Contact | Sitemap | Route | 

Stadsmilieunieuws november 2018

Toch nog geld voor tweede tunnel onder het Gandhiplein NRU

De Noordelijke Randweg Utrecht (NRU/N230) krijgt waarschijnlijk toch een tweede tunnel. De Tweede Kamer maakt vrijwel zeker een paar miljoen euro vrij voor de weg die de A27 met de Zuilense Ring verbindt. Voor een derde tunnel is echter geen geld beschikbaar. Die zou moeten aangelegd worden onder het Gandhiplein. Bron: AD/UN, 30-11-2018

Ombouw Catharijnesingel vordert

De werkzaamheden om weer water door de Catharijnesingel te laten stromen zijn zichtbaar op gang gekomen, het werk vordert gestaag. Het gaat om het laatste stuk asfalt over een lengte van 600 meter. In de directe nabijheid de nodige monumenten en daar moet uiterst voorzichtig mee omgesprongen worden. En dat geldt zowel voor een reeks bomen als gebouwen. Het wordt op den duur een parkachtige omgeving met wandelpaden en het singelwater van 20 meter breed. 
Bron: AD/UN, 29-11-2018
 

Bezem door gifkast fruittelers ’t Goy

Afgelopen dinsdag is de eerste bezem door de middelenkast van een fruitteler in het dorp ’t Goy aan de Lek gegaan. Het is een begin van een maandenlange actie waarbij De Stichtse Rijnlanden bestrijdingsmiddelen die niet meer gebruikt mogen worden, op fatsoenlijke wijze afgevoerd worden. Met de actie ‘Bezem door de middelenkast’ hopen het Centrum voor Landbouw en Milieu (CLM) in Culemborg en het  hoogheemraadschap ook particulieren te motiveren eens goed in hun aanrecht- en kelderkasten en schuren te kijken naar allerlei bestrijdingsmiddelen die over datum zijn, of hun houdbaarheidsdatum allang overschreden hebben. De kans is groot dat er al jaren verdelgingsmiddelen staan om insecten en onkruid te bestrijden, die niet meer gebruikt mogen worden. Op dat gebied zijn de regels verbeterd. Als mensen die middelen naar de milieustraat brengen, wordt voorkomen dat ze door de gootsteen afgevoerd worden. Bron: AD/UN, 29-11-2018
 

Nieuwe fietstunnel in De Bilt op komst

Vrijwel all lichten staan op groen voor een nieuwe fietstunnel onder de Utrechtseweg (N237) op de plaats waar nu nog de bekende oude smalle tunnel voor voetgangers en fietsen ligt. De tunnel is bekend bij de vele busreizigers als bushalte ‘Tunneltje De Bilt’. 
Naar verwachting begint men in 2019 met de aanleg van de nieuwe tunnel. De huidige smalle tunnel verbindt de Kapelweg aan de noordzijde en de Oude Bunnikseweg naar de Uithof. Fietsers en voetgangers vinden de huidige tunnel veel te smal; ook is de tunnel erg laag. Passage van de verschillende verkeersdeelnemers is problematisch. 
Bron: AD/UN, 28-11-2018
 

Vijfhonderd wensen voor schone lucht in Utrecht

Actie- en belangengroep Kracht van Utrecht (KvU) bood onlangs een grote stapel actiekaarten aan, aan de Tweede Kamer over de grootschalige snelwegvernieuwing omheen de stad. Op die actiekaarten staan ruim 500 wensen van Utrechters. De KvU is een fel tegenstander van de verbreding van de snelwegen. De verbreding van de A27 bij het landgoed Amelisweerd is al sinds jaar en dag een berucht voorbeeld. De wensen gaan vooral over het behoud van bomen en schone lucht, zegt Marijke van Zoelen van de KvU. Met de overhandiging van de kaarten wil de KvU druk op de politici in Den Haag houden.
Bron: AD/UN, 28-11-2018
 

Zes intercity’s tussen Amersfoort en Utrecht

Vanaf 2020 willen de Nederlandse Spoorwegen (NS) zes intercity’s per uur inzetten tussen Amersfoort en Utrecht. Momenteel rijden nog vier sneltreinen per uur tussen beide steden. Volgens de gemeente Amersfoort staat dit idee in de conceptdienstregeling 2020.
Bron: AD/UN, 28-11-2018
 

Wijkraad wil groener Berlijnplein

De wijkraad Leidsche Rijn en Natuur- en Milieuplatform Leidsche Rijn willen meer groen op het Berlijnplein, vlakbij station Utrecht Leidsche Rijn. Hiervoor pleiten beiden in een open brief aan het college van B&W en de raad van Utrecht. Utrecht wil de omgeving van het bewuste plein klimaatbestendiger maken, maar wijkraad en milieuplatform vinden het plan onvoldoende. Rondom de 7 etages tellende parkeergarage moet het groener, vinden de clubs. De vergroening van de openbare ruimte valt tegen, wel is men blij met vleermuiskasten en nestplaatsen voor gierzwaluwen. Gevelplanten tegen de muren zijn onder meer gewenst. Ook het lichtgele grind op het Berlijnplein zou vervangen moeten worden door dummatten of droogtebestendige duinplantjes. Voorts wordt in de brief gepleit voor het voorlopig autovrij maken van het verharde deel van het Berlijnplein. Bron: AD/UN, 27-11-2018 
 

Vuilophaal kan anders

Niet iedereen in dichtbebouwde wijken in Utrecht wacht op de komst van ondergrondse vuilniscontainers. Er is angst voor vervuiling van de directe omgeving bij de bakken en geluids- en stankoverlast zijn ook een factor die een voorname rol spelen. Zo’n dichtbebouwde wijk is Wittevrouwen, ten oosten van de Binnenstad. In plaats van het Nieuwe Inzamelen, zoals de gemeente Utrecht dit voorstaat, heeft Ralph Nunn, wijkbewoner van Wittevrouwen een ander idee: zet elektrische karretjes in die door de wijk rijden en zo al het vuil ophalen. Nunn, met een achtergrond in afvalverwerking, begrijpt niet dat in de Binnenstad maatwerk voor afvalophaal geregeld is, maar in Wittevrouwen, met enigszins het zelfde type bebouwing, dat niet het geval is.
Bron: AD/UN, 27-11-2018
 

Ginkgoboom kleurt Oude Hortus opnieuw geel

Het is inmiddels herfst en de grond in de Oude Hortus in de Utrechtse Binnenstad is bezaaid met gele bladeren. Tuinman Henk Nokkert laat die boombladeren bewust liggen. Hij en bezoekers van de Hortus genieten van de gele kleurenpracht. De bewuste boom staat er al 275 jaar en Nokkert weet zeker dat deze Ginkgo biloba in Utrecht de oudste is in West-Europa. Naar Nokkerts schatting is de boom rond 1750 geplant en dat was in de tijd van de Verenigde Oostindische Compagnie (VOC). Oorspronkelijk komt de boom uit China. De boom heeft wel wat extra aandacht nodig om hem gezond te houden op deze veterane leeftijd. Bomen, waar dan ook, zijn altijd mooi, ook in ons Utrecht.
Bron: AD/UN, 27-11-2018
 

Bussen U-OV verhuizen deels naar busstation Binnenstadszijde

Zondag 9 december aanstaande gaat een deel van de Utrechtse stadsbuslijnen verkassen van het busstation Jaarbeurszijde naar het busstation aan de Binnenstadszijde. Op de bewuste datum komt het busgedeelte van het nieuwe bus/tramstation aan de Binnenstadszijde in gebruik. Het gaat om de buslijnen 2, 3, 18 en 28. Voor meer info, kijk op: www.u-ov.info/wijzigingen of op www.u-ov.info/verhuizing
Bron: AD/UN, 27-11-2018 en de hierboven vermelde websites
 

Walvis met boodschap in Catharijnesingel

De vier etages hoge walvis, bestaande uit zwerfafval, afkomstig uit Brugge, waar het altijd staat, komt voor zes maanden naar Utrecht. Het ding komt in de Catharijnesingel voor Tivoli/Vredenburg te liggen. De naam van de walvis is Skyscraper en is vervaardigd uit stukken zwerfafval die bij Hawaï in de Stille Oceaan gevonden zijn. De kunstenaars willen met het 11 meter hoge kunstwerk aandacht vragen voor de plastic soep die de oceanen vervuilen en verzieken. Skyscraper past goed bij het onderzoek naar een duurzaam beheer van rivieren en de zee. Mensen bewust maken van de vervuiling en verzieking van alle water op deze planeet, is het doel. Tot april 2019 blijft Skyscraper in de Domstad om daarna de reis naar Paris te aanvaarden en in de Franse hoofdstad de Parisiennes duidelijk te maken dat de vervuiling en de verzieking van de wereldzeeën stoppen moet. Bron: AD/UN, 27-11-2018
 

Ministerie was niet open over gaswinning

In Woerden wil het Canadese gaswinningsbedrijf Vermilion naar gas boren. Het ministerie van Economische Zaken erkent geen openheid van zaken verstrekt te hebben over de gaswinning in Woerden. De stichting Laat Woerden Niet Zakken (LWNZ) vroeg 14 maanden eerder al vergeefs om deze informatie. De stichting wil weten wat Vermilion heeft afgesproken. Het bedrijf vermoedt een gasveld onder een woonwijk in Woerden. Bron: AD/UN, 27-11-2018

Elke 7,5 minuut een trein is mogelijk

Spoorinfrabeheerder ProRail, NS en andere betrokkenen in de openbaar vervoersector, denken dat de dienstregeling (rijplan) op het spoor verder opgevoerd kan worden met het oog op de wassende stroom reizigers in de komende jaren. Nu rijden al zes intercity’s per uur tussen Amsterdam, Utrecht, ’s-Hertogenbosch en Eindhoven. En dat in beide richtingen. Iedere 10 minuten een intercity tussen de genoemde steden. 
Doel is de interval van 10 naar 7,5 minuten te reduceren. Dat is volgens het hoogfrequente netwerk PHS. 
Reizigersconsumentenorganisatie Rover is content met het voornemen van ProRail en de openbaar vervoerders. Nu maatregelen nemen is, naar Rover zegt, urgent. De reizigersclub roept de openbaar vervoerders en de politiek op zo snel mogelijk te handelen. Bron: RTV Utrecht, 26-11-2018
 

Vergroeningsplan Berlijnplein ruim onvoldoende

De wijkraad in Leidsche Rijn en het Natuur- en Milieu Platform Leidsche Rijn pleiten in een open brief aan de gemeente Utrecht om het Berlijnplein bij het winkelcentrum en het station Utrecht Leidsche Rijn meer groener te maken dan nu het geval is. De vigerende plannen zijn ruim onvoldoende, vinden wijkraad en milieuplatform.
Bron: DUIC, 26-11-2018
 

Lege bussen in Utrecht

De Utrechtse buslijnen 14, 15 en 16 tellen veelal maar een enkele passagier per rit. En die rit is duur: ze kosten de provincie plusminus 1 miljoen euro per jaar. Het zijn de kleine bussen met 8 of 12 stoelen die voor de extra ritten of minder drukke lijnen worden ingezet. Ook bussen op deze drie lijnen zonder passagier zijn geen uitzondering. Daar dit soort busjes niet elektrisch rijdt, zijn ze niet milieuvriendelijk. Wijkraadsleden in Lombok zien de busjes liever vandaag dan morgen verdwijnen. Slechts een enkele, meestal wat oudere passagier maakt gebruik van de kleine bussen op de drie stadslijnen 14, 15 en 16.
Bron: AD/UN, 24-11-2018
 

Bereikbare Uithof vergt 45 miljoen euro

Het rijk, de provincie en de gemeente Utrecht trekken samen 45 miljoen euro uit om de bereikbaarheid van de Uithof (Utrecht Science Park/USP) en grote woningbouwlocaties in de Domstad te verbeteren. De bereikbaarheid van vooral het USP is een dagelijkse crime. In de ochtend- en avondspits staan werknemers en bezoekers die met de auto reizen, meer dan een uur in de rij om het bewuste gebied in of uit te komen. Ook over de bereikbaarheid van toekomstige locaties voor woningen als onder meer de Merwedekanaalzone zijn zorgen.
Ook het vernieuwde en uitgebreide Centraal Station van Utrecht dreigt nu reeds overvol te worden, de stroom reizigers en andere gasten is nog immer groeiende. Derhalve moeten niet alle bussen over dit knooppunt lopen. Een directe buslijn van station Driebergen-Zeist naar/van het USP is in onderzoek en dat geldt ook voor nieuwe fietsroutes van de stations Bunnik en Bilthoven naar en van het USP. Naar schatting groet het aantal banen tot 2040 met circa 100.000. Ook is er behoefte aan meer dan 104.000 woningen. Overheden worden geacht fiks te investeren.
Bron: AD/UN, 24-11-2018 
 

Huren van kerstboom is populair

Een kerstboom leeft langer als je hem herplant. Een kerstboom kopen om hem na kerst of de jaarwisseling weg te gooien, is niet bepaald milieuvriendelijk, vindt Stichting Kerstbomen Verhuur Utrecht. Het huren van een kerstboom is derhalve veel beter, de boom gaat na de feestdagen weer de grond in. Door een kerstboom te huren, draag je bij aan een stukje bos in Nederland. Bron: AD/UN, 23-11-2018
 

Vuurwerk verdeelt families

Vuurwerk blijft een heet hangijzer hier te lande, want alle discussies en kritiek ten spijt, de Nederlandse man wil graag zelf vuurwerk afsteken. Hij vindt het prachtig en heeft er lol in en vindt het ook nog eens gezellig. Maar lang niet iedereen is het daar mee eens. Uit een onderzoek van het AD en alle aangesloten regionale kranten komt naar voren dat onder meer 43 procent voor een vuurwerkverbod is en 54 procent tegen. Veel meer vrouwen dan mannen onderschrijven een verbod van rotjes en vuurpijlen. Naar leeftijd gekeken valt op dat hoe ouder men is de voorstanders bij 65+ ver boven de 50 procent ligt. Volgens 33 procent geeft vuurwerk een kick, terwijl 85 procent het een traditie vindt. Meer dan 90 procent van de vuurwerkkopers zijn mannen met zoontjes. Vrouwen zien veel meer de gevaren van vuurwerk en rotjes als letsel aan onder meer ogen en handen. Bron: AD/Nieuws, 23-11-2018
 

Extra stalling voor 25000 fietsen

Het nationaal fietsplan slaat bij velen goed aan: gemeenten en provincies investeren samen met de landelijke overheid in voorzieningen die het fietsen moeten stimuleren. Voor een totaalbedrag van 345 miljoen euro worden duizenden extra fietsenstallingen en meer snelle fietsroutes gebouwd en aangelegd. In Utrecht zijn bouwvakmensen volop in de weer met de bouw van de grootste fietsenstalling ter wereld: 12.500 fietsen vinden er een plaats. Bij Amsterdam Centraal is de bouw van een rijwielstalling voor 4000 tweewielers gepland. In diverse steden hier te lande komen rijwielstallingen die plaats bieden aan minimaal 1000 fietsen. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur & Milieu is, samen met provincies en gemeenten volop in de weer, nog in deze kabinetsperiode, 200.000 mensen op de fiets te krijgen in het woon-werkverkeer.
“De fiets is zo belangrijk, want overal – niet alleen in de Randstad – nemen de opstoppingen in het verkeer toe. De fiets is Nederlands geheime wapen tegen de drukte op de weg. Hij is schoon en gezond”, zegt de bewindsvrouw. Fietsvoorzieningen op en bij stations en bushalten zijn onderdeel in de verkeerstransitie. Van Veldhoven is de eerste bewindspersoon die vol inzet op de fiets. Ook werkgevers worden erbij betrokken. Bron: AD/Nieuws, 23-11-2018
 

Buren wekken samen energie op

In 2018 is de hoeveelheid groene stroom die opgewekt wordt door lokale energiecoöperaties, sterk tot wasdom gekomen. Buren investeren niet slechts in wind- en zonne-energieprojecten, maar ook in gasloze verwarming, buurtopslag, laadpalen en deelauto’s. De coöperaties namen met 20 procent roe tot 484, zo komt naar voren uit de Energie Monitor 2018 van stichting Hier. Krap 70.000 Nederlanders zijn lid van een lokale energiecoöperatie. Bijeen geteld wekken ze genoeg stroom op voor ruim 140.000 huishoudens.
Vervolgens zijn lokale energiecoöperaties een cruciale schakel in het Klimaatakkoord. In de komende jaren moeten op land honderden windturbines en zonneakkers bijgebouwd en aangelegd worden.
Coöperatief autodelen is een der speerpunten van de coöperaties en er zijn veel voorbeelden van coöperatieve elektrische laadpalen, buurtopslag en digitale energiehandel tussen buurtbewoners.
Bron: AD/Nieuws, 23-11-2018 
 

Extra elektrische bus voor Utrechtse stadslijn 1

Begin 2019 neemt U-OV een extra elektrische bus in gebruik voor de Utrechtse stadsbuslijn 1. Deze lijn verbindt de wijken Hoograven, via het Centraal Station, met Overvecht-Noord met elkaar. De bewuste lijn moet volledig elektrisch gereden worden, maar daarvoor kwam de openbaar vervoerder nog een bus tekort. U-OV had 10 van zulke bussen en met de nieuwe komt dat aantal dus op 11. De nieuwe bus is van het merk Ebusco. Bron: RTV Utrecht, 22-11-2018

 

Schriftelijke vragen over kap 107 bomen in Leidsche Rijn

De fracties van PvdD, D66 en CU stellen schriftelijke vragen aan het college over mogelijk vellen van 107 bomen aan de kruising Parkzichtlaan - Burgemeester Middelweerdbaan. De bomen zijn, volgens de drie raadsfracties, van grote historische en ecologische waarde. De bomen zouden plaats moeten maken voor woningbouw; dat zou nodig zijn in verband met hoogteverschillen in het desbetreffende gebied.

Bron: DUIC, 22-11-2018

 

Bouwen of groen in Daalsepark

Het blijft nog immer de grote vraag of het stukje groen bij de Daalsetunnel blijft, zoals buurtbewoners graag willen, of dat het volgebouwd wordt. Naar gemeentewoordvoerder Jennifer Felix zegt, is er nog geen bouwplan. Ooit stonden op deze plaats tientallen bomen, daar zijn er nog plusminus 25 van over. Die bomen vormen volgens de buurtbewoners een perfecte basis voor een klein groene long vlak naast het nogal stenige Stationsgebied. Bron: AD/UN, 22-11-2018

 

Ruimte voor volkstuinen in Utrecht

De gemeente Utrecht blijkt behoefte te hebben aan nieuwe volkstuinen en deze behoefte zal verder toenemen, zegt de gemeente. In een onderzoek naar locaties kwam naar voren waar nieuwe volkstuinparken gerealiseerd kunnen worden. Wie nu een volkstuin wil, komt op een wachtlijst, verschillend van een paar maanden tot vijf jaar. Utrecht bezit 16 volkstuinparken met 1588 verhuurbare tuinen in totaal. Het grootste park omvat 183 tuintjes, het kleinste 30 stuks. De behoefte aan volkstuinen is het grootst aan de oostzijde van Utrecht. 

Tijdens het locatieonderzoek is er gekeken naar de verwachte groei van de bevolking van de Domstad, die van 350.000 nu, met 23 procent stijgt tot 430.000 inwoners in 2040. Door bebouwingsverdichting zal de behoefte aan volkstuinen verder toenemen. Vermoedelijk moeten er circa 415 tuintjes bijkomen en dat komt overeen met twee of drie extra volkstuinparken. Bron: AD/UN, 22-11-2018

 

GL maakt het minst kilometers bij dienstritten

Top 8 van dienstritten in Utrecht gemaakt door het college in de maanden juli, augustus en september: burgemeester Jan van Zanen (VVD) staat met 3720 km stipt op plaats 1. Wethouder Victor Everhardt (D66) staat al op ruime afstand met 1336 kilometer en bezet daarmee de tweede plaats. De plaatsen 3, 4, 5 en 6, ingenomen door achtereenvolgens Klaas Verschuure (D66) met nog maar 266 km en Anke Klein (D66) met 180 km. Op 5 staat Lot van Hooijdonk (GL) die maar 38 kilometer in de drie genoemde maanden van de dienstauto gebruik maakte. Op 6 staat Maarten van Ooijen (CU) met 29 km, terwijl Kees Diepeveen op 7 en Linda Voortman op 8, beide van GL geen gebruik maakten van de dienstwagen. Dus 0 op de kilometerstand van de dienstauto. Bron: AD/UN, 22-11-2018 

 

Utrechts college gaat groener rijden

Het wagenpark van het Utrechtse college wordt onder handen genomen. Dat houdt in dat de benzine- en dieselauto’s vervangen worden door elektrische dienstauto’s of, nog veel beter dat de fiets als vervoermiddel ingezet wordt door de collegeleden en de burgemeester. Ook het openbaar vervoer is uiteraard een goed alternatief. Vanaf 2019 gaat het aantal dienstauto’s van drie naar twee. De zeven wethouders moeten met slechts één volledig elektrische dienstauto uit te zien komen. Ook de auto van burgemeester Jan van Zanen gaat er uit. Wethouder Linda Voortman van GroenLinks zegt dat in de stad geldt dat de fiets het bijna altijd wint van de auto. Helemaal zonder leasewagens gaat het ook niet: als het heel erg laat wordt voor een afspraak buiten de stad, of als je de volgende morgen in de stad weer ergens zijn moet. Een definitieve keuze voor de dienstauto’s voor het college volgt nog, de ontwikkelingen in de autobranche gaan snel. Bron: AD/UN, 22-11-2018 

 

PvdD hekelt gebruik plastic in ruiterpaden

Door middel van schriftelijke vragen aan de Utrechtse stadsbestuur heeft de Partij voor de Dieren (PvdD) om opheldering gevraagd over het gebruik van plastic in ruiterpaden in Utrecht Leidsche Rijn. Omwonenden rond het Máximapark attendeerden de partij dat de ruiterpaden deels uit plastic krullen vervaardigd zijn. De inzet van plastic in de openbare ruimte is onwenselijk, vindt de PvdD. Uiteindelijk geraakt plastic via rivieren en de luchtstroom (wind) in zee en veroorzaakt zo de beruchte plastic soep. Voorts is de almaar wassende stroom plastic een maatschappelijk probleem. De partij wil weten waarom het college koos voor plastic in ruiterpaden bij en rond het park en dat het college stopt met de inzet van plastic. Bron: AD/UN, 22-11-2018

 

Bodemonderzoek naar lood op kinderspeelplaatsen

De provincie Utrecht laat een groot bodemonderzoek plaats vinden op tientallen kinderspeelplaatsen op de aanwezigheid van lood in de bodem. Jonge kinderen kunnen ziek worden van het metaal. Onder meer in De Bilt, IJsselstein, Stichtse Vecht (Breukelen, Maarssen), Woerden en Wijk bij Duurstede is op 95 plaatsen onderzocht of er loodresten in de bodem zitten. Resultaten van de onderzoeken worden in maart 2019 verwacht. Bron: AD/UN, 19-11-2018

 

Proef met boren naar aardwarmte

De consortia Lean en Goud verrichten onderzoek naar de haalbaarheid van aardwarmte (geothermie) in de stad Utrecht en een aantal buurgemeenten, waaronder Woerden. Er worden proefboringen verricht. Dit initiatief wordt zowel door de stad als de provincie Utrecht ondersteund. Geothermie kan een duurzaam alternatief voor gas zijn. In diverse aardlagen van de bodem bevindt zich voldoende warm water voor gebruik voor geothermie. En hoe dieper in de grond hoe warmer het water. Lean gaat de geschiktheid van de Utrechtse bodem voor geothermie op 3 kilometer diepte aan een onderzoek onderwerpen. Goud is een afkorting die Geothermie Oost Utrecht Duurzaam inhoudt. Dat is een verzameling partners die de mogelijkheden bekijkt van ultradiepe aardwarmte in kantorenpark Rijnsweerd en het Utrecht Science Park (Uithof). Bron: AD/UN, 19-11-2018

 

Afvalcontainers geven volheid zelf aan

Bij 900 ondergrondse vuilcontainers in Leidsche Rijn zijn onlangs sensoren geplaatst die aangeven hoe vol de afvalbak is. Naar de gemeente Utrecht zegt, zijn de eerste resultaten positief. De sensoren geven ook aan wanneer de bakken geleegd moeten worden. De inzet van sensoren kan leiden tot een reductie van overvolle bakken en onnodige ritten met vuilniswagens. Utrecht is een der eerste gemeenten met dit nieuwe ophaalsysteem. Bron: AD/UN, 17-11-2018

 

Verdwijnende trap

In het Zocherpark wordt vandaag de verdwijnende trap open gesteld door wethouder Anke Klein, samen met de kunstenaar Birthe Leemeijer. Het kunstwerk van Birthe Leemeijer maakt het idee van een omgevallen trap tussen het Centraal Museum en de Stadsbuitengracht (Singel). De trap is een ecologisch kunstwerk. Het idee kwam voort vanuit een verzoek van buurtbewoners voor meer biodiversiteit langs de Singel.

Bron: AD/UN, 16-11-2018

 

Filter zeeft fijn stof uit garage

De nieuwe ondergrondse parkeergarage Croeselaan bij de Jaarbeurs in Utrecht is vanaf heden uitgerust met een systeem dat schadelijke stoffen van auto’s filtert. He zogeheten fijnstofreductiesysteem is gisteren geplaatst door Van Gelder Verkeerstechniek en is vanaf vandaag in werking. Deze Utrechtse parkeergarage is de eerste hier te lande en in de stad met een dergelijk filtersysteem. Het systeem is tweeledig: ook de lucht van buiten ondergaat een filtering. Het ventilatiekanaal vanuit de garage komt uit op het Jaarbeursplein. Bron: AD/UN, 16-11-2018

 

GroenLinks wist het niet

Voor de meeste Binnenstadbewoners was er niet veel nieuws in de folder te lezen, dat de reinigingsdienst in oktober huis aan huis verspreidde. Hoe het eigenlijk zit met het papier ophalen op woensdag, daarover ging dat vouwblaadje. Papier in een kartonnen doos of een pakketje in touw gewikkeld. En uiteraard geen papier aan de straat zetten in een plastic zak. Dat lijkt een open deur en logisch voor een bepaalde politieke partij. Maar bij het landelijk bureau van GroenLinks aan de Oudegracht was het - een paar dagen voor dat de folder bij GL in de brievenbus lag – toch nog raak. Je kan je uiteraard een keer vergissen, niet waar? Bron: Binnenstadskrant Nr. 5, 15-11-2018

 

Afvalinzameling stuk efficiënter met sensoren

Utrecht gaat sensoren plaatsen in de ondergrondse afvalcontainers voor restafval. Door middel van sensoren wordt bepaald wanneer de bakken het best geleegd kunnen worden. Dat is een andere werkwijze dan voorheen. Utrecht leegde de bakken volgens een vaste frequentie, ongeacht hoe vol die bakken waren. Bij 50 procent of minder vol is het inefficiënt mensen en materieel in te zetten. Dat schrijft wethouder Klaas Verschuure in een brief aan de Utrechtse raad.

In Leidsche Rijn wordt het sensorensysteem al aan een test onderworpen. Bron: DUIC, 15-11-2018

 

Utrechtse basisschool wordt aardgasloos

Basisschool De Regenboog, aan de Wevelaan in Utrecht - Tuindorp-Oost, wordt als enige school in de Domstad geselecteerd aardgasloos met rijksgeld. Onderwijswethouder Anke Klein is content met de rijkssubsidie. Beleid van de gemeente is immers de stad duurzamer en energievriendelijker te maken en daarin past ook de transitie naar duurzame schoolgebouwen. Bron: DUIC, 15-11-2018

 

Woerden kapt met spoed 400 bomen

Met spoed moeten in Woerden 400 bomen worden geveld en nog deze week begint men er al mee. De bomen zijn het slachtoffer van de grote en behoorlijk extreme hitte van de voorbije zomermaanden. Vooral in het onder de gemeente Woerden ressorterende dorp Harmelen is het raak. Daar staat plusminus 75 procent van de te vellen 400 bomen. Voor de te vellen bomen komen de nodige nieuwe bomen terug.

Bron: AD/UN, 15-11-2018

 

Inwonerrecords in provincie Utrecht

Een aantal gemeenten in de provincie Utrecht groeit als kool, er worden records gebroken met de wasdom van het aantal inwoners. In oktober bereikte de stad Utrecht 350.000 inwoners met de geboorte van een baby. Een eindje verderop, in Houten, kan men nog in 2018 de 50.000ste inwoner begroeten. Houten wil zelfs doorgroeien naar 60.000 inwoners. Met de groei van het aantal inwoners komt de provincie in de buurt van de 1,3 miljoen inwoners. De provincie Utrecht is zeer in trek bij veel mensen, daar de economie er draait als een tierelier. Jaarlijks komen er circa 10.000 inwoners in het kleinste gewest van Nederland bij. Maar dat houdt uiteindelijk ook in dat er woningbouw gepleegd moet worden, dat ten koste gaat van de groene buitengebieden. Dat wordt dus een hell of a job de nieuwbouw aan huizen zodanig in te passen dat niet al te veel groen verloren gaat. Bron: AD/UN, 15-11-2018 

 

Wegen rond draaischijf Utrecht nog lang niet klaar

Met de officiële opening, gisteren, van de verbrede snelwegen A1 en A27 is het werk aan de snelwegen rond Utrecht nog lang niet gereed. Dat zegt minister voor Infrastructuur & Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen. De bewindsvrouw vindt dat dit een belangrijk puzzelstuk is, maar dat er voor deze regio nog een fikse klus te klaren valt. Vooral de Ring Utrecht en het knooppunt Hoevelaken bij Amersfoort, waar de A1 en de A28 elkaar kruisen. De doorstroming van het wegverkeer moet fors verbeteren, want “Utrecht is de draaischijf van ons land”, typeert de minister het belang van Knooppunt Utrecht.

De bewindsvrouw is niet bang dat een uitspraak van het Europees Hof in Luxemburg verbreding van autobanen in de weg staat. Tegenstanders putten wel hoop uit de recente uitspraak van het Hof rond stikstofnormen en dat kan Van Nieuwenhuizen zich wel voorstellen. Volgens haar is er echter niets wezenlijks veranderd aan de systematiek. Ze wacht de uitspraak van de Raad van State af. De RvS beoordeelt ingekomen commentaar (zienswijzen) op de plannen. Bron: AD/UN, 15-11-2018 

 

Streep door nieuwbouw kantoren

Provincie Utrecht wil plannen voor 3 miljoen vierkante meter voor kantoorruimte aanpassen en wil definitief een streep halen door de bouw van meer kantoorgebouwen. Het gewest wenst op deze manier de leegstand van bestaande kantoorpanden en de verloedering van de omgeving tegen te gaan. Maandag 10 december beslissen Provinciale Staten over een zogeheten inpassingsplan waarmee de provincie 10 gemeenten die geen afstand willen doen van hun kantoorplannen terugfluit. Het gaat om onder meer Houten, Stichtse Vecht, Utrecht, Veenendaal en Zeist. Ook gemeenten ervaren leegstand van kantoorpanden als problematisch. Kantoorgebouwen kunnen, onder bepaalde bouwkundige en technische voorwaarden, getransformeerd worden in woonlocaties. Nieuwegein is daar een goed voorbeeld van.

Bron: AD/UN, 15-11-2018

 

Nieuwe berm A27 vol Japanse duizendknoop

De nieuwe berm langs de verbrede A27, tussen Utrecht en knooppunt Eemnes zit vol met Japanse duizendknoop. Inwoners van Hollandsche Rading slaan alarm over de exotische en alles overwoekerende plant, die overal plotseling opduikt in de berm langs de onlangs verbrede snelweg. Rijkswaterstaat wil liever geen chemische bestrijdingsmiddelen inzetten en kijkt naar een andere verwijderingsmethode. Afgraven of uitsteken zijn opties. De Japanse duizendknoop heeft zeer sterke wortels die zelfs gewapend beton kunnen beschadigen en breken.

Bron: AD/UN, 14-11-2018

 

Vraag naar gas en olie blijft groeien

Ondanks pogingen klimaatverandering tegen te gaan, is de vraag naar fossiele brandstoffen als gas en olie de komende 20 jaar nog groeiende. De petrochemische industrie blijft voorlopig veel fossiele brandstoffen nodig te hebben. Zelfs als er zuiniger omgesprongen wordt met energie, is in 2040 25 procent meer olie nodig dan nu. De stijging kan zelfs twee keer meer worden als landen stoppen met geplande besparingen op energie. Ook de transportsector zal de komende jaren meer fossiele brandstoffen verstoken, daar vliegtuigen, vrachtauto’s en schepen moeilijk te elektrificeren zijn. Voorts zal in China, Afrika en het Midden-Oosten de vraag naar energie de eerste 20 jaar toenemen. Auto’s daarentegen worden schoner en er komen meer elektrische exemplaren op de weg.

Maar het aandeel schone energie groeit gestaag: de investering in zonnestroom overtreffen de verwachtingen. China en India zijn samen goed voor de helft van alle nieuwe zonnepanelen die aangelegd worden.

Ook in Utrecht zijn de communale politiek en veel inwoners in de weer te investeren in schone energie als wind- en zonne-energie.

Maar de klimaatdoelen moeten serieus ter harte genomen worden en vanaf vandaag serieus aan de slag gaan met investeringen in duurzame energie en de technologie, slimmer gebruik en energiebesparing waar mogelijk. Dit vereist een ongeëvenaarde mondiale politieke en economische inzet en krachtinspanning. Alle hens aan dek!

Bron: AD/Nieuws, 14-11-2018 

 

Kerstmis zonder ezel en os

Levende dieren in kerststallen, kerstmarkten en optochten, in Utrecht en Houten zijn ze not done. Het dierenwelzijn is in het geding, vinden beide gemeenten. Ook de Partij voor de Dieren (PvdD) vat de signalen serieus op. Na Zwarte Piet ziet het er nu ook naar uit dat de levende kerststal bezwijkt onder kritiek van tegenstanders. Een dergelijk evenement kan, volgens Saskia Oskam van de PvdD-fractie in de Utrechtse raad, ook succesvol zijn zonder levende dieren. Bron: AD/UN, 13-11-2018

 

Fietsverbod op de Vismarkt

Fietsers hebben maling aan het fietsverbod dat op zaterdag en zondag geldt en dat al voor een maand of zes. Maar de Utrechtse wielrijders storen zich daar totaal niet aan. Veel fietsers zeggen onbekend te zijn met het fietsverbod in dit drukke deel van de Binnenstad. De Fietsersbond, verklaard tegenstander van het fietsverbod, wil niet van een fiasco spreken. Bron: AD/UN, 12-11-2018

 

Trouwen onder zonnepanelen

Utrecht laat zonnepanelen op het dak van het stadhuis leggen. Je sluit dus je huwelijk onder een met zonnepanelen bedekt dak. Eerder leken die panelen onmogelijk, maar op de binnendaken van het gebouw bleek dat wel mogelijk. Daar het raadhuis in de Binnenstad een rijksmonument is, mogen de panelen vanaf de straat niet zichtbaar zijn. Er worden in totaal circa 200 vierkante meter aan panelen. De opbrengst is voldoende voor 10 gezinnen per jaar. Dat zijn zo’n 30 tot 40 mensen. Bron: AD/UN, 12-11-2018

 

Plastic in Utrecht

Het Amadeus Lyceum in Vleuten beleeft vandaag de kick-off van de vierdaagse Plastic Wake Up Call Challenge. De school scheidt afval naar aanleiding van het Plastic Vissen in de Utrechtse grachten in oktober, waarbij het Wereld Natuurfonds (WNF) afval en ander vuil uit het grachtwater viste. Het lyceum in Vleuten wil scholieren meer bewust maken van de consequenties van de plastic soep voor het leven in zee.

Bron: AD/UN, 12-11-2018

 

Zieke bomen in Utrecht

Utrecht wil in het najaar van 2018 her en der in de stad 272 dode en zieke bomen vellen. Daaronder bevinden zich onder meer soorten als de paardenkastanje, lijsterbes, grauwe els en hazelaar. Veel bomen zijn ook nog eens instabiel. Bron: AD/UN, 12-11-2018

 

Helft bevolking voor nieuwe kerncentrale

Je zou denken dat kernenergie in Nederland wel zo’n beetje voorbij is, er een taboe op rust, niets is minder waar: circa 46 procent van de Nederlanders blijkt volgens een onderzoek van Peil.nl/Maurice de Hond voorstander te zijn van de bouw van een nieuwe atoomcentrale. Veertig procent zegt tegen te zijn en 14 procent weet het niet. Van de Nederlanders vindt 56 procent atoomkracht veilig, terwijl 34 procent dat niet vindt en 11 procent het niet weet.

Opvallend is dat bij de politieke partijen de rechts populistische FvD en de PVV hoog scoren als voorstander, respectievelijk 78 en 58 procent. Ook de VVD kent 71 procent voorstanders. Nog opvallender is dat GroenLinks 31 procent voorstanders kent, terwijl de PvdA er maar 15 procent als voorstander van kernenergie heeft.

De discussie over de bouw van nieuwe atoomcentrales is deze week los gebarsten na een pleidooi van VVD-fractieleider in de Tweede Kamer, Klaas Dijkhoff. Volgens de rechtse liberaal zou dat de manier zijn de klimaatdoelen te halen. Wat Dijkhoff betreft gaat men snel beginnen en hij hoopt dat men er rationeel tegenover staat. Ook minister Eric Wiebes van Economische Zaken zegt dat Nederland open moet staan voor de rol van kernenergie. De voorstanders verwijzen naar het UN-klimaatpanel IPCC dat vorige maand stelde dat de klimaatdoelen zonder ingrijpende maatregels niet gehaald worden.

Bron: AD/Nieuws, 10-11-2018 

 

Fietser moet nog vaak plaats zoeken

De grootste fietsenstalling wereldwijd is blijkbaar toch nog niet groot genoeg dagelijks alle fietsen onderdak te verlenen. In de stalling bij het Centraal Station van Utrecht kunnen 12.500 rijwielen een plaats vinden. Meer dan eens moeten fietsers uitwijken naar andere stallingen in de nabijheid, daar er in de grootste stalling onvoldoende ruimte is.

Bron: AD/UN, 10-11-2018

 

Geen overlast crematorium voor omwonenden

Het crematorium op de begraafplaats Sint Barbara bij de Berekuil in Utrecht-Oost past qua ontwerp in de parkachtige omgeving en sluit aan bij de stijl van de forten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Het bestuur van St. Barbara verwacht geen stankoverlast voor de omwonenden van de begraafplaats. Er ligt een omgevingsvergunning ter goedkeuring bij de gemeente, de bouw kan starten, meent directeur Karen Kolkhuis Tanke. Het crematorium is eerder een ‘afscheidsruimte voor crematies’. Er wordt gekozen voor een kleinschalig gebouw dat zo dicht mogelijk aan de kant van de Waterlinieweg en de Berekuil komt te staan, zodat het gebouw niet in het zicht van de omwonenden staat. Kolkhuis Tanke zegt ook dat de uitstoot van vuile lucht nihil zal zijn en dat zeker met de verkeersaders in de directe omgeving van de begraafplaats. De bouw van crematoria is aan strenge regels onderhevig, de filterinstallatie is alleen al drie keer zo groot als de oven zelf. Voldoet het crematorium niet aan de eisen, dan komt het ding er niet. Bron: AD/UN, 09-11-2018

 

GroenLinks wil één vuurwerkshow in de stad

Coalitiepartij GroenLinks wil de Domstad in 2019 tijdens de jaarwisseling slechts één vuurwerkshow laten organiseren. GL wil dat Utrecht hiervoor actief belangenpartijen en ondernemers uitnodigt. Fractievoorzitter van GL, Heleen de Boer, verwacht veel van een centrale vuurwerkshow. Dat ziet ze als een positieve manier om het individueel afsteken van vuurwerk te reduceren. Het college wil zelf geen vuurwerkshow organiseren, het stadsbestuur denkt dat dit te weinig effect heeft op de openbare orde in de rest van de stad. De kosten zouden ‘aanzienlijk ‘zijn, en volgens burgemeester Jan van Zanen (VVD) zou dat een claim leggen op de beschikbare capaciteit van de politie. Het voorstel van GL krijgt in ieder geval de steun van ChristenUnie en Student & Starter.

Bron: AD/UN, 09-11-2018

 

Maximumsnelheid Zuilense Ring blijft 100km/u

Omwonenden van de Zuilense Ring (N230) in Maarssen en Utrecht- Overvecht reageren teleurgesteld op het besluit om de maximum snelheid te handhaven op 100 km/uur in plaats van 80 km/uur. De provincie Utrecht staat pal voor 100 km/uur. De N230 is een provinciale weg tussen de knooppunten Ring Utrecht-Noord bij Groenekan en de A2 bij Maarssen, uitrit 6 Ring Utrecht- Noord, bij Maarssenbroek. Bewoners in de omgeving van de N230 ondervinden veel overlast door verkeerskabaal en vuile lucht. Het verkeer groeit in omvang wel, maar door schonere auto’s wordt de luchtkwaliteit amper verslechterd. De provincie legt in 2022 ‘stil’ asfalt aan op de Zuilense Ring/N230.

Bron: AD/UN, 09-11-2018 

 

Alleen zonnestroom niet genoeg voor Utrecht

Het is voor de Domstad onmogelijk een klimaatneutrale stad te worden met alleen maar zonnestroom. In de gehele stad is domweg te weinig ruimte voor voldoende zonnepanelen. Deze conclusie trekken wetenschappers van de Universiteit Utrecht (UU). Daarvoor hebben ze ieder van de 88 Utrechtse buurten aan een onderzoek onderworpen, of de daken van woningen geschikt zijn voor de aanleg van zonnepanelen. In de stad zijn grote verschillen. In de Binnenstad is relatief weinig ruimte voor zonnepanelen, terwijl dat in Leidsche Rijn juist wel het geval is. 

Veruit het grootste deel van de energiebehoefte komt voor rekening van de commercie, zoals winkels en industrie. Wil Utrecht een klimaatneutrale stad worden, dan zal ook energie van buiten de stad gewonnen moeten worden, bijvoorbeeld vanuit zonnepanelen en windturbines op zee. Bron: AD/UN, 08-11-2018

 

Tegenstanders bredere A27 krijgen nieuwe hoop

De Vrienden van Amelisweerd en andere milieu- en natuurorganisaties putten hoop uit een uitspraak van het Europese Hof. Deze zou er toe kunnen leiden dat de verbreding van de A27 door het landgoed Amelisweerd in het oosten van de stad Utrecht geen doorgang vindt. De diverse milieu- en belangengroepen verzetten zich al jaren tegen de ongewenste verbreding van de betonnen bak van de snelweg. Het is een project dat Rijkswaterstaat (RWS) nog altijd wenst.

Het Europese Hof in Luxemburg oordeelde dat Nederland te soepel omgaat met stikstofnormen bij vergunningverlening.

Actievoerder en bestuurder van de Vrienden van Amelisweerd, Jos Kloppenborg, is blij met de uitspraak van het Hof. “Het haalt het tracébesluit zoals het er nu ligt onderuit. Daarin wordt uitgegaan van een methodiek voor de berekening van stikstofuitstoot die in strijd is met de Europese habitatrichtlijn. Het is aan RWS en de politiek te bedenken hoe nu verder. Als ze met het huidige plan verder willen, lopen ze grote kans dat de Raad van State er een streep doorzet,” zegt Kloppenborg. De Raad van State is het hoogste rechtsorgaan hier te lande. 

Bron: AD/UN, 08-11-2018

 

Provincie in bres voor de bij

De provincie Utrecht zet in 2019 de eerste Utrechtse Bijendag op touw. Doel is een provinciale bijdrage te leveren aan het behoud van de bijenstand. Van de 359 bekende bijensoorten worden momenteel 181 soorten bedreigd in hun voortbestaan. Dat is dus de helft, 50 procent.

Bijen zorgen ervoor dat de voedselketen niet verstoord wordt.

Bron: AD/UN, 08-11-2018

 

Rode beuk aan Emmalaan staat stabiel

De stabiliteit van de 170 jaar oude rode beuk aan de Emmalaan, bij het Wilhelminapark in Utrecht, blijkt voldoende te zijn. Dit komt naar voren uit een trekproef met een lier. De gemeente voerde die proef uit en daarbij is kracht uitgeoefend op de boom.

In 2014 werd in de beuk een schimmel ontdekt en maakte men zich zorgen over de stabiliteit van de boom. Dat de beuk omvalt is uitgesloten. Wel zijn er enkele zwakke takken die afgestorven zijn. Nog in november worden ze gesnoeid en vanaf het voorjaar van 2019 wordt de beuk iedere maand gecheckt op zijn gezondheid. 

Gelukkig, de eerbiedwaardige rode beuk blijft staan!

Bron: AD/UN, 07-11-2018

 

Bouwgrond moet plasticvrij zijn

De dijken, natuurplassen en wegen moeten veel meer plasticvrij zijn dan tot op heden het geval is. Grote hoeveelheden bagger en grond voor het aanleggen van dijken, wegen en het ondieper maken van natuurplassen, mogen vanaf 2019 nog maar minieme hoeveelheden plastic bevatten. Op die manier wil de zittende regering Rutte III de strijd tegen de plastic soep in de oceanen uitbreiden. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (milieu) maakt vandaag, woensdag 7 november, een en ander bekend. In Nederland wordt jaarlijks 40 miljoen kubieke meter van dergelijke grond verwerkt bij de bouw en in natuurbeheer. Nu mag de grond nog maximaal 20 procent ‘bodemvreemd’ materiaal bevatten, zoals plastic. Het liefst streeft men nul procent na, daar dit echter onhaalbaar is, wordt de term ‘sporadisch’ gehanteerd.

Plastics hebben honderden jaren nodig eer ze vergaan zijn, dit probleem lost zich niet vanzelf op. Ook wordt vandaag bekend dat Van Veldhoven samen met minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur & Waterstaat) de plastic soep in zee (oceanen, et cetera) wil aanpakken. Die plastic soep wordt veroorzaakt door plastics uit rivieren en kanalen. Beide bewindslieden willen ook in kaart brengen waar al dat plastic en zwerfafval vandaan komt, waar het zich ophoopt en hoe het materiaal opgevangen en hergebruikt worden kan. Voor die aanpak komt 5 miljoen euro beschikbaar. Bron: AD/Nieuws, 07-11-2018

 

Gasloze woning niet duurder

Volgens de Utrechtse milieuwethouder Lot van Hooijdonk (GL) zullen bewoners van Overvecht- Noord, die als eersten hun woningen gasloos zien worden, niet meer aan huur, hypotheek en energie betalen dan strikt noodzakelijk. Bewoners van de noordelijke stadswijk vragen zich af waarom er met het gasloos maken van huizen niet eerst begonnen  wordt in wijken als Oog in Al of een andere yuppenwijk. De wethouder verweerde zich met de opmerking dat de leidingen in Overvecht verouderd zijn en het derhalve handig is daar te beginnen met het gasloos maken van woningen. De woningcorporaties hebben in Utrecht- Overvecht de nodige renovatieplannen. Bron: AD/UN, 07-11-2018 

 

Ambtenaren harken wandelend afval binnen

Als het kan, zoveel mogelijk afval verzamelen terwijl je wandelt of traint voor de volgende marathon. Bedrijven en organisaties binden de strijd met elkaar aan in een zogeheten plog- en plandelwedstrijd. Het team van de gemeente Utrecht beet de spits af rond en in het Stationsgebied. De competitie duurt tot vrijdag aanstaande en is afkomstig uit Zweden.

Ploggen is een samenvoeging van joggen en plocka up, wat oprapen betekent. Er bestaat ook een wandelvariant, dat heet plandelen. De stichting Green Business Club is de organisator van de opruimactie. Bij deze stichting zijn diverse bedrijven aangesloten. ProRail, Rabobank, de Jaarbeurs en Movares zijn onder meer deelnemer aan de zwerfvuilopruimactie. De ploeg die het meeste kilo’s binnenhaalt, ontvangt een bokaal uit bamboe. Bron: AD/UN, 06-11-2018

 

Onderzoek in Griftpark

Vandaag wordt in het Griftpark de grond aan een onderzoek onderworpen op eventuele bodemvervuiling. Er worden diepe boringen gedaan door middel van boren die 65 meter diep kunnen. Er wordt gekeken wat er zich aan vuil in de grond bevindt. De bodem in het bewuste park is al jaren vervuild. De grootste heistelling van Nederland komt tot inzet. Het park blijft open zoals gebruikelijk.

Bron: AD/UN, 06-11-2018

 

Ridderoordse Bos uitgedund

Bij Maartensdijk is het Utrechts Landschap aangevangen met het uitdunnen van het Ridderoordse Bos. Bomen met een verfstreep (bles) geveld worden. De bomen die blijven krijgen meer ruimte om uit te groeien tot dikke, grote bomen. De bomenuitdunning is er op gericht de variatie in het bos te vergroten en dat op de plaats waar naaldbomen staan. Bron: AD/UN, 05-11-2018

 

Boor gaat diep in Griftpark

De komende weken wordt op vier plaatsen in het Griftpark, ten noordoosten van de Binnenstad, geboord. De grond onder het park is al sinds jaar en dag vervuild en Utrecht wil weten wat er precies waar in de grond zit. Om daar achter te komen wordt de grootste heistelling van Nederland ingezet. De boor reikt tot een diepte van 65 meter en dat is wat de gemeente wenst om te onderzoeken.

Tot 1960 stond op de plaats van het griftpark een fabriek die steenkool omzette in stadsgas. Met dit stadsgas werd gekookt en de straatlampen brandend gehouden. Bij de ontdekking van de gasbel bij Slochteren kon de gasfabriek in Utrecht dicht.

Maar de fabriek in de Domstad en de daarnaast gelegen vuilnisbelt lieten een enorme hoop afval en gif in de grond achter. Milieuregels waren er in de jaren 60 van de 20ste eeuw amper en zo werd het stuk grond, waar nu onder meer een speeltuin in exploitatie is, een der zwaarst vervuilde stukken grond hier te lande. Bron: AD/UN, 05-11-2018

 

Kappen met kappen

Vele honderden fietsers en andere mensen namen gisteren deel aan een protest tegen de verbreding van de snelweg A27 in Utrecht en het vellen van veel bomen dat daar mee gepaard gaat. Al sinds de jaren 80 van de 20ste eeuw speelt deze kwestie. Veel demonstranten vinden dat meer asfalt echt niet de oplossing is om de verkeersproblemen op de A27 bij het landgoed Amelisweerd het hoofd te bieden.

Cabaretier Vincent Bijlo zei het in een toespraak voor een overvol Domplein in de Binnenstad op zijn manier: “1,2 miljard euro investeren om met z’n allen 1 minuut eerder op het werk te zijn.” 

Het kilometers lange lint van fietsers is een soort estafette. De fietsers krijgen onderweg een mondkapje dat symbool staat voor de overlast van fijn stof. Bron: AD/UN, 05-11-2018

 

Pinnen in Utrechts OV

Vanaf vandaag, maandag 5 november, is het niet meer mogelijk met contant geld in de het openbaar vervoer van U-OV te betalen. De Utrechtse exploitant startte in juli een proef met pinnen in de bus. Het losse kaartje wordt nu op alle Utrechtse lijnen vervangen door een printbon. Die bon geldt als kaartje en kan ook gebruikt worden voor overstappen op andere bus- en tramlijnen van U-OV. De losse kaartjes vergden meer tijd van het buspersoneel met het wisselen van cash geld en vergroot ook de veiligheid van chauffeurs en passagiers, zo is het idee. Bron: AD/UN, 05-11-2018

 

PvdA wil gratis bus en tram voor mensen met lage inkomens

De PvdA in de Provinciale Staten van Utrecht wil gratis openbaar vervoer in de provincie Utrecht voor mensen met een gering inkomen. De partij roept dat in een motie op tot onderzoek naar de mogelijkheden. De motie wordt maandag aanstaande in behandeling genomen. 

Veel mensen zijn aangewezen op het OV om zich door de provincie te verplaatsen. Is de prijs van een rit te hoog, dan ligt sociale uitsluiting op de loer. De PvdA wil dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Ook al is de fiets of de auto geen optie is. De sociaaldemocraten denken dat er buiten de spits voldoende ruimte is in het openbaar vervoer om voor nop te kunnen reizen. Bron: AD/UN, 03-11-2018

 

Stadsnomaden bij parkeerterrein Westraven

Met groot materieel heeft een speciale politie- eenheid vrijdag 2 november een stuk bos aan de rand van Utrecht ontruimd. In dat bos verbleven 15 krakers, die tot donderdag 1 november de tijd kregen het terrein bij Westraven te verlaten. De krakers protesteren met name tegen het vellen van bomen zonder een kapvergunning. Er staan bomen die alleen met een dergelijke vergunning verwijderd mogen worden. De krakers verzetten zich tegen de ontruiming van dit stukje natuur, ze hebben er een gemeenschap van 15 mensen opgebouwd met alles er op en eraan en alles zelfvoorzienend. Bron: AD/UN, 03-11-2018