Contact | Sitemap | Route | 

Stadsmilieunieuws november 2017



Nieuwe bomen aan de singel bij Paardenveld

Aan de singel bij het Paardenveld in Wijk C, in de Binnenstad en aan de plaats waar Roost aan de Singel staat, komen vijf watercipressen te staan. Ze worden uiterlijk in de lente van 2018 op de bewuste plaats ingeplant. De cipressen komen van een kweker. Het planten van bomen op deze plaats is al van een eerdere datum. Goed werk dus. Bron: DUIC, 22-11-2017
 

KNMI speelt rol bij klimaatverandering

Het in 1854, door Christophorus Buys Ballot opgerichte, weerinstituut KNMI meet al 120 jaar onafgebroken het weer. Dat maakt het weerstation onmisbaar bij het voorspellen van wereldwijde klimaatverandering. Nederland beschikt over een van de oudste weer-meetreeksen ter wereld. Het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut zetelt sinds 1897 in De Bilt. Het KNMI beheert inmiddels 35 automatische weerstations die continu het geheel aan weersgesteldheid meten. In de loop der tijd is het weer aan verandering onderhevig: het wordt warmer en dat is in de cijfers en metingen terug te vinden. Bron: AD/UN, 22-11-2017
 

Actie Milieudefensie bij hoofdkantoor PLUS

Milieudefensieleden deelden gisterochtend verpakkingen voor eerlijke melk uit aan de medewerkers van het hoofdkantoor van supermarktketen PLUS in Utrecht. Al eerder voerde de milieuorganisatie actie bij andere supermarktketens. Milieudefensie hoopt met de actie meer bewustzijn over de impact van melk en zuivel op het klimaat te creëren. Zeven leden van de milieuorganisatie stonden gewapend met borden en kartonnen pakken met daarop ‘Onze melk is #niethoudbaar’ en ‘Goedkoop is duurkoop’ bij de ingang van het PLUS – kantoor aan de Archimedeslaan. PLUS zet zich al lang in voor duurzaamheid en het zit in ons DNA, zegt een PLUS-woordvoerder.
Bron: AD/UN, 22-11-2017 
 

Natuur & Milieu blij met elektrische auto’s Utrecht

De stad Utrecht scoort goed in een onderzoek van Natuur & Milieu. Utrecht vraagt bij het aanbesteden van vervoer voor scholieren en ouderen nadrukkelijk om elektrisch vervoer. De Domstad is een uitzondering in Nederland, schrijft de milieuorganisatie in een rapport. Gemeenten willen nog wel eens de voorlopig nog goedkopere fossiele brandstoffen in zetten voor hun communale wagenpark. Bron: RTV Utrecht, 21-11-2017
 

Zorg voor milieu levert ook banen op

Wie denkt dat de milieusector alleen maar uit goedwillende ecologen en vrijwilligers bestaat, vergist zich. De milieusector heeft zich ontwikkeld tot een ware en heuse banenmotor. Tot die conclusie kwam het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De werkgelegenheid in de milieu- en natuurbescherming, de productie van groene energie en de verwerking van afval op een milieuvriendelijke wijze nam tussen 2001 en 2015 met krap 14 procent toe naar 140.000 fulltime jobs, becijferde het CBS. Ook de investeringen in de milieusector namen toe, weliswaar in beperkte mate. Uiteraard is ook in Utrecht de milieusector actief.
Bron: AD/UN, 21-11-2017
 

Van Esch op 1 bij PvdD

Tijdens het congres van de Partij voor de Dieren (PvdD) gisteren in Amersfoort, is raadslid Eva van Esch als lijsttrekker gekozen voor die partij in Utrecht. Van Esch vertegenwoordigde haar partij de voorbije 3,5 jaar al in de Utrechtse raad. Woensdag 20 maart 2018 vinden de raadsverkiezingen plaats. Bron: AD/UN, 21-11-2017

Wandelpad genomineerd

Het Gelukkigerwijspad en Wandelnetwerk Groene Hart Utrecht- Midden dingen mee naar de prijs Wandelroute van het jaar 2018. Het Gelukkigerwijspad is een lusvormig pelgrimspad van 125 kilometer tussen Amersfoort, Utrecht, Wijk bij Duurstede, Odijk en Rhenen over de Heuvelrug. Ook Wandelnetwerk Groene Hart Utrecht – Midden kan de prijs in de wacht slepen. Het knooppuntnetwerk met 500 kilometer lengte ligt voornamelijk in de provincie Utrecht en komt onder meer langs de Vechtstreek, Noorderpark en de gemeenten Utrecht en Vianen. Bron: AD/UN, 20-11-2017


Amelisweerd in Tegenlicht

Wat is de waarde van een natuurgebied zoals Amelisweerd in verhouding tot het belang van een bredere snelweg? Dat is het onderwerp van een meet up (debat) in de Centrale Bibliotheek van Utrecht. Dat is krap een etmaal na de uitzending van Tegenlicht van de VPRO, over de waarde van de natuur. Op het landgoed Amelisweerd wordt al sinds decennia gestreden voor het behoud van de natuur aan de rand van de stad Utrecht en tegen de verbreding van de autobaan. Bron: AD/UN, 20-11-2017


Maak van Kanaalstraat eenrichtingsweg

Bewoners, ondernemers en winkeliers aan de Kanaalstraat in Lombok, willen dat hun straat een eenrichtingsweg wordt om de veiligheid te verbeteren en te bevorderen. Bewoners en ondernemers hebben hun idee in een ‘buurtvisie’ samengevat, die binnenkort aan wethouder Lot van Hooijdonk (verkeer/milieu) overhandigd wordt. Bewoners en ondernemers staan al sinds jaar en dag tegenover elkaar in een discussie over wat er met de straat in Lombok gebeuren moet. Het verkeersgedrag op de straat is belabberd te noemen. Racen, dubbel parkeren en keren op de weg en het ieder voor zich, is op de Kanaalstraat de ‘normale’ gang van zaken. Gevaarlijk dus.

Bron: AD/UN, 18-11-2017


Autoluwe Maliebaan toch een optie

De optie van de Maliebaan een autoluwe promenade te maken, wordt toch meegenomen in de besluitvorming over de toekomst van de desbetreffende weg. Utrecht weigerde de variant tot nu toe mee te nemen in de besluitvorming. De bekende historicus en wijkbewoner Maarten van Rossem en werkgroep Maliebaan Promenade werkten deze variant uit, daar ze ontevreden waren over de drie opties die de stad voorstelde. Essentie is het opheffen van de middenbaan en het drukke kruisende verkeer op het kruispunt met de Nachtegaalstraat en de Reigerstraat. Bron: AD/UN, 17-11-2017


Brengers, alles komt thuis

De Binnenstadskrant nummer 5, gaat deze keer voor een groot deel over de brengers van maaltijden, postpakketjes en hun rijgedrag in het verkeer in de Binnenstad. Thuisbezorgen is schering en inslag, heden ten dage. Ze rijden je soms van de sokken en dat kan tot ware capriolen leiden. Ook de steeds maar uitdijende horeca met al zijn geneugten en hinder komt in deze editie uitgebreid aan bod. Ook het MCU staat er in.

Bron: MCU Stadsmilieunieuws, 17-11-2017


Sluiting dreigt voor Milieucentrum

Het Milieucentrum Utrecht (MCU) dreigt na bijna 35 jaar zijn deuren te moeten sluiten. In een brief met een verzoek om financiële steun aan het college van b en w doet het MCU een laatste poging te kunnen voort bestaan. Het MCU aan de Oudegracht 60 verkeert in grote moeilijkheden nadat in 2016 de basissubsidie van de gemeente Utrecht gestopt werd. De brief wordt ondersteund door 35 maatschappelijke organisaties. Het MCU is een Utrechtse organisatie die opkomt voor het belang van milieu, ecologie en leefbaarheid in de stad. Het Milieucentrum participeert in duurzame projecten. Bron: Binnenstadskrant nr. 5, 17-11-2017


D66 en GL willen Oudegracht autovrij

Dat zou nog leuker zijn: de Binnenstad nog autoluwer en de Oudegracht autovrij. De huidige coalitiepartijen in het Utrechts college zijn het er in hun verkiezingsprogramma’s voor de komende raadsverkiezingen op woensdag 20 maart 2018 helemaal over eens. Het CDA en de PvdA, beiden nu nog in de oppositie, willen het autogebruik in de Binnenstad verder ontmoedigen, maar vinden dat de Binnenstad voor automobilisten wel bereikbaar moet blijven. De VVD, coalitiegenoot van D66 en GL, wil dat het aantal parkeerplaatsen in de binnenstad minimaal gelijk blijft. Kun je niet anders verwachten van een ‘autopartij’. 

Bron: Binnenstadskrant nr. 5, 17-11-2017


Tram naar Uithof reed al een stukje

Je zou het bijna niet meer denken in deze langzame stad, waar het jaren duurt eer er weer eens iets gebeurt. Jawel hoor, de tram naar de Uithof reed zowaar al een stukje tussen het transferium en het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ). Wanneer de trams vanaf het Centraal Station gaan rijden, is nog onduidelijk. Juli 2018, zoals de bedoeling was, is het in ieder geval nog niet zo ver. Geduld, geduld… wanneer komt die tram dan toch? Bron: Binnenstadskrant nr. 5,  17-11-2017


Onwenselijk fietsverbod 1januari van kracht

Vanaf het voormalige hoofdpostkantoor aan de Neude via Vismarkt tot aan de Hamburgerstraat is het na 1 januari 2018 niet meer toegestaan daar te fietsen. Ook voor de zijstraten van dit oostelijk deel van de Oude Gracht geldt dat verbod: Drakenburgerstraat, deel van de Neude, Wed en Gaardbrug. Aan de westzijde van de Oudegracht wordt de bestaande verbodszone doorgetrokken vanaf de Lijnmarkt tot aan de Hamburgerstraat. Ironisch eigenlijk dat een stadsbestuur, dat geen gelegenheid onbenut laat te benadrukken dat Utrecht de beste fietsstad ter wereld zegt te zijn, een fietsverbod instelt. Niet helemaal bij de pinken, denk je dan. Bron: Binnenstadskrant nr. 5, 17-11-2017

 

Voorlopig geen fietsverbod in Binnenstad

Het ziet er naar uit dat de voorgenomen uitbreiding van het voetgangersareaal in de Utrechtse Binnenstad uitgesteld wordt. De raad is het nog niet eens op welke manier een fietsverbod op gezette tijden moet uitzien. Het gaat om de Vismarkt, ’t Wed, Ganzenmarkt en enkele omliggende straten van de Oudegracht. Vooral op dagen in de zomer is het in het desbetreffende gebied in de Binnenstad hopeloos druk en rijd je een ander fluks van de sokken. Maar op druilerige dagen  kun je er zo wat een kanon afschieten. Waarom dan geen fietsers op de Vismarkt? De komende tijd zal leren hoe een en ander zich verder ontwikkeld. Bron: AD/UN, 16-11-2017
 

Provincie Utrecht moet zich haasten met groene energie

De provincie Utrecht doet er goed aan haast te maken met groene energie. De kleine provincie in het hart van Nederland loopt fiks achter op de andere provincies. Plannen voor weilanden vol zonnepanelen worden te vaak geweerd omdat ze niet in het landschap zouden passen. Dat zegt landschapsarchitect Paul Roncken, onafhankelijk adviseur van de provincie Utrecht. Een der eisen die Roncken stellen wil, is dat zonnepanelen zo flexibel zijn dat ze na een aantal jaren gemakkelijk verplaatst kunnen worden. Ook moeten er dieren kunnen grazen en gewassen kunnen groeien als de zonnepanelen er nog staan. Bron: AD/UN, 16-11-2017
 

Energielabel B voor provinciehuis

Het provinciehuis in Utrecht moet in 2020 het energielabel B hebben. De provincie Utrecht wil tonen dat het mogelijk is zonder volledige renovatie een kantoorgebouw te verduurzamen. Alleen maatregels worden getroffen die zich binnen een termijn van 15 jaar terugverdienen. Bron: AD/UN, 16-11-2017
 

Fietstunnel op druk kruispunt in Zeist

Er zijn al twee tunnels voor fietsers en voetgangers: in De Bilt bij de Universiteitsweg en bij de T-splitsing van de N237 en de N225 bij het landgoed Vollenhoven, ook in de gemeente De Bilt. Maar in Zeist komt ook een fiets- annex voetgangerstunnel onder de kruising De Dreef - Utrechtseweg. In 2019 begint de herinrichting van de Utrechtseweg, de belangrijkste doorgaande weg in Zeist. Het gaat uiteindelijk om een betere doorstroming van het gemotoriseerde verkeer en het openbaar vervoer. Wielrijders en voetgangers die de Utrechtseweg (N225) willen kruisen, dus van de Dreef naar de Kromme Rijnlaan vice versa willen, krijgen over een paar jaar een tunnel tot hun beschikking. Het wordt allemaal veiliger daardoor en ook de provincie Utrecht stimuleert het fietsen in het kader van het provinciale mobiliteitsprogramma VERDER. Minder wachttijden door verkeerslichten is onder meer een doel van de diverse belanghebbenden. Bron: De Nieuwsbode, 15-11-2017
 

Fietsersbond vecht fietsverbod Binnenstad aan

De Fietsersbond heeft bezwaar aangetekend tegen het plan van de gemeente een fietsverbod in te stellen in een deel van de Binnenstad. Utrecht wil vanaf 2018 het voetgangersdomein uitbreiden naar de oostzijde van de Oudegracht tussen de Potterstraat en de Hamburgerstraat. De Binnenstad trekt steeds meer bezoekers en de Domstad is de snelst groeiende stad van Nederland. De drukke verkeersituatie leidt tot immer meer irritaties bij de verschillende verkeersdeelnemers zegt het gemeentebestuur. De Fietsersbond tilt niet zo zwaar aan de verkeersdrukte in de Utrechtse Binnenstad. No problem, vindt de bond. Bron: DUIC, 15-11-2017
 
Weesfietsen het haasje
Er wordt weer een zoveelste poging ondernomen iets te doen tegen de voortwoekerende fietsenchaos in Utrecht. Met de zogeheten weesfietsenactie probeert de stad orde te scheppen in het rijwielenoerwoud in en rond de Binnenstad. Fietsen stallen op de brug over de Catharijnesingel of op de stoep voor de Bijenkorf is verboden. Al zo vaak worden de stalen rossen van een blauwe label voorzien. De eigenaren krijgen 14 dagen de tijd hun vehikel weg te halen, anders gaan ze naar het communaal depot aan de Kanaalweg. Ook gevaarlijk gestalde fietsen worden verwijderd. Bijtijds je Drahtesel ophalen is het parool. Meer fietsenstallingen worden in de stad gebouwd, maar dat is niet direct een garantie tegen de nog immer wassende stroom fietsen en fietswrakken. Zet maar ergens weg, denken velen blijkbaar. Bron: AD/UN, 15-11-2017
 

Supersnel elektrisch tanken langs A27

Langs de autobaan A27 bij Nieuwegein bouwt men in 2018 een nieuwe tanklocatie voor elektrische auto’s. De bedoelde locatie is alleen geschikt voor de toekomstige generatie elektrische auto’s. Die nieuwe auto’s hebben bij de huidige laadpalen anderhalf uur laadtijd nodig. Bij de ultra snelle laders duurt dat laden nog maar 20 minuten. De ultrasnellader bij de Linielanding in Nieuwegein is onderdeel van een Europees project om langs de belangrijkste routes in Europa 25 laadlocaties te realiseren. In Nederland komen er 5, de andere 20 komen in België, Duitsland en Oostenrijk. Samen verbinden ze 1100 kilometer en dat maakt het mogelijk die afstand zonder fossiele brandstoffen af te leggen. De nieuwe tanklocaties leveren 350 kilowatt, de huidige maar 50 KW. Die nieuwe laders, daar word je froh van. Bron: AD/UN, 15-11-2017
 

Tochtig huis wordt energieneutraal

Een jaren 70 rijtjeshuis aan de Looydijk in De Bilt wordt de komende weken energieneutraal gemaakt. Het nul-op-de-meterhuis staat dan model voor andere woningeigenaren. Bron: AD/UN, 15-11-2017
 

Pact Ruigenhoek

Een groot aantal Utrechtse gemeenten, Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden, Waterschap Amstel, Gooi- en Vechtstreek en de provincie Utrecht zetten vandaag hun handtekening onder het Pact van Ruigenhoek. De reeks gemeenten en instellingen spreken daarin af, de Nieuwe Hollandse Waterlinie beter te gaan beschermen en te promoten. Bron: AD/UN, 15-11-2017
 

Nog minder wagens in Binnenstad

Het aantal auto’s in de Utrechtse Binnenstad wordt nog minder. Het winkelgebied wordt nog beter afgesloten met behulp van verzinkbare paaltjes. Onder meer op het Vredenburg is al zo’n paal sinds deze week in gebruik. Het voetgangersdomein in de Binnenstad krijgt in januari 2018 een uitbreiding met een deel van de Oudegracht, Ganzenmarkt en ’t Wed. Rond dat gebied is een alternatieve fietsroute en Utrecht wil aan de randen extra mogelijkheden scheppen voor fietsenstallingen. Bron: AD/UN, 15-11-2017
 

Spoorlijn van Utrecht naar Breda wellicht achterhaald

Er wordt zo nu en dan gebakkeleid over een rechtstreekse spoorlijn tussen Utrecht en Breda via Gorinchem. Wil je van de Domstad naar de Baroniestad, dan moet je altijd of over Den Bosch of via Rotterdam en Dordrecht. Maar het idee van een spoorlijn met treinen zoals die er vandaag de dag uitzien, is zeer waarschijnlijk ingehaald door nieuwe en modernere manieren om mensen van de ene naar de andere stad te vervoeren. Aan diverse onderzoeksinstituten wordt onderzocht welke vervoerwijze als beste uit de bus komt. Dan zal er uiteindelijk een keuze gemaakt moeten worden en die voorleggen aan de transportminister. Voorlopig blijft de A27 nog de meest directe verbinding tussen de twee steden. Voila, de rechtstreekse bus is nog een alternatief. Bron: AD/UN, 14-11-2017
 

Nieuwe spoorbrug en vier sporen

Het is al reeds bekend: tussen de bestaande spoorbrug met twee sporen en de Hogeweidebrug voor het wegverkeer, komt een nieuwe spoorbrug met ook twee sporen. Als het nieuwe exemplaar op zijn plaats is gebracht en gereed voor gebruik, gaat de bestaande spoorbrug een tijdje in onderhoud en wordt ze verhoogd. Zijn al die werkzaamheden voorbij, dan is het ganse traject van krap 16 kilometer tussen Utrecht Centraal en Woerden viersporig en hebben Intercity’s en sprinters hun eigen sporen. Bron: AD/UN, 14-11-2017
 

Nieuwegein koploper ombouw van kantoorpanden

Utrechts zuidelijke voorstad Nieuwegein is koploper in de transformatie van kantoor- en bedrijfspanden in woningen. Door aanpassing van bestaande gebouwen zoals fabriekspanden, kantoren en winkels, is in 2016 66 procent van alle nieuwe huizen in Nieuwegein ontstaan, blijkt uit een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Transformatie is het omvormen en verbouwen van reeds existerende gebouwen naar een andere bestemming. Nieuwegein loopt al jaren voorop met transformaties. Inmiddels zijn in de stad tussen Utrecht en de Lek 550 nieuwe huizen in voormalige kantoorpanden gerealiseerd. In 2017 komen daar nog eens 270 bij, is de bedoeling. Veenendaal, Zeist en Utrecht zijn na Nieuwegein de meest actieve transformateurs in de Utrechtse regio. Milieu en natuur hebben daar baat bij. Bron: AD/UN, 14-11-2017
 

Vleermuizen vliegen onder A2 door

De kans dat de gemiddelde weggebruiker vleermuizen ziet, is gering. Toch is het een aardig natuurverschijnsel. Een groot aantal beschermde vleermuizen blijkt de duiker onder de autobaan A2, tussen Haarrijn en Haarzuilens te benutten als oversteekplaats. Onderzoekers van Rijkswaterstaat hebben in de afgelopen tijd met enige regelmaat dwerg- meer- watervleermuizen en laagvliegers (laatvliegers, red.) onder het viaduct zien vliegen. In 2019 begint RWS met onderhoudswerkzaamheden aan de A2. Dat de vleermuizen niet gewoon over de weg vliegen heeft van doen met het feit dat ze prooidieren voor onder anderen uilen zijn. Vleermuizen vallen op in de koplampen van motorvoertuigen en lichtmasten langs de weg. Bron: AD/UN, 14-11-2017
 

Asbestellende duurt nog voort

De asbestbrand die twee weken eerder het bedrijventerrein Liesbosch in Nieuwegein teisterde, is nog niet voorbij. Restaurant en recreatiecentrum Down Under in Nieuwegein blijft nog weken gesloten. Het hele terrein met het bedrijf gaat pas weer open als het asbest volledig verwijderd is. De afzethekken en gele linten zullen nog wel even blijven, vrezen omwonenden en het bedrijfsleven. Bron: AD/UN, 14-11-2017
 

Meer ruimte voor horeca in Utrechtse parken

Het ziet er naar uit dat er meer horeca in de parken van Utrecht verschijnen. De raad wil het verouderde standplaatsenbeleid aanpassen aan de huidige tijd en dat maakt dan de weg vrij voor bierkramen of foodtrucks in onder meer het Wilhelminapark en Park Lepelenburg. Voorzitter Michiel Wijn van de Stichting Wilhelminapark ziet met lede ogen het idee van Student & Starter, om in het park een biertje te pakken of een zak friet. Lijsttrekker Tim Homan diende voorbije donderdag de motie ‘Pils in het park’ in die met nipte meerderheid gesteund werd. Wijn ziet de parken verloederen met festiviteiten en evenementen met al het zwerfafval dat de gasten achterlaten. Men beraadt zich op actie. Bron: AD/UN, 14-11-2017


Weinig bijval energiepark in polder

De Meern en Nieuwegein vrezen horizonvervuilende windturbines en projectontwikkelaars willen daar veel liever bouwen. De projectontwikkelaars vinden dat het gebied nodig is voor woningen. De wens van Utrecht de polders Rijnenburg en Reijerscop vol te zetten met zonnepanelen of windturbines, stuit op veel weerstand en bedenkingen. Projectontwikkelaars denken dat een combinatie van bouwen en energieopwekking mogelijk is. Bron: AD/UN, 13-11-2017


Parkeergarage bij station Driebergen-Zeist

Vandaag, maandag 13 november gaat de nieuwe P+R parkeergarage bij het station Driebergen-Zeist open. Deze garage is de eerste energieneutrale parkeergarage in Nederland. De zonnepanelen op het dak voorzien de hele garage van energie, inclusief de acht elektrische laadpalen van stroom. Ook wordt geadviseerd de liften niet al te vaak te gebruiken, en dat scheelt ook stroom. De garage moet een einde maken aan de parkeerdrukte rondom het station Driebergen-Zeist. Bron: AD/UN, 13-11-2017

 

Binnenstad krijgt meer fietsklemmen

Utrecht gaat extra parkeerplaatsen voor fietsen aanleggen rond het voetgangersgebied in de Binnenstad. Een amendement over dit onderwerp van het CDA op de gemeentebegroting voor 2018 is voorbije nacht aangenomen. Bron: AD/UN, 11-11-2017

 

Bewoners blijven strijden voor groen Daalsepark

Bomenkap en grootschalige nieuwbouw in het Utrechtse Daalsepark? No pasaran! Buurtbewoners blijven strijden tegen deze onzalige plannen van de gemeente Utrecht. Een recente brief van het gemeentebestuur dat een parkje op deze plaats een financieel gat oplevert, verandert daar niks aan. Ooit stonden hier tientallen bomen, daar zijn er nog zo’n 25 van over. De buurtbewoners, verenigd in de Initiatiefgroep Daalsepark, knokken al veel langer voor het restant groen, pal naast de Daalsetunnel. Utrecht wil hier een woningcomplex  met een binnentuin bouwen langs de kop van de Amsterdamsestraatweg. Maar anno 2017 kun je toch niet meer bomen opofferen voor nieuwbouw, zegt Herbert Boland van de Initiatiefgroep Daalsepark. Bron: AD/UN, 11-11-2017

 

Fietsoversteek verleden tijd

Dat was een hinderlijke onderbreking voor wielrijders op weg naar de Binnenstad: de oversteek naar de linkerkant van de weg op de Catharijnesingel. Vanaf vandaag echter, is dat verleden tijd. Het fietspad dat vanaf de Bartholomeïbrug abrupt ophield, is met de herinrichting van het ganse gebied doorgetrokken. Goed werk jongens en meiden! Bron: AD/UN, 11-11-2017 

 

Fietstunnel Utrechtseweg komt in 2019

In 2019 wordt een fietstunnel aangelegd onder de Utrechtseweg, ter hoogte van de Kromme Rijnlaan in Zeist. Dat maakte de gemeente Zeist gisteren bekend. Door de tunnel kunnen wielrijders zonder hinder van verkeerslichten pendelen tussen Zeist en Utrecht. Ook kan de kruising bovengronds aangepast worden voor verkeer en openbaar vervoer. Nog in november wordt het gewijzigde bestemmingsplan in de Zeister raad in behandeling genomen. Bron: AD/UN, 11-11-2017

 

Is groene droom van Utrecht een utopie?

Nederland en de wereld willen in 2050 CO2-neutraal zijn, maar het ‘groen geregeerde’ Utrecht wil al 20 jaar eerder geen CO2 meer in de atmosfeer stoten. Dat is een missie vol haken en ogen en veel hindernissen. Vrijwel iedereen is er van overtuigd dat die missie voor minder broeikasgassen in de stad onhaalbaar is. In 2030 heeft iedere Utrechter slechts een fiets of een elektrische auto. Benzinestations vind je niet meer en overal in de stad zijn elektrische laadpalen voor elektrische motorvoertuigen. Op gas koken is passé en op veel daken zijn zonnepanelen die zorgen voor energie, terwijl honderden windturbines om Utrecht heen datzelfde doen. Als het aan de huidige milieu- en verkeerswethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) ligt ziet de stad er in 2030 zo uit. Oude diesels zijn uit het straatbeeld verdwenen. Maar er worden veel meer energievretende apparaten gebruikt. 

Maar….des rijks klimaatmonitor toont dan ook een schrikbarend beeld: de CO2-uitstoot is de vijf voorbije jaren alleen maar gestegen, tot ruim 1.800.000 ton CO2. Dat is maar 20.000 ton meer dan in 2011, maar toch nog circa 52 ton CO2 per inwoner. Bron: AD/UN, 11-11-2017 

 

Utrecht en de groene droom

Directeur Roland Pereboom van het Milieucentrum Utrecht (MCU) vindt de ambities van Utrecht wel erg pretentieus. “Economisch is het onverantwoord, niet haalbaar. Utrecht kan zich ook beter richten op de nationale doelstellingen en het klimaatakkoord van Parijs dan op eigen houtje allerlei initiatieven nemen en niet de economie, maar vooral het klimaat en het milieu wereldwijd zijn het eminenst.” 

De VVD is bang dat Utrechters allerlei milieumaatregels opgelegd krijgen, we moeten de bewoners niet voorschrijven wat er gedaan moet worden. Van Hooijdonk wil “gewoon principieel dat we er vroeg bij zijn.” Cees Bos van Stadsbelang: “De wethouder telt de auto’s die rond de stad rijden, niet meer mee, maar het milieu stopt niet aan de stadsgrenzen.” Maar Lot van Hooijdonk is uiterst ambitieus. “We moeten er snel bij zijn, want we moeten nog veel ontdekken en uitvinden, 2030 gaan we niet redden, maar we moeten niet wachten tot 2050, dan zijn we domweg te laat voor werkelijke veranderingen in het milieu.” Bron: AD/UN, 11-11-2017

 

Er zijn nu 4000 elektrische voertuigen in Utrecht

Zo’n 140.000 auto’s zijn in de stad geregistreerd en van dat aantal zijn er krap 4000 elektrisch, dat is maar zo’n drie procent van het gezamenlijke wagenpark in Utrecht. Voor die elektrische auto’s zijn 1217 laadpalen in de stad beschikbaar. Ruim 2500 auto’s worden gedeeld in de stad. Bijna 75 procent van alle woningen in Utrecht, 110.000 huizen, is nog afhankelijk van gas. Op nog maar 4,5 procent van de Utrechtse daken liggen zonnepanelen, die voor 6000 huizen aan stroom kunnen leveren. De fiets is nog immer bezig aan een opmars: er zijn liefst 1.000.000 rijwielen in Utrecht op een bevolking van circa 345.000 inwoners. Overdag rijden zo’n 125.000 fietsers via de Binnenstad naar school, werk, winkels en overige bestemmingen. Bron: AD/UN, 11-11-2017

 

CO2-uitstoot is groot probleem

Een gemiddeld Utrechts gezin stoot ruim vijf ton per jaar de lucht in, dat is iets minder dan het landswijde gemiddelde. Waarom is dat erg? Koolstofdioxide (CO2) is een gas dat van nature in de atmosfeer zit. Bomen en planten zetten dit om in zuurstof. Doordat we de laatste eeuwen veel gas, kolen en olie verbranden, komt er veel meer koolstofdioxide in de lucht. Dit zogeheten broeikasgas verandert het klimaat van de Aarde. De temperatuur wereldwijd stijgt. Vijf ton CO2 heeft de omvang van een kleine luchtballon. Driehonderd kilo papier printen is al 1 ton en dat geldt ook voor 500 dagen ademhalen. Bron: AD/UN, 11-11-2017

 

Rechtszaak Urgenda

Milieuorganisatie Urgenda, die in 2015 een rechtszaak tegen de Nederlandse Staat won, is nóg ambitieuzer dan de Utrechtse milieuwethouder Lot van Hooijdonk. Urgenda-directeur Marjan Minnesma denkt dat het Utrecht wel moet gelukken om in 2030 het beoogde klimaatdoel te halen. Als geld het enige motief is en niet het klimaat en het milieu, red je het niet. Bron: AD/UN, 11-11-2017


Grote zieke plataan op Vredenburg wordt geveld

Op het Vredenburg in de Binnenstad staan een paar prachtige platanen. Eén exemplaar daarvan is aangetast door eikhaas, een schimmel. Het gaat om de boom die in het midden van het plein staat, dichtbij de Drieharingstraat. De plataan bevindt zich in zo’n slechte conditie, dat hij uit veiligheidsoverwegingen geveld moet worden. Maandagmorgen 27 november aanstaande valt de boom de kettingzaag ten offer. Bij de herinrichting van het Vredenburg, begin 2018, komt in de directe omgeving van deze plek een nieuwe boom. De huidige zieke plataan is een der oudste en grootste bomen op het Vrednburg en zijn leeftijd is tussen de 50 en 60 jaar. De schimmel, eikhaas, op deze plataan is een wondparasiet en die veroorzaakt houtrot in de stamvoet, waardoor op den duur de stam kan breken. De conditie van de overige platanen is redelijk te noemen. Bron: www.cu2030.nl,  09-11-2017


Utrechters relatief weinig in auto

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat inwoners van de provincie Utrecht relatief weinig van hun auto gebruik maken. Krap 39 procent van de dagelijkse ritten kwam de auto tot inzet. Alleen in de provincies Noord- en Zuid-Holland werd de auto minder gebruikt. Inwoners van Drenthe en Limburg rijden juist meer dan 50 procent van de dagelijkse ritten in de auto. De fiets komt in Utrecht in 27 procent van de dagelijkse ritten tot inzet en 22 procent gaat in de middelste provincie te voet. In 7 procent van de dagelijkse ritten rijdt de Utrechter met het openbaar vervoer. Taxivervoer en beroepstransport zijn in het CBS-onderzoek niet meegerekend. Bron: RTV Utrecht, 09-11-2017

 

Herinrichting Westelijke Stadsboulevard

De Westelijke Stadsboulevard geeft aan fietser, voetganger en het openbaar vervoer meer ruimte, door de bedoelde wegen te versmallen van 4 naar 2 rijstroken. Er rijden te veel auto’s en daarom ondergaan de wegen een versmalling. Het gaat om de Pijperlaan, Haydnlaan, Lessinglaan, Spinozaweg, Thomas a Kempisweg, Cartesiusweg, Sint Josephlaan en de Marnixlaan. Die wegen zijn de westelijke Stadsboulevard en zijn samen 4 kilometer. Na de herinrichting is er meer ruimte voor het langzame verkeer en het OV. Er wordt circa 20 hectare asfalt weggehaald en daarvoor in de plaats komen meer groene stroken. De wijken Oog in Al, Lombok, het gebied van de Cartesiusdriehoek, Ondiep en Zuilen blijven gewoon voor bestemmingsverkeer bereikbaar. Milieu- en verkeerswethouder Lot van Hooijdonk entameert een en ander. Bron: DUIC, 09-11-2017


Stichtse Vecht klimaatneutraal

De gemeente Stichtse Vecht wil over 12 jaar, in 2030, volledig klimaat neutraal zijn. Dat houdt in dat er op het grondgebied van Stichtse Vecht net zoveel energie duurzaam opgewekt wordt als er energie wordt verbruikt. Momenteel wordt nog maar 3 procent van de energie zelf opgewekt. De gemeente Stichtse Vecht bestaat onder meer uit de dorpen Maarssen, Breukelen, Loenen, Loenersloot en Nieuwersluis. Bron: AD/UN, 09-11-2017


Extra treinen tussen Utrecht en Leiden

Op het 50 kilometer lange spoortraject Utrecht – Leiden wordt wellicht een kwartierdienst van kracht. Dan zullen over een paar jaar twee sprinters en twee intercity’s per uur gaan rijden. Anders dan nu stoppen de intercity’s alleen nog op het tussenstation Alphen aan den Rijn. Woerden wordt dan alleen nog door sprinters aangedaan en dat is toch wat vreemd voor een knooppuntstation in een stad van inmiddels zo’n krappe 40.000 inwoners. Bron: AD/UN, 09-11-2017

 

Zwaan veroorzaakt file op A2

Op de autobaan A2 bij Nieuwegein zorgde gistermiddag een zwaan voor verkeersvertraging. Rijkswaterstaat heeft de zwemvogel van de weg gehaald. Het dier bevond zich ter hoogte van Nieuwegein-Zuid. Er ontstond een file vanwege de onverwachte weggebruiker op de weg. De natuur is uiteindelijk toch sterker dan de mens, die denkt de natuur en de dieren de baas te kunnen zijn. Bron: AD/UN, 09-11-2017

 

En maar trappen

Gisteravond werd op NPO 2 de documentaire ‘Trappen’ uitgezonden. In 2doc liet de maker, Wilko Bello in circa drie kwartier zien hoe hij fietsen in Amsterdam beleefde. Hij stapt op zijn fiets met de camera in de hand of op de voorvork. Met Wilko is de kijker getuige van botsingen en bijna ongevallen, het nodige gescheld van fietsers en andere verkeersdeelnemers over en weer, scooterhufters die pardoes voor je langs scheuren en afsnijden. Dan is er de onvermijdelijke fietsspits en de eindeloze fietsfile. Tussen de zwermen vrije wielrijders die kriskras door elkaar en in tegengestelde richting fietsen, veranderen automobilisten met hun vehikels in asociale monsters. Bello wees ook op de fietsenkelders en parkeergarages waar blijkbaar nog plenty ruimte voorhanden is. “De Hollander wil het liefst zo dicht mogelijk met zijn vervoermiddel bij zijn doel geraken”, zei Bello zo ongeveer op deze wijze. Fietsanarchie op en top in Amsterdam. Gaat het in Utrecht ook die kant op? Hier ter stede weten we het al: het antwoord is schlicht und einfach ja! Heb je de uitzending gemist? Kijk dan op: 2doc.nl
Bron: 2doc/trappen, 08-11-2017
 

Luchtwachters gezocht

Ook in Utrecht is Milieudefensie op zoek naar luchtwachters, dat zijn inwoners die controleren of de gemeente een gerechtelijk vonnis over gezonde lucht in de stad goed uitvoert. Op dit moment wordt de wettelijke norm landswijd op zeker 95 plaatsen overschreden, zo weet de milieuorganisatie. De smerigste weg in Utrecht is de Graadt van Roggenweg bij de Jaarbeurs. Anne Knol van Milieudefensie ziet luchtwachters als ‘lokale luizen in de pels’. Ze moeten de druk opvoeren op communale politici en acties prepareren met als doel mensen bewust te maken van luchtvervuiling en de kans op ernstige longziekten. Bron: AD/UN, 07-11-2017
 

Meer reizigers verwacht door spoorboekloos rijden

Het Spoorboekje van NS is al enige jaren niet meer in druk en gaandeweg wordt het zogeheten spoorboekloos rijden geïntroduceerd met als doel iedere 10 minuten een trein te laten vertrekken. Op Utrecht Centraal gaat dit een stroom extra passagiers genereren, is de verwachting. Rond 2030 denkt ProRail dat het aantal reizigers en treinen verdubbeld zal zijn. De proef met het spoorboekloos rijden op het traject Amsterdam – Utrecht - ’s-Hertogenbosch – Eindhoven, lijkt geslaagd. Vanaf zondag 10 december aanstaande rijden er op dit 120 km lange traject elke 10 minuten, dat zijn zes intercity’s per uur. Deze extra treinen moeten de wachttijd verkorten en een grotere kans op een stoel bieden. Per dag gaan er circa 130 intercity’s extra op dit traject rijden. Nu maar hopen dat het autogebruik vermindert. Bron: AD/UN, 07-11-2017  
 

Soepel door de poortjes

Maandag 6 november was het dan zover: de eerste ochtendspits met gesloten poortjes op des landes grootste spoorwegstation Utrecht Centraal. Een en ander verliep vrijwel vlekkeloos, behoudens een enkeling werd verrast dat het station niet langer toegankelijk is zonder geldige en met voldoende saldo geladen OV-chipkaart. Met het sluiten van de poortjes komt een einde aan het experimenteren van deels geopende en al gesloten poortjes. Ze staan er nu ruim een jaar. Een winkel bezoeken of iemand van de trein ophalen of wegbrengen is een uur lang kosteloos. Bron: AD/UN, 07-11-2017
 

Negen miljoen voor verdiepte kruisingen

De provincie Utrecht trekt alsnog 9 miljoen euro extra uit voor verdiepte kruisingen in de NRU/N230. Een motie daarover kreeg in de Provinciale Staten gisteravond unaniem steun. Zoals bekend is de NRU de noordelijke randweg om Utrecht-Overvecht. De weg kent een drietal gelijkvloerse kruisingen. Bewoners van Overvecht zien graag dat die kruisingen vervangen worden door tunnels voor een veiliger verkeer, en een betere doorstroming van verkeersdeelnemers. Ook de Staat zal extra geld moeten bijdragen om de tunnels te realiseren. Bron: AD/UN, 07-11-2017
 

Maliebaan en van Rossem

De werkgroep Promenade Maliebaan hoopt alsnog op een monumentale verbouwing. Het gaat ook over de kruising van de baan met de Nachtegaal- en Burg. Reigerstraat. Tijdens de laatste bijeenkomst was ook de bekende historicus Maarten van Rossem aanwezig die het aan de stok kreeg met het eveneens aanwezige VVD-raadslid André van Schie. De liberaal vond de historicus zeer naïef met betrekking tot de zienswijze van des landes grootste mopperkont. Maar Van Rossem liet zijn kenmerkende onverstoorbaarheid even voor wat die was: “Wat is dat voor gelul? Ik wens hier niet verdacht gemaakt te worden als halve gare”, beet Maarten André toe. Van Rossem stopt met de perikelen rond de Maliebaan uit teleurstelling. Bron: AD/UN, 06-11-2017

 

Poortjes op Utrecht CS definitief dicht

Sinds vanmorgen, maandag 6 november zijn de in- en uitcheckpoortjes op station Utrecht Centraal definitief dicht voor mensen die geen geldige OV-chipkaart bezitten. Niet alleen reizigers, ook mensen die iemand naar de trein brengt of ophaalt, of iets op het station willen kopen, een krant of tijdschrift, bijvoorbeeld, moeten over een OV-chipkaart beschikken om op de perrons te geraken. Wel is het mogelijk via de buitenpassage, aan de noordzijde van de stationshal, van de ene naar de andere zijde van de hal te komen. De poortjes staan er nu ruim een jaar. Doel van de poortjes is het grijs- en zwartrijden uit te bannen. Inmiddels zijn circa 80 van de ruim 400 stations op het Nederlandse spoor van poortjes voorzien. Bron: AD/UN, 06-11-2017


Muizen tellen en onderzoeken

Veel mensen kennen de veldmuis of de huismuis. Dat er veel meer soorten van deze schattige knaagdiertjes zijn, is niet bij iedereen bekend. Zo is er de dwergspitsmuis die maar iets van 3 centimeter lang is. Veel mensen denken bij een muis aan het diertje dat wegschiet in de keuken of in de tuin. Dat is een grote groep en dat zijn veelal veldmuisjes en in de parken een bosmuis, maar daarbuiten zijn veel meer soorten, zoals de spits- en woelmuizen. Het is goed om dat te onderzoeken want het zegt iets over de biologische gezondheid van het rurale gebied rondom Utrecht. Bij het onderzoek blijven alle kleine muisjes in leven.

Bron: AD/UN, 06-11-2017


Cremerstraat weet raad met groenbudget

De bewoners aan de Cremerstraat in de Utrechtse wijk Majellapark, weten wel raad met het groenbudget van de provincie. Vijf jaar lang omspitten, schoffelen en planten; de bewoners langs het spoor naar Woerden hebben een kale plaats voor hun huis weggewerkt. Met subsidie van de provincie stopten ze meer dan 130 planten de grond in. Het voorbije jaar 2016 is de Cremerstraat omgebouwd tot fietsstraat en daarbij verdween het nodige groen. Bewoonster Tessa Heerschop zegt dat als er toch geld is, er goed uitgepakt wordt. 

Bron: AD/UN, 04-11-2017


GroenLinks wil geen pedelecs op busbaan

De Utrechtse coalitiepartij GroenLinks heeft een controversieel experiment om snelle fietsen, die tussen de 40 en 45 km/u kunnen, toe te laten op de busbanen, uit het verkiezingsprogram verwijderd. Het gaat om de zogeheten speed-pedelecs. Een overgrote meerderheid van de GL-leden stemde tijdens een ALV tegen het plan. In het concept- verkiezingsprogram opperde GL de pedelecs toe te laten op een bepaalde busbaan in de stad. Maar uit veiligheidsoverwegingen lijkt het de partij verstandig de kwetsbare pedelec-rijder niet op de busbaan te laten rijden. Bron: AD/UN, 04-11-2017


Fietser heeft angst op fietspad

Dat is ook geen wonder: het toenemend aantal fietsers op fietspaden in Utrecht bezorgd veel wielrijders angst en onveiligheid tijdens het fietsen. Uit onderzoek komt naar voren dat sommige fietsers weer de auto verkiezen of in de bus stappen, in plaats van het stalen ros. Het gevoel van onveiligheid is zo groot dat fietsers wel eens omrijden om de drukte te omzeilen. In landelijk opzicht vindt 25 procent het te druk op de fietspaden en kiest 10 procent voor een alternatief. In typische fietssteden als Amsterdam, Nijmegen en Utrecht is het angstgevoel nog groter, zegt CROW-Fietsberaad dat onderzoek verrichtte naar het wassend aantal wielrijders. Ook wangedrag bij verkeerslichten is iets waar veel fietsers zich aan ergeren. In Utrecht is de fietsroute door de Binnenstad (Vredenburg, Viestraat, Neude en Nobelstraat) berucht door de gigantische drukte met fietsers die af en toe maar raak rijden waar het hen zo uitkomt. Ego’s zijn er ook op de Drahtesel. Schade! 

Bron: AD/UN, 04-11-2017


Investering van 1 miljard

Het Utrechtse online-platform United Wardrobe heeft een investering ter waarde van 1 miljard euro binnengehaald. Peak Capital investeert het desbetreffende bedrag in de online marktplaats voor tweede hands kleding. Voor meer info, kijk op: unitedwardrobe.com 

Bron: AD/UN, 04-11-2017


Urenlang wachten op ijsvogel

Bij het Universiteitsmuseum in de Utrechtse Binnenstad hebben zich al 10 fotografen gemeld. De in de Oude Hortus gesignaleerde ijsvogel is hun doel om op de foto te krijgen. De met mooie kleuren uitgedoste ijsvogel staat bij veel natuur- en vogelliefhebbers immer in de belangstelling. Het museum deed een oproep aan fotografen om het snelle vogeltje op de kiek te kunnen zetten. De ijsvogel is een unicum in de Utrechtse Binnenstad. Bron: AD/UN, 03-11-2017


Negende plaats voor bos

De Kaapse Bossen op de Utrechtse Heuvelrug, staan op de 9de plaats op een lijst van mooiste bossen in de Benelux. De lijst is van Skyscanner, een online vliegreisexploitant. Bron: AD/UN, 03-11-2017


21ste vestiging SushiPoint bezorgt groen
Aan de Catharijnesingel, hoek Pasteurstraat, opende onlangs de landelijke keten SushiPoint zijn 21ste filiaal. De keten richt zich op afhalen, bezorgen en cateren van verse sushi. De bezorging in Utrecht vindt geheel op ‘groene’ wijze plaats. Dat gebeurt met e-bikes en elektronische scooters. Daarmee draagt SushiPoint Utrecht bij aan een schoner en duurzamer Utrecht. De vestiging bevindt zich aan de Pasteurstraat 1. Kijk voor meer info op: sushipoint.nl Bron: Stadsblad, 02-11-2017 
 

Daalsepark opnieuw bekeken

Op verzoek van diverse raadsfracties gaat wethouder Victor Everhardt nog eens bekijken of er langs de Daalsetunnel iets mogelijk is om het door bewoners gewenste Daalsepark aan te leggen. Financieel zou dat volgens de wethouder onmogelijk zijn. GroenLinks en D66 willen ook wel een soort strook met groen en smallere bebouwing. GL–raadslid Monique Bollen toonde zich blij verrast met de belofte van Everhardt aan de slag te gaan met haar suggesties. Bron: Stadsblad, 02-11-2017
 

Omwonenden willen fietsflat niet

Duizenden fietsen opgestapeld voor de deur? Daar kunnen bewoners aan de Tuindorpzijde van station Utrecht-Overvecht op rekenen, als het aan de gemeente Utrecht en ProRail ligt. De bewoners koken van woede. De bewoners van de Albrecht Thaerlaan zien er absoluut niks in dat er een, wat zij noemen, een ‘fietsenmuur’ voor hun huizen gebouwd zal worden. Bewoner Frank Witte denkt dat een fietsenstalling uit twee etages onnodig is. “Betere handhaving van wildparkeren scheelt al heel wat plaatsen”, zegt Witte verder. Ook fietswrakken opruimen kan soelaas bieden voor meer ruimte en daardoor is een dubbeldeks stalling heel niet van node. Bron: AD/UN, 02-11-2017  
 

Deel PS wil meer geld voor NRU

Meer partijen in de Provinciale Staten van Utrecht willen dat het college alsnog geld vrijmaakt om twee extra verdiepte kruisingen op de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) mogelijk te maken. Gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof (VVD) liet eerder deze week weten daar weinig in te zien. Daar het verkeer dagelijks in de file staat, willen de stad en de provincie de NRU/N230 herinrichten om de doorstroming van het verkeer te verbeteren. De Statenfracties van D66, GL en PvdA zijn teleurgesteld dat Verbeek-Nijhof vooralsnog de geldbuidel dicht houdt. Ze kreeg in juli 2017 van deze partijen in een motie de opdracht op zoek naar extra geld te gaan in de begroting voor de NRU. De drie partijen beraden zich op moties de VVD-gedeputeerde alsnog te dwingen extra geld vrij te maken tijdens het begrotingsdebat aanstaande maandag 6 november. Bron: AD/UN, 02-11-2017
 

Bedrijven ruimen asbest zelf op

Ondernemers op de bedrijventerreinen Laagraven en Liesbosch, op wiens terrein asbest gevonden is, moeten dat zelf opruimen. Dat maakte gisteravond de gemeente Nieuwegein duidelijk, tijdens een speciale bijeenkomst voor de getroffen bedrijven. Het ziet er trouwens ook naar uit, dat de schoonmaakwerkzaamheden van beide terreinen nog geruime tijd in beslag zullen nemen. Men spreekt over weken. Zeker 50 ondernemers bezochten de bijeenkomst. Bron: AD/UN, 02-11-2017
 

Stadhuis zonder zonnepanelen

Er komen definitief geen zonnepanelen op het dak van het stadhuis in Utrecht. Het gebouw ondergaat een verbouwing en wordt verduurzaamd, maar in de verbouwingsplannen is geen plaats ingeruimd voor zonnepanelen. Een aantal raadsfracties vond dat de gemeente het goede voorbeeld moest geven bij het energiezuinig maken van panden, maar na nader onderzoek blijken de baten niet op te wegen tegen de kosten van een en ander. Bron: AD/UN, 02-11-2017
 

Fietsenstalling in Houten krijgt lof

Treinpassagiers die op de fiets naar het station in Houten komen, zijn vol lof over de stalling onder het eilandperron van station Houten. Dat blijkt uit onderzoek van de Fietsersbond. Een minpunt is, dat een op de vijf fietsers voor hun stalen ros niet altijd een stallingsplaats kunnen vinden in de 3000 plaatsen tellende rijwielstalling. Bron: AD/UN, 02-11-2017
 

Oude matras kan ingeleverd worden

Inwoners van Baarn, Bunnik, Soest, IJsselstein en Zeist, kunnen hun oude matrassen sinds kort inleveren. De stalen veren worden hergebruikt en ook voor onder meer het PU-schuim, latex en traagschuim is een nieuwe bestemming voor hergebruik.
Bron: AD/UN, 02-11-2017

Schoffelaar laat boomspiegel met rust 

Een gemeentelijke schoffelaar die het zorgvuldig aangelegde tuintje rigoureus wegmaait; dat is iets dat Utrecht graag voorkomen wil. De ‘openbare tuintjes’ wil de stad registreren om te voorkomen dat ze vroegtijdig verdwijnen. Als eerste zijn de tuintjes in de wijk West aan bod. Veel bewoners in diverse stadswijken beheren en onderhouden de tuintjes en boomspiegels. Bewoners krijgen een tegel met de tekst: ‘Beheerd door bewoners’. Gemeentemedewerkers laten de tuintjes dan met rust. Bron: AD/UN, 01-11-2017
 

Utrecht kapt met spoed 50 zieke essen

De vijftig essen lijden aan de essentaksterfte. Binnen een jaar gaan nog eens 1700 besmette essen tegen de vlakte. Vervolgens zijn er nog eens 1700 essen die gesnoeid worden. Dat schrijft wethouder voor groen, Kees Geldof in een brief aan de Utrechtse raad. De stad telt circa 24.000 essen, dat is 15 procent van het totaal aantal bomen in Utrecht. Zo’n 82 procent van de essen is besmet met de schimmelziekte, veroorzaakt door een uit Azië afkomstige ongeslachtelijke schimmel die ongevaarlijk voor de mens. Voor elke gevelde boom komt een nieuwe terug. Bron: AD/UN, 01-11-2017
 

Asbest houdt gemoederen bezig

De brand die asbest vrij liet op de bedrijventerreinen Laagraven en Liesbosch houdt de gemoederen nog bezig. De schoonmaak van de Laagravenseweg in Nieuwegein duurde langer dan gedacht. Achter de geplaatste hekken moeten de zijbermen van de weg nog wel onderzocht worden op asbest. Nieuwegein heeft het met asbest vervuilde gebied in kaart gebracht. Bron: AD/UN, 01-11-2017
 

Meer vuurwerkvrije zones in Utrecht

Het stadsbestuur wil de overlast van illegaal vuurwerk fiks aanpakken. De gemeente heeft voor de jaarwisseling vijf dierenverblijven als vuurwerkvrije zone aangemerkt. Ook de Voorveldse Polder blijft weer vuurwerkvrij. Met de aanstaande jaarwisseling gaan de communale handhavers voor het eerst op pad om de overlast van illegaal vuurwerk aan te pakken. Veel gemeenten worstelen ieder jaar weer met de overlast van rotjes en vuurwerkpijlen en ondanks veel pogingen dit te voorkomen, blijven jongeren ronde de feestdagen vuurwerk afsteken in de uren en dagen dat dit verboden is. Een centrale vuurwerkshow op 1 plaats in de stad , zit er voorlopig nog niet in. Siervuurwerk is mooi om te zien, die rotjes en vuurwerkpijlen zijn een ware verschrikking voor veel dieren en mensen. Weg met die rot troep. Bron: AD/UN, 01-11-2017
 

Fietser heeft geen plaats in stalling

Een op de vijf treinpassagiers, die op de fiets naar het station rijden, lukt het vaak niet een plaats in de fietsenstalling te bemachtigen. Reizigers klagen ook over te weinig fietsenrekken bij bus- tram- en metrohalten. Het pas aangetreden nieuwe kabinet uit CDA, CU, D66 en VVD, trekt 100 miljoen euro uit voor meer stallingsruimte en andere faciliteiten voor de fiets. Niet alleen in de Randstad, maar ook elders in den lande is gebrek aan fietsrekken en stallingsruimte. Zo’n 60.000 nieuwe parkeerplaatsen voor fietsen moeten er bij de stations komen, onder meer in Amsterdam, Gouda, Delft, Zaandam en Zwolle. In Utrecht komt eind 2018 des werelds grootste fietsenstalling met 12.500 plaatsen in gebruik. Bron: AD, 01-11-2017
 

Geen zicht op verdiepte rotondes

Voorlopig trekt de provincie Utrecht geen geld uit voor twee extra rotondes in de vernieuwde Noordelijke Randweg Utrecht (NRU). Dat liet de gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof (VVD) gisteren weten in een brief aan de Provinciale Staten (PS). De NRU, ook N230, verbindt de A27 met de Zuilense Ring, die vervolgens aansluit op de A2. De NRU is de weg om Overvecht. Het verkeer staat dagelijks vast op de N230 en het zal nog wel de nodige tijd vergen, eer de rotondes goed en wel gereed voor gebruik zijn. Bron: AD, 01-11-2017