Contact | Sitemap | Route | 

Stadsmilieunieuws januari 2018



Houten wederom Fietsstad van Nederland

Voor de tweede keer is Houten Fietsstad van Nederland. In 2008 kreeg het 50.000 inwoners tellende dorp die titel en nu in 2018 is het weer raak. Blijkbaar is het nergens beter fietsen dan over de paden in het Utrechtse dorp. Staatssecretaris voor Infrastructuur, Stientje van Veldhoven is uitgenodigd de prijs te komen uitreiken. Verkeerswethouder Kees van Dalen is dan ook apetrots op de titel Fietsstad 2018. Er wordt van alles gedaan aan de fietsinfrastructuur in Houten. Onder het perron van station Houten zie je het al: er is daar een fietstransferium voor 3000 stalen rossen. Ook Fietsersbond directeur Saskia Kluit ziet in Houten een zeer goed voorbeeld hoe het fietsen gestimuleerd kan worden.
Bron: AD/UN, 17-01-2018
 

Voor leefstraat eerst goed overleggen

Utrechters die een leefstraat in hun buurt willen, doen er goed aan eerst met hun tegenstribbelende buren een goed gesprek te voeren. Nieuwe regels hameren op bereikbaarheid, parkeerruimte en draagvlak. En wat voldoende draagvlak is, wordt van geval tot geval bekeken, is de mening van een woordvoerder van de verkeerswethouder.
Bron: AD/UN, 17-01-2018
 

Randstad wil dringend lightrail

Verkeerswethouders van grote steden in de Randstad, waaronder ook de Utrechtse verkeerswethouder Lot van Hooijdonk, luiden de noodklok. Investeert het, sinds eind oktober 2017 zittende, kabinet niet fluks in lightrail, dan slibt de Randstad dicht, zeggen de wethouders in een opiniestuk in de NRC. Lightrail is een combinatie van trein, tram en metro. De aanleg van lightrail loopt vertraging op, daar de steden en het ministerie van infrastructuur onvoldoende geld kunnen bijdragen. De Randstad dreigt dicht te slibben door de fikse toename van het aantal inwoners: de eerstvolgende jaren komen er circa 700.000 mensen bij. Autofiles vergen zo’n 3,7 miljard euro per jaar. Openbaar vervoer is de oplossing, vinden de wethouders en de aanleg gaat naar hun zin niet snel genoeg. Bron: AD/UN, 17-01-2018
 

Aanleg Uithoflijn fors duurder

Er is zeker 30 miljoen euro extra nodig om de totstandkoming van de Uithoflijn niet verder te vertragen. Er is een miljoen euro extra nodig om de tramremise in Nieuwegein af te bouwen en is er nog 20 miljoen euro extra nodig voor beheer en exploitatie. De financiële puzzel is zeer complex De volledige exploitatie kan in 2018 niet gestart worden.
Bron: AD/UN, 16-01-2018 
 

Fietstunnel komt er wellicht niet

De provincie Utrecht lijkt niet dadelijk van zins de Fietsersbond tegemoet te komen in zijn wens een fietstunnel aan te leggen bij een nieuwe kruising langs de provinciale Laagravenseweg in Nieuwegein. Naar de gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof zegt, weegt de hoeveelheid geld, ruim vier miljoen euro, niet op tegen het verwacht toekomstige gebruik van de fietstunnel. De Fietsersbond vindt dat de provincie het aantal wielrijders onderschat en is tegen de aanleg van de nieuwe kruising, die het bedrijventerrein De Liesbos bereikbaar moet houden.
Bron: AD/UN, 16-01-2018
 

Stationsgebied wil schone bevoorrading

Bedrijven en instellingen, gevestigd in het Stationsgebied in Utrecht, zien graag dat hun bevoorrading van goederen vrij wordt van uitstoot van schadelijke stoffen. Daartoe heeft de Green Business Club Utrecht Centraal, waar de desbetreffende bedrijven en instellingen lid van zijn, een intentieverklaring ondertekend met de gemeente Utrecht. Ze gaan gezamenlijk de mogelijkheden bespreken en onderzoeken voor schoon, slim en efficiënt goederentransport in het Stationsgebied. Bundeling van goederenstromen en inzet van schone transportmiddelen zijn optioneel. Voorts is het idee gezamenlijke afleverpunten, zogeheten hubs, aan de rand van het Stationsgebied te creëren. Vanuit de hubs vinden verder transport en bevoorrading plaats naar bedrijven met behulp van een fietskoerier of elektrisch transportmiddel. Verkeerswethouder Lot van Hooijdonk (GL) is zeer tevreden over de afspraak en vindt het een goed initiatief. Bron: AD/UN, 15-01-2018


Fietsverbod

Op de Vismarkt in de Utrechtse Binnenstad geldt vanaf vandaag, zaterdag 13 januari een fietsverbod. Met goed weer hoeft het bedienend personeel op de terrassen geen hinder meer te ondervinden van de voorbij razende fietsers op hun stalen rossen. Het fietsverbod geldt alleen in het weekeinde. Bron: AD/UN, 13-01-2018

 

GroenLinks nu groter dan D66

Wellicht is het een voorbode voor de aanstaande raadsverkiezingen in maart, maar feit is wel dat GroenLinks de voorbije jaren D66 voorbij is gestreefd in het aantal partijleden in de stad. Wellicht speelt het ‘Jesse Klaver-effect een rol. De GL-fractievoorzitter in de Tweede Kamer won met zijn partij 10 zetels. Het Utrechtse ledental van GL staat op 2206 en dat van D66 op 1864. Lange tijd was D66 groter dan GL.

Bron: AD/UN, 13-01-2018

 

Galecop start met bouw zonnepanelenpark

Over anderhalve maand begint de aanleg van het zonnepanelenpark in Nieuwegein. Het is het eerste grootschalige zonnepanelenpark in Midden-Nederland. Bewoners van omliggende woonwijken kunnen dan duurzame en schone stroom inkopen. Het bedrijf Solarpark Galecop heeft aan de rand van de Nieuwegeinse wijk Galecop, nabij het verkeersknooppunt Oudenrijn, grond van de gemeente gehuurd. Inmiddels is de constructie in aanbouw waarop de zonnepanelen bevestigd worden. Bron: AD/UN, 13-01-2018

 

Utrechtse fietsen nu ook op T-shirts te koop

De Utrechter Martin Minjon, in Nieuwegein wonend, timmert aan de weg met fietsposters en ansichtkaarten van fietsen in Utrecht. Sinds enige tijd is er ook het Utrechtse Fiets T-shirt, met daarop strak vormgegeven een stalen ros, de Domtoren en het stadswapen. Uiteraard zijn de shirts in diverse kleuren te koop. Bron: AD/UN, 13-01-2018

 

Hof van Cartesius

Wethouder Jeroen Kreijkamp (D66) opent vandaag, vrijdag 12 januari om 16.30 uur, het Hof van Cartesius. Dat is een creatieve en op de circulaire economie gebaseerde broedplaats aan de Vlampijpstraat in de naar René Descartes (1596 – 1650) genoemde Cartesiusdriehoek. Via een crowdfundingactie werd geld ingezameld en begin 2017 startte de bouw. Negentig procent van de bouwmaterialen is afkomstig van sloop en recyclering. Het Hof van Cartesius is daarmee een voorbeeld voor duurzaam en ‘circulair’ bouwen. Bron: AD/UN, 12-01-2018

 

Opnieuw actie voor groenere Langerakbaan

De Langerakbaan in Leidsche Rijn heeft nog immer maar aan één zijde bomen, ondanks verschillende acties van bewoners voor meer groen. Ze trekken wederom aan de bel en dat al voor de derde keer. Al in 2009 dienden de bewoners van de Langerakbaan een plan in voor bomen aan de kant die nog niet van bomen voorzien is. Bewoner Jorine Boogaard wil dat Utrecht zich houdt aan de afspraak dat de Langerakbaan een laan wordt, met aan weerszijden een bomenrij. Bron: AD/UN, 11-01-2018
 

Lust voor het oog

In de provincie Utrecht zijn 10 bomen zó bijzonder dat ze het predicaat ‘Boom van de Ereklasse’ gekregen hebben. Die bewuste bomen behoren tot de dikste, mooiste of oudste exemplaren in de provincie. De Bomenstichting kiest uit alle 12.000 Nederlandse monumentale bomen, per provincie, de meest unieke exemplaren. In Utrecht zijn dat onder meer de Japanse notenboom in de Oude Hortus in de Utrechtse Binnenstad en de paardenkastanje op het Zusterplein in Zeist. Maar ook in Lopik, Vianen, Schalkwijk, Amerongen, Achterberg en Amersfoort staan bijzondere bomen. Gewis, een lust voor het oog! Bron: AD/UN, 09-01-2018 
 

PVV wil milieuzone opheffen

Als op 21 maart aanstaande de PVV een wethouderspost zou krijgen, dan zou Henk van Deún wethouder veiligheid worden en sowieso de milieuzone opheffen. Ook de stadsboulevards zouden dan weg moeten. Van Deún is geboren en getogen Utrechter, ex-politieman en lijsttrekker voor de PVV in de Domstad. Wat de huidige milieuwethouder van GroenLinks, Lot van Hooijdonk, met de nodige moeite opgebouwd heeft, denkt de PVV weer af te kunnen breken en dat met alle consequenties van dien. Bron: AD/UN, 09-01-2018
 

Utrecht mist ruim 600 voetbalvelden aan groen

Volgens actievoerder Ben van Diest mist de stad Utrecht ruim 600 voetbalvelden aan groen; dat komt overeen met ruim 3 vierkante kilometer. Van Diest probeert de communale politiek zover te krijgen dat ze zijn plan voor een park bij Leidsche Rijn Centrum willen steunen. Want ‘Park Overtuin’ moet er komen, vindt hij. Bron: AD/UN, 06-01-2018
 

Utrecht wil regels voor houtkachel

Utrecht wil het stoken van hout in houtkachels aan banden leggen en aan regels binden. Milieuwethouder Lot van Hooijdonk hoopt daarmee de stadsbevolking beter te kunnen beschermen tegen overmatige roetuitstoot door de houtkachel van de buren. Bron: AD/UN, 06-01-2018
 

Grootste fietsenstalling alweer te klein

Utrecht blijft op zoek naar meer plaatsen rond het Centraal Station waar fietsenstallingen gebouwd kunnen worden. Ook na de opening van de nieuwe Knoopstalling eind maart 2018 en de totstandkoming van de Stationspleinstalling – de grootste fietsenstalling wereldwijd – eind 2018, zijn er op termijn nieuwe stallingsplaatsen nodig. Dit liet wethouder Victor Everhardt weten tijdens een rondleiding door de nieuwe Knoopstalling. Die stalling is bedoeld voor 3000 stalen rossen. Deze stalling is te vinden aan de westzijde van Utrecht CS. Bron: AD/UN, 05-01-2018
 

Gebruik OV-fiets gestegen

In 2017 is een recordaantal ritten van 3.200.000 ritten gereden met de bekende blauw-gele OV-fiets. De vraag naar deze huurfiets van NS is met een derde gestegen ten opzicht van 2016. De OV-fiets is met afstand van andere fietsverhuurders de populairste deelfiets hier te lande. Er hoeft geen abonnementsgeld van 10 euro per jaar meer betaald te worden, sinds 1 januari 2017. Ook in Utrecht is de OV-fiets zeer populair. Bron: AD/UN, 05-01-2018


Iedereen blij met nieuwe looproute

De gisteren geopende looproute tussen Utrecht Centraal en de Moreelsebrug valt bij zeer velen in de smaak. “Geniaal” en “Daar ben ik heel blij mee”, zijn veel gehoorde woorden van  passanten van en naar hun werk. De looproute ligt op 7,50 meter hoogte langs de westkant van het Centraal Station. De plantenbakken zijn in aanleg, maar het Forum, zoals de verhoogde looproute genoemd is, begint steeds meer vorm te krijgen. Je hoeft dus niet meer om het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs heen via de Croeselaan. Voor wie goed bekend is met het Beatrixgebouw: er is ook een looproute binnen dit gebouw en je loopt er beschut tegen weer en wind, wel zo fijn. Bron: AD/UN, 05-01-2018
 

Nieuwe looproute

De nieuwe looproute tussen Utrecht Centraal en de Moreelsebrug gaat vandaag, donderdag 4 januari 2018 om 09.30 uur open voor publiek. Onder deze nieuwe looproute wordt de Knoopfietsenstalling gerealiseerd. Die nieuwe stalling heeft plaats voor 3000 stalen rossen. De nieuwe looproute loopt vanaf de uit/ingang van Utrecht Centraal aan de Jaarbeurszijde en het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs in de richting van de Moreelsebrug en het hoofdkantoor van de Rabobank. Bron: AD/UN, 04-01-2018