaans als alternatief voor de gasgestookte cv-ketel. Maar er is nu ook een duurzamere en goedkopere optie: de waterstofketel. De waterstofketel is het alternatief voor de warmtepomp in oudere woningen. 
    Op de bouwbeurs in de Utrechtse Jaarbeurshal is de op waterstof werkende cv-ketel al een regelrecht hit en dat is geen wonder, want dit door kachelproducent Remeha uit Apeldoorn, kan een huis veilig verwarmen zonder extra isolatiekosten. Een warmtepomp heeft wel isolatie nodig. De waterstofketel kan bovendien aangesloten worden op het bestaande netwerk waarmee nu nog aardgas naar de huizen transporteren. Waterstof heeft het grote pluspunt dat het gemakkelijk kunt transporteren en opslaan zonder dat energie verloren gaat, zoals bij leeglopende accu’s en batterijen.
    Een eerste grootschalige proef vindt plaats in de Rotterdamse plaats Rozenburg en begint in maart aanstaande. 
    Bron: AD/Economie, 08-02-2019
     

    Utrecht was nucleair doelwit

    In het depot van het Nationaal Militair Museum in Soesterberg ligt op een tafel een bijzondere Poolse militaire stafkaart. Dit exemplaar meet zo’n 3 bij 3 meter en toont heel Noord- Europa. Het is een strategische uiteenzetting van de aanval op West- Europa door Polen in 1970. Destijds heerste de Koude Oorlog tussen de NATO en het Warschaupact. Opdrachtgever voor de topografische militaire kaart was generaal Wojciech Jaruzelski, de latere president van Polen in de tweede helft der jaren ’80 van de 20ste eeuw.

    Op die bewuste topkaart staat een rode atoombom boven de stad Utrecht afgebeeld: de Domstad was een doelwit in een conflict tussen ‘Oost en West’. Bizar idee voor een catastrofe met leed en verderf. Vanaf zaterdag 23 februari aanstaande is een expositie te bezoeken in het NMM in Soesterberg over de Koude Oorlog.

    Bron: RTV Utrecht, 07-02-2019

     

    Ruim 1100 bomen in Utrecht verdwijnen

    Utrecht is in januari gestart met een grootscheepse operatie waarbij 1170 essen het loodje zullen leggen. Al die bomen zijn ziek: ze lijden aan de essentaksterfte. De essen worden boom voor boom vervangen. Woensdagmiddag plantte wethouder Klaas Verschuure (D66) aan de Timorkade in Lombok de eerste nieuwe boom. De essentaksterfte is een groot probleem voor de bomen in Utrecht. De ziekte bedreigt circa 24.000 essen in de stad en 82 procent is min of meer aangetast. De ziekte veroorzaakt dat takken van de bomen kunnen vallen en genezing van de schimmelziekte is onmogelijk. Bron DUIC, 06-02-2019

     

    Debat Uithoflijn in stad Utrecht twee weken later

    De oppositie in de Utrechtse raad stelt het spoeddebat over de financiële onzekerheden in relatie tot de Uithoflijn met twee weken uit. De partijen willen de tijd nemen om een belangrijk document in ogenschouw te nemen dat zij pas later deze week toegezonden krijgen. Het gaat om een lijvig stuk van een onafhankelijke geschillencommissie die in 2015 uitspraak deed over een ruzie tussen de opdrachtgevers (gemeente en provincie Utrecht) met aannemer BAM over de aan te leggen spoorconstructie tussen Utrecht CS en De Uithof. BAM zou een goedkopere constructie willen toepassen dan volgens de opdrachtgevers in het contract vast gelegd is. Bron: AD/UN, 06-02-2019

     

    Geen fietsen op Neude voor nieuwe bibliotheek

    De Neude moet aan de kant van de nieuwe bibliotheek (het voormalige hoofdpostkantoor) volledig fietsvrij worden. Bezoekers mogen, na herinrichting van het plein, hun fiets voor een korte spanne tijds stallen in speciale vakken aan de Potterstraat, of voor langere tijd in de nog te bouwen ondergrondse fietsenstalling onder het oude postkantoor. Bij de hoofdingang van het gebouw, dat Post Utrecht als nieuwe naam krijgt, zijn aan de kant van de Neude geen fietsenrekken of fietsklemmen gepland. Er is een plan voor herinrichting van de Neude. Voorjaar 2020 moet de nieuwe bieb opengaan voor het publiek. In de ondergrondse fietsenstalling komt ruimte voor 700 stalen rossen. De bibliotheek moet ook bereikbaar zijn voor mensen in een rolstoel of met buggy’s. 

    Ook is het de bedoeling dat er 16 bomen op de Neude geplant wordt en dat gebeurt in november aanstaande. Bron: AD/UN, 06-02-2019

     

    Oppositie provincie fel in debat Uithoflijn

    De oppositie in de Provinciale Staten van de provincie Utrecht heeft gisteravond tijdens een spoeddebat over de Uithoflijn bij VVD- gedeputeerde Dennis Straat op aangedrongen een op handen zijnde deal met aannemer BAM onafhankelijk te laten toetsen. Er zijn onzekerheden over de jaarrekening en de accountant heeft die nog immer niet goed gekeurd. Het gaat om een geschil met een spoorconstructie tussen BAM, gemeente en provincie Utrecht. Bron: AD/UN, 05-02-2019

     

    Houten opnieuw fairtradegemeente

    De gemeente Houten mag zich de komende twee jaar (2020/2021) weer ‘fairtradegemeente’ noemen.  Een en ander is te danken aan de inspanningen van de werkgroep Fairtrade Gemeente Houten. Die club dreigde in 2018 nog kopje onder te gaan, maar heeft met nieuwe leden een doorstart kunnen maken. De werkgroep kan nu het Fairtrade Festival in november aanstaande prepareren, waarmee het tienjarig bestaan als fairtradegemeent gevierd wordt. Volgens de jury van de landswijde fairtradeorganisatie voldoet Houten aan alle gestelde criteria om de titel fairtradegemeente te kunnen verlengen. Fairtrade is handel in producten die vervaardigd zijn onder goede arbeidsomstandigheden en tegen redelijke inkomsten, zonder dat daarbij sprake geweest is van kinderarbeid of uitbuiting. Bron: AD/UN, 05-02-2019

     

    Waterstoftransitie in Nederland

    Hier te lande rijden inmiddels zo’n 50 auto’s op waterstof en over niet al te lang tijd opent het derde waterstofpomp. Ondernemer Jan Paul Kerkhof is blij met deze ontwikkeling. In april aanstaande opent Kerkhof een waterstofpomp aan de Binckhorstlaan in Den Haag. Elke dag ziet hij die grote tankwagen bij zijn tankstation voorrijden met 45.000 liter brandstof. En morgen weer een, en weer een, et cetera. Hij ergert zich aan al die miljoenen liters benzine en andere vervuilende brandstoffen voor gemotoriseerd verkeer. Kerkhof rijdt ook een waterstofauto. Waterstof is de ontbrekende schakel in de energietransitie vindt Kerkhof. 

    Hoe werkt een waterstofauto? Met (groene) stroom wordt water gesplitst in zuurstof (O2) en waterstof (H2). Vervolgens wordt in de auto het proces omgekeerd: waterstof reageert met zuurstof van buiten, en er komt stroom vrij. Wat overblijft uit de uitlaat is louter wat druppels water (H2O). Waterstof is zeer krachtig. Waterstofauto’s zijn vast ook voor Utrecht interessant, dunkt ons. Bron: AD/Economie, 05-02-2019