Contact | Sitemap | Route | 

Stadsmilieunieuws december 2018

 



Walvis uit afval in de Singel

Een enorme walvis, uit zwerfafval vervaardigd dat bij Hawaï, in de Pasific Oceaan gevonden is, Komt deze week vanuit Brugge naar de Domstad. Het ding komt in de Catharijnesingel bij Tivoli/Vredenburg. Het kunstwerk met de titel Skyscraper komt in Utrecht op initiatief van hoogleraar Marleen Rijswick van de UU. Ze zag het beeld in de Vlaamse stad toen ze een conferentie over duurzaamheid bijwoonde. Binnenkort zien dus duizenden fietsers en voetgangers de Skyscraper als ze van en naar het Centraal Station fietsen en wandelen. Bron: AD/UN, 13-12-2018
 

Afvalspel leert kind om te gaan met afval

Alle scholieren van basis- en middelbare scholen krijgen deze week een speciaal ‘afvalspel’ van de gemeente Utrecht. Doel is kinderen bewust te maken van afval en recycling. De spellen hebben een Utrechts tintje en sluiten aan op het onderwijs dat scholen geven over afval en vuilnis.
Elke school krijgt vier afvalspellen. Bron: AD/UN, 13-12-2018
 

Groenste fietsroute hangt af van bussen, brommers en de wind

Op de fiets naar het werk vanuit Zeist naar Utrecht? Check voor je vertrekt hoe hard het waait. En rijdt dan liefst via Landgoed Oostbroek en De Uithof. Dat is namelijk de groenste route tussen Zeist en Utrecht.
Zes weken lang hebben circa 45 vrijwilligers hun stalen ros verbouwd tot een mobiel laboratorium. Het ging om een proef van de provincie Utrecht met de titel ‘Groene Fietsroutes, naar een fietsend meetnet luchtkwaliteit’ De provincie deed het experiment samen met Samen Duurzaam Zeist. In die zes weken reden de vrijwilligers 7500 kilometer en er werd een gigantische hoeveelheid data en info verzameld. Het gaat erom de schoonste fietsroute tussen de Domstad en Zeist te vinden. De vrijwilligers ademden veel fijn stof in en uit deze proef zijn geen knalharde conclusies te trekken. De resultaten worden beïnvloed door brommers en bussen op de route en ook de weersomstandigheden spelen een rol. Het opmerkelijkst was wel dat de allerkleinste deeltjes fijn stof boven een windsnelheid van drie meter per seconde – dat is windkracht 2 – heel snel verwaaien. Bron: AD/UN, 11-12-2018
 

Met deelfietsen naar de Uithof

Zo’n 700 oranjekleurige deelfietsen zullen vanaf 2019 het straatbeeld in de Domstad wat verder opfleuren. Doel is mensen te verleiden op de fiets naar en van het Utrecht Science Park (De Uithof) te rijden. Utrecht verricht hier onderzoek naar. Vanaf 2019 levert het Deense bedrijf Donkey Republic die bewuste 700 stalen rossen aan de stad. Met een app kun je de deelfietsen huren en Utrecht hoopt dat die fietsen voor meer ruimte in het openbaar vervoer zorgen. En ook dat mensen minder eigen rijwielen benodigen. Met deze maatregels kan wellicht de ‘schaarse ‘ ruimte in de Binnenstad en de stationsfietsenstallingen beter benut worden. Bron: AD/UN, 12-12-2018
 

Utrecht krijgt in Leidsche Rijn het hoogste gebouw van de stad

De gemeente noemt het gebouw een verticaal dorp van 140 meter hoog. Het is het eerste gebouw dat de 112 meter hoge Domtoren voorbij schiet. De bouw start in 2021 en moet in 2023 gereed zijn. Het plan voor het gebouw krijgt de naam MARK en bestaat uit drie torens van 80, 100 en 140 meter, afgewisseld met ‘laagbouw’ van toch altijd nog circa 25 meter hoogte. Het gebouwencomplex komt aan de noordzijde van NS-station Utrecht Leidsche Rijn en in de nabijheid van autosnelweg A2. 

Bronnen: DUIC en RTV Utrecht, 10-12-2018

 

Syntus en groene stroom

Openbaar vervoerder Syntus laadt de accu’s van zijn service-auto’s in de remise in Bunnik op met een vervuilend dieselaggregaat en dat noodgedwongen, zegt een woordvoerster van moederbedrijf Keolis. Dat ligt aan capaciteitsproblemen van het stroomnetwerk. Derhalve kunnen niet alle auto’s met groene stroom opgeladen worden. 

Bron: AD/UN, 10-12-2018

 

Woerden groeit als kool

Een groei van plusminus 10.000 inwoners van de stad Woerden leidt onvermijdelijk ook tot meer verkeer. De Kaasstad speelt, volgens wethouder Arjan Noorthoek al in op de toenemende verkeersdruk. Verkeerstellingen zijn in uitvoering en er kan bekeken worden waar nieuwe knelpunten zullen ontstaan. Een tweede aansluiting op de A12 zit er niet in. Het eventueel doortrekken van de zuidelijke randweg naar Bodegraven en Utrecht is wat Noorthoek betreft wel een optie. De wethouder wil ook inzetten op beter openbaar vervoer met onder meer zes sprinters per uur Naar en van Utrecht en voorts de aanleg van fietssnelweg naar de Domstad. Het eerste deel van de fietssnelweg moet vanaf het station langs het spoor lopen in de richting van Harmelen, zegt de wethouder tot slot. Bron: AD/UN, 10-12-2018

 

Bomen op Neude nekslag festivals

Een paar toonaangevende Utrechtse festivals, Spring, Tweetakt en het Nederlands Filmfestival, zien zeer weinig in het voornemen van de gemeente 16 nieuwe bomen te planten op het bekende drukke plein in de Binnenstad. Volgens de genoemde organisaties wordt de Neude op die manier onbruikbaar als festivallocatie.

De horeca aan het plein juicht de bomen juist toe, dat geeft meer sfeer en de horeca is ook niet mordicus tegen festivals, als het er maar niet te veel per jaar zijn. De horeca vindt een paar festivals goed voor de uitstraling van de Domstad. Kale plekken op de Neude door middel van bomen vindt de aanpalende horeca prima. Bron: AD/UN, 10-12-2018

 

Geluidswal langs A12 bij wijk Veldhuizen

Vandaag, maandag 10 december, begint men met de aanleg van een geluidswerende voorziening, ten westen van de bestaande geluidswal. Een uit aarde bestaande geluidswal en een geluidsscherm van circa 660 meter lengte en een hoogte van 12 meter moeten gaan zorgen voor minder geluidsoverlast bij de wijkbewoners van de wijk Veldhuizen in Leidsche Rijn. De bewuste wijk ligt ten oosten van Woerden.

Bron: AD/UN, 10-12-2018

 

Geen hoger tarief voor stallen van fiets

Utrecht heeft de nieuwe tarieven voor het stallen van fietsen en voor auto’s in de communale garages vastgesteld. Voor het verhogen van de tarieven is bewust niet gekozen. De domstad wilde de tarieven aanvankelijk met twee cent per uur verhogen, maar dat blijkt toch niet zo handig daar de meeste mensen contant betalen als ze hun stalen ros de eerste 24 uur voor nop stallen. Bron: AD/UN, 10-12-2018

 

Deelfietsen voor personeel bedrijventerrein

Voor het personeel van ruim 100 ondernemingen op het bedrijventerrein De Wetering-Haarrijn in Utrecht staan sinds deze week op tien plaatsen vijftig deelfietsen gereed. Weliswaar is het bewuste bedrijventerrein via station Utrecht Leidsche Rijn goed bereikbaar met het openbaar vervoer, maar desondanks is het daarna voor de werknemers nog een kwartier te voet naar het dichtstbijzijnde bedrijf en ook het Antonius ziekenhuis. Alle andere bedrijven zijn nog wat verder weg en dan is lopen voor veel mensen vaak te ver. Op een app is te zien waar alle fietsen zich bevinden. Met die app kan ook het slot van de deelfiets geopend worden en de rijwielen kunnen na gebruik bij iedere willekeurige stalling weer terug gestald worden. Voor de eerste vier uur is de fiets voor nop te gebruiken. Bron: AD/UN, 07-12-2018

 

Nog even niet gasloos wonen

Er is 4,6 miljoen euro aan subsidie in aantocht voor een aardgasvrije buurt in Utrecht- Overvecht en 350.000 voor vier basisscholen in Culemborg die gasloos worden. Zodra die subsidie komt, worden de communale gasloze ambities goed gevoed. Waar die subsidies echter uitblijven, is het voorlopig aan huiseigenaren en corporaties om in actie te komen. De gasloze ambities verschillen per gemeente. Zeist, bijvoorbeeld, noemt het overleg met de huiseigenaren van bestaande huizen ‘een grote uitdaging voor de toekomst’, net als onderzoek naar alternatieven voor het gebruik vaan aardgas. In Den Dolder wordt bezien of de restwarmte van sauzenfabriek Remia benut worden kan voor het verwarmen van andere gebouwen in Den Dolder. De betaalbaarheid van gasloos wonen is blijkt het grootste struikelblok te zijn.

Bron: AD/UN, 07-12-2018

 

Ombouw huurhuizen naar gasloos duurt jaren

Huurders in de regio Utrecht hoeven niet te vrezen dat ze al op korte termijn geconfronteerd worden met verbouwingen en overlast als hun woningen ‘gasloos’ gemaakt wordt. De missie van het rijk om huizen gasloos te maken valt veel gemeenten, die in deze missie regie moeten voeren, behoorlijk zwaar. Huurders zijn afhankelijk van corporaties of woningeigenaren en kunnen niet zomaar op andere energiebronnen overstappen. De lagere energiekosten na de ingreep van gasloos maken gaan vaak wel weer verloren door een hogere woninghuur. 

Bron: AD/UN, 07-12-2018

Nieuwe Utrechtse stations zeer in trek

Uit cijfers van NS komt naar voren dat het aantal reizigers op de diverse nieuwe stations in en rond Utrecht harder groeit dan elders hier te lande. Station Utrecht Vaartsche Rijn is verreweg de grootste groeier met 6252 reizigers gemiddeld per dag van de 7 stations, waar overigens alleen sprinters stoppen. Die 7 nieuwe Randstadspoorstations verwerken dagelijks ruim 23.000 treinreizigers. Utrecht Vaartsche Rijn was in zijn eerste jaar van bestaan, 2017, met elke dag goed voor 6252 passagiers dadelijk de grootste van de nieuwe reeks sprinterstations. Andere stations in en om de Domstad, zoals Houten Castellum, Utrecht Terwijde en Amersfoort Vathorst haalden respectievelijk 4581, 3744 en 3218 treinreizigers per etmaal. Station Utrecht Leidsche Rijn was in 2017 goed voor 2138 treinpassagiers en zal naar verwachting een verdere wasdom van het aantal reizigers kennen. 

Randstadspoor is een infrastructureel project dat 20 jaar eerder door ProRail begonnen werd in opdracht van het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat. Bronnen: DUIC en RTV Utrecht, 06-12-2018

 

Station Utrecht Vaartsche Rijn populair

Dagelijks maken zo’n 6200 reizigers gebruik van het op slechts 800 meter afstand van het Domstedelijke Centraal Station gelegen station Utrecht Vaartsche Rijn. Met die ruim 6000 treinpassagiers lijkt dit nieuwe station een schot in de roos. Vaartsche Rijn is onderdeel van het Utrechtse Randstadspoor en daarmee het drukste, uiteraard op Utrecht Centraal na. De hele spoorinfrastructuur in en om Utrecht is in de voorbije 13 jaar fiks onder handen genomen en dat was nodig om de toenemende stroom reizigers met goed fatsoen te kunnen verwerken. Meer sporen, meer stations, twee dive-unders en 80 kilometer spoor verdubbeld. En er rijden veel meer treinen in alle windrichtingen. Als de Uithoftramlijn in 2019 of 2020 eindelijk in exploitatie genomen worden kan en in Vaartsche Rijn stopt, zal dat nog veel meer drukte veroorzaken door de overstappers. Station Utrecht Vaartsche Rijn kan daarmee Station Utrecht Centraal ontlasten van de enorme stroom reizigers.

Met de verdubbeling van de spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in het spoortraject Utrecht CS-Woerden, de laatste bouwklus, is het hele Randstadspoor, voorlopig althans, gereed. Goed werk!

Bron: AD/UN, 06-12-2018

 

Groenlands ijs smelt nu harder dan ooit

De ijskap op Groenland smelt in 350 jaar harder dan ooit het geval was. Dat komt naar voren uit een nieuwe studie van klimaatonderzoekers uit België, Nederland en de USA. Die studie is deze week gepubliceerd in het gerenommeerde wetenschappelijk tijdschrift Nature. Dat het poolijs bij Groenland slinkt en de zeespiegel stijgt, is algemeen bekend. Sinds de komst van klimaatsatellieten in 1978 bestaan er betrouwbare metingen. Klimaatonderzoekers zijn er in geslaagd gegevens, daten, feiten en getallen, tot 350 jaar terug te achterhalen via monsters uit drie ijskappen op Groenland. Bron: AD/Nieuws, 06-12-2018

 

Dorps Maarssen hoont woontorens weg

Inwoners van de Maarssense wijk Bisonspoor wachten niet bepaald ‘en masse’ op twee woontorens die als landmark van hun wijk moeten dienen. Ze worden gezien als ‘te hoog’ en zijn ‘landschapsvervuiling’. De bouw van het prestigeproject wordt ervaren als on-Maarssens en is ook nog eens massaal. Bovendien levert de bouw verkeersproblemen op. Een toren zou 60 en de andere 70 meter hoog moeten worden. In januari 2019 debatteert de raad van Stichtse Vecht over woontorenplan.

Bron: AD/UN, 05-12-2018

 

Chaos troef bij Uithoflijn

De ambtelijke en bestuurlijke sturing van het project Uithoflijn vertoont van meet af aan grote tekortkomingen. Dat komt naar voren in een gezamenlijk uitgevoerd onderzoek van de Rekenkamer Utrecht en de Randstedelijke Rekenkamer. Volgens de beide Rekenkamers zijn de gemeente en provincie Utrecht, die samen verantwoordelijk zijn de trams te laten rijden, verloren ze het uiteindelijke doel uit het oog: rijdende trams. Uit het onderzoeksrapport blijkt dat de samenwerking tussen gemeente, provincie, projectorganisatie en bouwondernemer BAM niet altijd even soepel verliep, zowel technisch als organisatorisch gezien. De kosten voor de tramlijn kunnen nog hoger worden dan de 102 miljoen euro die het project nu inmiddels meer kost dan begroot. Ook bepaalde bestuursleden, wethouder en gedeputeerde van respectievelijk gemeente en provincie lagen elkaar niet zo. De spoorconstructie bij station Utrecht Vaartsche Rijn moet worden aangepast over een lengte van 900 meter en dat bleek pas te elfder ure. Bij het proefrijden van de trams kunnen nog allerlei kinderziekten de kop opsteken en dat kan nog meer onvoorziene kosten met zich mee brengen. De aanleg van de Uithoflijn blijft zodoende een bestuurlijk kwadratisch hoofdpijndossier.

Bron: AD/UN, 05-11-2018 

 

Kappen en snoeien van bomen aan de Oudegracht

Een dezer dagen gaat de gemeente Utrecht een gele treurwilg en een esdoorn vellen. Beide bomen staan op de werf aan de westzijde van de Oudegracht, tussen de Zandbrug en Jacobibrug (rak 1). De boomwortels van de esdoorn zijn vergroeid met de walmuur. De positie van de treurwilg maakt het herstel van de walmuur onmogelijk en die moet hersteld worden uit veiligheidsoverwegingen. En de bewuste bomen overleven het herstel van de walmuur niet. Een linde, ter hoogte van huisnummers 35/37, staat op de werf, waarvan de takken met circa 40 procent gesnoeid worden. De stabiliteit van de linde was niet geheel zeker en door middel van een trekproef blijkt dat snoei noodzakelijk is. Kijk voor meer info op de website van de gemeente Utrecht: ‘bomen op de werven’. 

Bron: Wijkbericht Gemeente Utrecht, 04-12-2018

 

Na de zomer ook overdag 130 km/u op A2

Vanaf september 2019 mogen automobilisten op de A2 ook overdag 130 km/u rijden. Rijkswaterstaat (RWS) voert in de zomer van 2019 diverse onderhoudswerkzaamheden uit, waardoor die hogere rijsnelheid mogelijk wordt. De gemeenten Ronde Venen en Stichtse Vecht verzetten zich vergeefs tegen de hogere rijsnelheid op het snelwegtraject tussen Amsterdam en Utrecht. Bron: AD/UN, 04-12-2018

 

Verkeersbordenjungle juist onveilig

De verkeersveiligheid hier te lande kan vergroot worden door circa 600.000 verkeersborden van straat te verwijderen. Dat zeggen onder meer Veilig Verkeer Nederland (VVN) de HR Groep en het kenniscentrum verkeer en vervoer van de overheid CROW. Momenteel staan langs alle straten en wegen in de Lage Landen ruim 3 miljoen gebods- verbods- en waarschuwingsborden. Zo’n 20 procent daarvan zorgt voor verwarring bij verkeersdeelnemers en de bordenchaos leidt tot gevaarlijke verkeerssituaties, men let meer op de borden dan op elkaar. Een verkeersbordensanering van de bordenjungle zal in alle gemeenten, ook in Utrecht, leiden tot veiligere verkeerssituaties, is de verwachting van CROW-verkeersexpert John Boender.

Bron: RTV Utrecht, 03-12-2018

 

Circular Cycling in Utrecht maakt nieuwe fietsen van oude

Matthijs Gerritse en Erik Bronsvoort zijn de oprichters en eigenaars van Circular Cycling in Utrecht. Doel is van gebruikte en oude fietsonderdelen nieuwe (race)fietsen te vervaardigen. Bekijk voor meer info hun website: circularcycling.nl 

Bron: DUIC, 03-12-2018

 

Busstation Centrumzijde gaat open

Op zondag 9 december aanstaande is het zover: dan komt het nieuwe busstation aan de Binnenstadszijde in gebruik. En dat wordt opletten voor buspassagiers. Een aantal buslijnen verhuist van het busstation aan de Jaarbeurszijde naar het nieuwe bus- en tramstation aan de kant van de Binnenstad. Dat geldt voor de stadsbuslijnen 2, 3, 18 en 28. De tram naar en van de Uithof/USP vertrekt in 2019 of 2020 ook van het nieuwe busstation aan de Binnenstadskant. Kijk voor meer info op: u-ov.info  Bron: AD/UN, 03-12-2018

 

Utrechtse Heuvelrug krijgt meer neerslag

Het ziet er naar uit dat de Utrechtse Heuvelrug de gevolgen ondervindt van de klimaatverandering in de toekomst. Dat concludeerde het KNMI tijdens een regionale klimaattop. Er zal meer regen vallen, maar in de zomer krijgen de zandgronden in het desbetreffende gebied met extra droogte te kampen. Geen leuke meteorologische toekomst dus.

Bron: AD/UN, 03-12-2018

 

Brandweer slaat alarm over nieuwe brandrisico’s

De brandweer maakt zich grote zorgen over de veiligheid van nieuwe energie-initiatieven. Buurtbatterijen, zonnepanelen, collectieve oplaadpunten en gasloze huizen vol elektronica brengen nieuwe risico’s met zich mee. De Veiligheidsregio Utrecht wil alle initiatieven in kaart brengen. Denk maar eens aan de volgende risico’s:

Brand op een dak met zonnepanelen, een ongeval met een elektrische auto en grote batterijen in een dichtbevolkte wijk of buurt. Pioniers vergeten nog wel eens hun product veilig te krijgen en de brandweer of een andere hulpdienst zit dan met de handen in het haar, hoe een en ander op te lossen. Bron: AD/UN, 01-12-2018

 

Snorfiets op rijbaan zorgt voor gevaar

Ambulance, brandweer en politie zien helemaal niets in snorfietsen op de rijbaan. Het trio hulpdiensten maakt zich zorgen over de grote snelheidsverschillen ten opzicht van het overige verkeer en helemaal als het gaat om de hulpdiensten op weg naar een noodmelding. Ook openbaar vervoerders vrezen nadelen van snorfietsen op de rijbaan.

Bron: AD/UN, 01-12-2018

 

Klimaattop in Katowice wordt testcase

Drie jaar na de historische klimaattop in Paris verzamelen wereldleiders en veel andere deelnemers, in totaal zo’n 25.000 personen, dit weekeinde op de klimaattop in de Poolse stad Katowice (Kattowitz in Oberschlesien). Er staat veel op het spel. Er zal drastisch gehandeld moeten worden om een daadwerkelijke omslag te bewerkstelligen. De opwarming van de Aarde mag absoluut de twee graden niet overstijgen, liefst niet de 1,5 graden. De klimaattop in Kattowitz vindt in de nabijheid van een kolencentrale plaats. Bron: AD/Nieuws, 01-12-2018

 

Zorgen over reistijd Uithoftramlijn 

Het is maar de vraag of de Uithoftramlijn eind 2019 de beloofde reistijd van 17 minuten van Utrecht CS naar P+R De Uithof waarmaken kan. Uit (rijtijd) simulaties komt naar voren dat onder meer het in- en uitstappen en de samenloop met bussen de reistijd doen uitdijen. Een en ander is te zien in een nieuwe rapportage over de Uithoftramlijn. VVD-raadslid André van Schie maakt zich zorgen over de tramverbinding tussen Utrecht CS en de Uithof. “Het is van groot belang dat de trams echt snel kunnen heen en weer kunnen rijden”, aldus de liberaal in de Utrechtse raad. De tram rijdt, mits alles goed gaat met de infrastructuur, pas in december 2019. Bron: AD/UN, 01-12-2018