Contact | Sitemap | Route | 

Stadsmilieunieuws oktober 2017

 
 

City Service Bike

De City Service Bike is een lease-e-bakfiets  die gereed staat in een parkeergarage aan de rand van de Utrechtse Binnenstad. Monteurs van deelnemende bedrijven, zoals Coca Cola, Douwe Egberts en KPN, zetten hun bus in de parkeergarage, laden hun spullen op de bakfiets en fietsen zo de Utrechtse Binnenstad in. Utrecht steunt de proef, die in mei 2017 begon. Voor één stop in de Binnenstad leverde de overstap op een bakfiets weinig op. Maar voor deelnemers die vaker de stad in moesten, scheelde de bakfiets 4 procent in de kosten en tot 18 procent in tijd. Coca Cola is het meest enthousiast. Dat bedrijf rijdt inmiddels ook in Antwerpen met een elektrische bakfiets voor het serviceonderhoud van frisdrankenmachines. Bron: Vogelvrije Fietser nr. 4, 19-10-2017
 

Fietsproef Flo met half jaar verlengd

De pilot met de groene golf op de Amsterdamsestraatweg, de zogeheten Flo, is met zes maanden verlengd, meldt de gemeente Utrecht. Wie op de 5 kilometer lange Straatweg 18 km/u fietst, kan in principe met gemak doorfietsen en hoeft niet meer te wachten voor een rood verkeerslicht. Wielrijders reageerden positief op de proef. Flo werkt als volgt: op het tracé staan radarpanelen die de snelheid van fietsers meten. Die radar communiceert met de verkeersregelinstallatie en berekent daardoor hoe hard je moet fietsen om het groene licht te halen. Via icoontjes op het paneel krijgt de wielrijder instructies. Ziet je de haas, dan fiets je harder, een duim houdt in de snelheid vast te houden. Een schildpad betekent langzamer fietsen en een zittende koe houdt in dat je het groene licht niet haalt. Het initiatief komt van het Utrechtse innovatiebureau Springlab. De fietsers vinden Flo een leuk en nuttig idee. Springlab werkt nu ook aan een systeem om ook groepen wielrijders te herkennen in plaats van individuele fietsers. Bron: AD/UN, 19-10-2017
 

Verbreding A27

De verbreding van de A27 tussen Utrecht en Eemnes en van de A1 tussen Eemnes en Bunschoten is vol met onzichtbare maatregels om omwonenden, automobilisten en natuuractivisten tevreden te houden. Veel bomen zijn geveld, desondanks speelt natuurbehoud ook een belangrijke rol bij het verbredingsproject van de beide autobanen. Voor dat de werkzaamheden aanvingen, zijn ecologen in de weer geweest in de bermen van de snelwegen om te inventariseren wat er aan dieren en planten leeft. Doel van Rijkswaterstaat (RWS) is zoveel als mogelijk de natuur te herstellen. We zullen zien. Bron: AD/UN, 19-10-2017
 

Regels helivluchten aangepast

De provincie Utrecht zal voortaan meer rekening houden met natuur- en milieuwaarden, de aanwezigheid van stiltegebieden en bijzondere flora- en faunagebieden. Dat was het antwoord van Gedeputeerde Staten van de provincie op vragen van GroenLinks over de helikoptervluchten in de nabijheid van Abcoude. Bewoners van het dorp, onder de rook van Amsterdam, klaagden over geluidsoverlast. Helikopters vliegen met fikse regelmaat boven Abcoude. De communale politiek keerde zich al vaker tegen de helikoptervluchten. Bron: AD/UN, 19-10-2017
 

Plaats voor nog 1600 fietsen

De nieuwe Stationspleinstalling, die in 2018 de grootste fietsenstalling ter wereld moet worden, is nu al geregeld vol. Maar er is hoop: vandaag, donderdag 19 oktober, komen er 1600 plaatsen bij. De stalling moet uiteindelijk 12.500 rijwielen een plaats bieden. Bron: AD/UN, 19-10-2017
 

Woerden vreest gasboringen

Inwoners van Woerden vrezen grootschalige gasboringen in het Papekopveld onder de woonwijk Molenvliet in het westen van de Utrechtse kaasstad. De Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen bezocht de plaats des onheils en hoort de bezwaren van de wijkbewoners aan. Het gaat om een heel klein gasveld met ongeveer een miljard kuub gas. De boorlocatie bevindt zich net ten zuiden van de autobaan A12. Vanaf dit punt wil gasbedrijf Vermillion via een 800 meter lange pijp gas winnen uit twee kilometer diep gelegen lagen, exact onder de wijk Molenvliet met 10.000 inwoners. Van Zutphen zegt de onrust te begrijpen. We weten wat er in de provincie Groningen aan de hand is. Verzakkingen van de bodem met alle consequenties van dien. Denk maar aan scheuren in de muren van huizen et cetera. De commotie bij de bewoners is nog lang niet ten einde: het Canadese mijnbouwbedrijf Vermillion beziet of het na 2019 opnieuw kan kijken naar het gas onder Woerden. Bron: AD/UN, 19-10-2017
 

Natuurlijke oevers

De provincie Utrecht stelt ruim 7,6 miljoen euro beschikbaar voor onder meer de aanleg van natuurvriendelijke oevers, vispassages en het herstellen van beken in hun natuurlijke vorm. Bron: AD/UN, 19-10-2017 

Reizigers positief over testdagen IC om de tien minuten

Treinpassagiers zijn positief over de testdagen met de Intercity’s die iedere 10 minuten rijden. Sinds woensdag 6 september rijdt op het traject Amsterdam CS-Eindhoven elke woensdag een intercity. Naar de NS zeggen zijn die testdagen tot nog toe zonder al te veel problemen verlopen. De eerste evaluatie toont dat er meer zitplaatsen beschikbaar zijn en kortere wachttijden en minder drukte op de perrons. De proef is een preparatie op de nieuwe dienstregeling die half december aanstaande van kracht wordt. Dan kan, als de proef definitief in een echt rijplan wordt omgezet elke dag tussen Amsterdam-Utrecht-‘s-Hertogenbosch en Eindhoven vice versa gereisd worden. Bron: DUIC, 18-10-2017
 

Fietsbereikbaarheid Utrecht beste volgens universiteit Groningen

Binnen een half uur kun je met de fiets in Utrecht vanaf de Domtoren een gebied van 160 vierkante kilometer bereiken, blijkt uit onderzoek van het ruimtelijk expertisecentrum Geodienst van de Rijksuniversiteit Groningen. Utrecht komt daarmee van de onderzochte steden als beste uit de bus. Behalve Utrecht werden ook Groningen, Leiden, Almere, Amsterdam, Rotterdam, Nijmegen, Leeuwarden en Maastricht aan dat onderzoek onderworpen. Groningen zit Utrecht op de hielen met 159,6 vierkante kilometer binnen een halve stonde met de fiets. Bron: DUIC, 18-10-2017
 

Fietsenstalling bij busstation begin 2018 af

Aanvang 2018 heeft Utrecht Centraal er nog een fietsenstalling bij met een goede 3000 fietsenrekken. Dat is dus de Knoopfietsenstalling, die in de nabijheid van de Knoopkazerne staat.. De bedoelde stalling bevindt zich tussen het busstation Jaarbeurszijde, Rijkskantoor De Knoop en de Moreelsebrug. De Knoopstalling is een lange smalle stalling met rekken in de langsrichting. Rekken in de breedte zorgt voor doodlopende paadjes en dat is onoverzichtelijk en onveilig. Kijk voor meer info op: cu2030.nl. Bron: AD/UN, 17-10-2017 
 

Voormalige vliegbasis blijft vooral natuurpark

De voormalige vliegbasis Soesterberg, al sinds de nodige jaren Park Vliegbasis Soesterberg, blijft vooral natuurpark. Grote evenementen en festivals zijn wellicht in de toekomst niet meer mogelijk. Ook verdere openstelling ligt niet in de verwachting. De nieuwe eigenaar, Utrechts Landschap, zet natuurbeheer met stip op nummer 1. Bron: AD/UN, 17-10-2017 
 

Opening Knoopstalling zorgt voor 3000 fietsenrekken extra

De Knoopfietsenstalling krijgt vorm, deze langwerpige stalling is begin 2018 gereed voor gebruik. Met de ingebruikname komen nog eens 3000 fietsenrekken erbij in het Stationsgebied. Hier check je ook in en uit met je OV-chipkaart, net als in de Jaarbeurspleinstalling. De Knoopstalling telt 3 etages en wordt aangesloten op het P- routesysteem. Ook komt er een elektronisch systeem dat aangeeft hoeveel plaatsen er nog vrij zijn. Bronnen: DUIC en CU2030, 16-10-2017
Kijk voor meer info op: cu2030.nl
 

Utrecht krijgt symbolen op fietspaden

Enkele fietspaden in Utrecht krijgen eind oktober symbolen op het wegdek waarmee fietsers opgeroepen worden hun fietslicht aan te zetten. Volgens de ANWB neemt het gebruik van fietsverlichting hiermee toe van 4 op de 10 naar krap 6 op de 10. Vooral in de grote steden blijken veel jongvolwassenen, zoals in Utrecht, hun fietslampen niet in orde te hebben en dat levert gevaarlijk situaties op. Den Haag is de eerste stad waar de proef uitgerold is, eind oktober volgt Utrecht. Bron: DUIC, 16-10-2017

Laatste hand aan nieuwe spoorbrug

Eindelijk dan toch begint het er op te lijken: bruggenbouwers zijn druk in de weer de laatste hand te leggen aan de nieuwe spoorbrug die in november aanstaande op haar plaats gereden wordt. Dat is naast de gele wegbrug over het Amsterdam Rijnkanaal In Utrecht. Het 3000 ton wegende bouwwerk moet in de zeer nabije toekomst meehelpen het drukke treinverkeer tussen Utrecht en Woerden te kunnen verwerken. De spoorverbinding tussen Woerden en de Domstad is dan bijna viersporig. Die infra kan zich meten met wat elders in Europa al sinds jaar en dag Gang und Gäbe ist. Bron: AD/UN, 14-10-2017
 

Nog geen nieuwe planning Uithoflijn

Verkeerswethouder Lot van Hooijdonk (GL) komt over niet al te lange tijd met een nieuwe planning voor de ingebruikname van de Uithoflijn. Tijdens het vragenuur op het stadhuis liet de wethouder dat aan de raad weten. Onlangs werd bekend dat de tramlijn niet in juli 2018 volledig gereed voor gebruik is, ook niet met kunst- en vliegwerk. Weliswaar is de infrastructuur her en der al klaar, maar complexe bouwprojecten schuiven de eindoplevering van de tramlijn verder op. Er wordt wel getracht een datum te noemen waar op ‘gekoerst’ worden kan. De dubbelgelede bussen van lijn 12 blijven voorlopig nog wel even rijden. Opa en oma willen ook graag met die tram mee tussen Uithof en CS. Bron: AD/UN, 13-10-2017
 

Utrecht gasloos maken is hels karwei

Wil Utrecht in 2050 helemaal gasloos zijn, dan moet de stad de komende 33 jaar circa 5 huizen per week volledig moeten ombouwen. De flat aan de Henriëttedreef in Overvecht doet dienst als proeftuin voor het gasloos maken van de ganse stad. Op de flat met 58 woningen staat inmiddels een proefopstelling met een specifiek soort windturbine. Binnenkort wordt het dak geïsoleerd en krijgt het woongebouw een compleet nieuwe gevel. In die gevel bevinden zich ‘meedenkende’ panelen, die zonlicht opvangen. Ook de binnen- en buitenlucht wordt geregeld. De conventionele centrale verwarming verdwijnt en daarmee is de flat gasloos en energieneutraal. Woningcorporatie Bo-Ex kan je er meer over vertellen. Kijk voor meer info op: boex.nl. Bron: AD/UN, 13-10-2017

Overvecht-Noord als eerste wijk geheel aardgasvrij
Utrecht is begonnen met het aardgasvrij maken van de stad. In Overvecht-Noord, waar het gasleidingnet en de aansluitingen al verouderd zijn, wordt als eerste bij ruim 6600 woningen de gasaansluiting door een duurzamer alternatief vervangen. In 2030 wil de gehele stad aardgasloos zijn. Deze week maakten 14 Utrechtse gemeenten bekend dat ze voortaan aardgasvrije woningen en gebouwen zullen bouwen. De stad Utrecht meldde deze zomer al dat nieuwe huizen en andere gebouwen geen aardgasaansluiting meer krijgen. Bron: RTV Utrecht, 12-10-2017
 

In kleine stappen van gas af

Nederland moet gasloos worden is de mening van de nieuwe regering. Twee inwoners van Utrecht, Henk Steinz en Ingrid van Prooijen willen dat ook, maar in een oud huis is dat heel wat minder gemakkelijk te realiseren dan in een nieuwbouwwoning waar je de nieuwste technische snufjes in verwerken kan. Het tweetal ruilden een nieuwbouwwoning in Lombok zonder gas in voor een ruimer huis uit de jaren 30 van de 20ste eeuw aan de Violenstraat in de Tweede Daalsebuurt. Enkel glas, kierende deuren en ongeïsoleerde muren zijn kenmerkend voor zulke huizen. Henk en Ingrid hebben niet het geld hun huis in een keer geheel te renoveren, dat doen ze stap voor stap. Het duo deelt pogingen minder aardgas te gebruiken in 10 filmpjes op YouTube. Ook de gemeente Utrecht streeft naar gasloos energiegebruik. Bron: AD/UN, 12-10-2017
 

Stichtse Vecht denkt ook aan bouw biomassacentrale

Behalve Utrecht en Zeist wenst ook de gemeente Stichtse Vecht een biomassacentrale. De gemeente bestaat uit de dorpen Maarssen, Breukelen, Loenen en nog een reeks kleine buurtschappen. In of bij welk dorp de centrale komt te staan is nog onbekend. De manier van opwekken van duurzame energie is een der mogelijke maatregels om Stichtse Vecht in 2030 100 procent klimaatneutraal te maken. Een biomassacentrale wekt energie op door bijvoorbeeld houtsnippers te verstoken. In Utrecht en Zeist zijn bewoners bevreesd voor uitstoot van schadelijke stoffen en luchtvervuiling. In Stichtse Vecht zijn bewoners niet gecharmeerd van windturbines en daarom is de wethouder in de vechtgemeente op zoek naar nieuwe mogelijkheden voor verduurzaming van energieopwekking. Bron: AD/UN, 12-10-2017
 

Landing van eerste elektrisch vliegtuig

Morgen, vrijdag 13 oktober, kunnen mensen bij het Nationaal Militair Museum (NMM) bij Soesterberg getuige zijn van de landing van een volledig elektrisch vliegtuig. Het is de eerste vlucht van een dergelijke machine in het Nederlandse luchtruim. Het elektrische productie- vliegtuig vertrekt vanaf vliegveld Hilversum en landt om 15.40 uur bij het NMM bij Soesterberg. Niet meer op kerosine vliegen, maar elektrisch? De toekomst zal leren wat mogelijk is. Bron: AD/UN, 12-10-2017

Opslag van CO2

De opslag van CO2 is voor het nieuwe kabinet en speerpunt bij het reduceren van de opwarming van de Aarde. Agrariërs kunnen daarbij een handje helpen. KLM laat nu nog ver weg bossen aanplanten, maar de boeren hier te lande kunnen ook CO2 opslaan. 
CO2-opslag op land leidt echter tot weerstand bij de bevolking. Een aantal jaren terug was men zoiets van plan in Barendrecht,  pal ten zuiden van Rotterdam. De lege gasvelden onder de Noordzee bieden wat dat betreft een veel beter alternatief voor CO2-opslag. Onderzeese opslag is echter een dure grap. Twee energiebedrijven trokken zich eerder in 2017 terug uit een project om CO2 op te slaan van een kolencentrale op de Maasvlakte. De nieuwe regering gaat er nu subsidie voor uittrekken en dat vindt Greenpeace de wereld op zijn kop. De kolencentrales blijven open en de bevolking mag via de belasting mee betalen aan de opslag. De industrie is de echte vervuiler en die betaalt niet. Bron: AD, 11-10-2017
 

Tuinen Lombok onderzocht op lood

Circa 60 tuinen in de wijk Lombok worden de komende periode onderzocht op de aanwezigheid van schadelijke stoffen in de bodem.
Aanleiding is de vondst van een hoge concentratie lood in twee tuinen in Lombok. De ontdekking kwam bij toeval aan het licht, tijdens werkzaamheden voor het afwateringsproject Waterproof in Lombok. De communale overheid heeft een cirkel getrokken om de twee desbetreffende ‘besmette’ tuinen. Daar kan dan aanvullend bodemonderzoek plaats vinden. Utrecht houdt er rekening mee dat de aangetroffen vervuiling iets van doen heeft met de in 1986 gesloten lood- en zinkpletterij Hamburger in Lombok. Lombokkers zijn op de hoogte gebracht van de gezondheidsrisico’s die inherent zijn aan een verhoogde loodconcentratie in de grond. Bron: AD/UN, 11-10-2017
 

Stationsgebied kan nog wel wat duurzamer

Krap 60 mensen deden mee aan de wandelsafari in het Stationsgebied tijdens de Dag van de Duurzaamheid op uitnodiging van de Green Business Club. Ontdekt werd dat op het grote dak van de stationshal zonnepanelen ontbreken: die zijn te kwetsbaar, vindt men. Ook bekeek men de duurzame houten bankjes op de perrons van het station. De bezoekers maken ook kennis met het in maart aanstaande te openen restaurant The Green House. Daar kan je over een maand of vijf je eigen menu kiezen en dan zien hoe duurzaam je eet. Bron: AD/UN, 11-10-2017

 

Geen gas meer in nieuwbouw

Veertien gemeenten in de regio Utrecht hebben afgesproken in het vervolg geen woningen met een gasaansluiting te bouwen. Dat werd bekend tijdens de Dag van de Duurzaamheid. De 14 lopen hiermee vooruit op het schrappen van de aansluitplicht, waarvoor een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer ingediend is. Met het statement hopen de 14 gemeenten onnodige investeringen in de aanleg van gasleidingen in nieuwbouwwijken te voorkomen. Het besluit van de Utrechtse gemeenten sluit ook aan bij de boodschap van het gisteren gepresenteerde regeerakkoord Van CDA,VVD, D66 en CU, Dat akkoord mikt ook op gasloos wonen. Bron: AD/UN, 11-10-2017
 

Kabinet heeft ons gehoord

Utrecht is blij met het extra geld dat het nieuwe kabinet vrijmaken wil voor onder meer de bereikbaarheid van de stad. Naar burgemeester Jan van Zanen zegt, die de voorbije maanden stevig lobbyde voor Utrecht, heeft politiek Den Haag ‘ons gehoord’. Van Zanen vindt de bereikbaarheid van het Utrecht Science Park (USP) van belang en de erkenning dat de Zuilense Ring (NRU/N230) aangelegd wordt. D66-lijsttrekker Klaas Verschuure is blij dat Utrecht mag experimenteren met goedkopere parkeertarieven voor elektrische auto’s en dat de milieuzone blijft bestaan, zeker met het oog op het feit dat CDA en VVD die willen laten verdwijnen. D66 is minder blij met de verbreding van de A27 bij het landgoed Amelisweerd. Bron: AD/UN, 11-10-2017
 

Geld voor NRU

Het kersverse kabinet van VVD, CDA, D66 en CU wil investeren in de vernieuwing van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU). Ook wil het kwartet zorgen voor een betere openbaar vervoerverbinding voor het Utrecht Science Park de Uithof. Onderzoek moet uitwijzen of er een station bij het USP moet komen. Ook over de verbreding van de A27 bij het landgoed Amelisweerd zijn de coalitiegenoten het eens: de verbreding gaat door, ondanks felle protesten van inwoners en de milieu- en natuurbeweging in Utrecht. 
Bron: AD/UN 11-10-2017
 

Groenten voor een prikkie

Gistermiddag deed zich een buitenkans voor op het Vredenburg: voor drie euro een zak vol proppen met verse groenten. Op het plein in de Binnenstad stond de hele maandagmiddag een groentekraam van 200 meter lengte met daarin duizenden kilo’s groenten. De kraam gaat de historie in als de langste groentekraam van Nederland. De kraam is neergezet in het kader van de Dutch Agri Food Week (DAFW) die gisteren begonnen is. Het thema van deze week is voedsel en gezondheid. De opbrengst van de groenteverkoop gaat naar de Voedselbank. Bron: AD/UN, 10-10-2017 
 

Duurzaamheid

Het is vandaag, dinsdag 10 oktober, de Dag van de Duurzaamheid. De Green Business Club houdt een wandeling langs duurzame initiatieven in het Stationsgebied van Utrecht, zoals energiezuinige gebouwen. Tussen 12.00 en 13.00 uur kon gewandeld worden met een gids, maar ook zelf er op uit trekken was mogelijk met een routekaart bij de hand. Utrecht wordt steeds duurzamer en beter voor mens, dier, plant en milieu. Maar er is nog immer veel werk aan de duurzaamheidswinkel. Bron: AD/UN, 10-10-2017
 

Overvol busstation Bilthoven wordt aangepast

Het busstation bij het NS station Bilthoven wordt te krap voor het groeiend aantal passagiers. Tijdens de ochtend- en avondspits wordt het steeds drukker met wachtende passagiers en bussen kunnen er amper manoeuvreren. Dat geldt ook voor gelede bussen. Reden voor de gemeente De Bilt het busstation in Bilthoven nog in 2017 aan te passen aan de wassende stroom bus- en treinreizigers. Het comfort wordt onder meer verbeterd. 
Bron: AD/UN, 10-10-2017
 

Uithoflijn

Zal het gelukken in 2018 de gehele Uithoflijn in gebruik te kunnen nemen? Of loopt dit infrastructureel project toch vertraging op door de complexe situatie in het Stationsgebied. De raadscommissie Stad en Ruimte praat hier vanavond over vanaf 22.00 uur. Verschillende partijen zijn teleurgesteld over de dreigende vertraging van de trambaan. 
Bron: AD/UN, 10-10-2017
 

Fietspad gaat weer dicht

Het fietspad op sportpark Parkhout in Nieuwegein gaat voorlopig weer dicht voor wielrijders. Als voetpad kan het pad nog wel gebruikt worden, zij het tijdelijk. De gemeente was al enige tijd met de voetbalclubs Geinoord en VSV Vreeswijk in gesprek over het fietspad dat dwars door hun sportcomplex loopt. De beide clubs voerden enkele weken eerder op een zaterdag actie tegen het splinternieuwe fietspad. De voetbalclubs vrezen dat er brokken van komen als fietsers op trainende voetballers botsen. Onwenselijk dus. 
Bron: AD/UN, 10-10-2017

Hogere prijs op uitstoot CO2

DSM-topman Feike Sijbesma pleit voor een mondiale prijs op de uitstoot van CO2 en dat moet een economische prikkel geven aan bedrijven de klimaatverandering tegen te gaan. Dat zei Sijbesma in het tv-gespreksprogramma Buitenhof. Naar de DSM-directeur zegt, moeten bedrijven nu reeds zich de vraag stellen over maatregels om in de toekomst te overleven. De industrie die nog afhankelijk is van steenkool, hebben niet tijdig omgeschakeld naar duurzame energievormen. Ook de Nederlandse overheid moet veel meer doen tegen klimaatverandering, vindt Sijbesma verder. De emissiehandel levert nog te weinig op, daar de prijzen te laag zijn. Bron: AD, 09-10-2017


Files rond Utrecht te lijf met elektrische fiets

De elektrische fiets is hét transportmiddel om de files rond de stad Utrecht en de drukte in het openbaar vervoer te reduceren. Dat zeggen mobiliteitsexperts, ondernemers, de branchevereniging voor de auto- en fietsindustrie RAI en de provincie Utrecht aan het begin van het nieuwe fileseizoen. Er is een pleidooi voor comfortabele fietspaden, bruggen en fietstunnels. Volgens RAI-zegsman Steven van Eijck zouden de files verdwijnen, als 10 procent van de mensen de auto laat staan en op de fiets of scooter neemt. Bron: AD/UN, 07-10-2017


Kaalslag Amazonewoud is ook Nederlandse schuld

De westerse landen, en daar behoort Nederland ook toe, dragen allen wel degelijk schuld aan de moedwillige ontbossing van het nog immer grote Amazonewoud in Brazilië. Alleen al een relatief klein land als Nederland importeert jaarlijks 9 miljoen ton soja, voornamelijk voor veevoer hier te lande. De sojateelt in het grootste land van Latijn Amerika is uiterst grootschalig en nu al is 60 procent van alle natuur voor onze rücksichtslose voedselconsumptie verwoest. Ontbossing zorgt voor klimaatverandering en we weten wat de catastrofale consequenties daarvan zijn. Het is de hoogste tijd na te denken over de grootte van onze veestapel en daarna te handelen voor een drastisch kleiner aantal boerderijdieren. Bron: AD, 06-10-2017 

 

Bewoners tegen extra brug over Singel

Een groep bewoners van het Willemsplantsoen verwacht niets van een extra voetgangersbrug over de Catharijnesingel en is derhalve een petitie begonnen. De bewoners zeggen dat voor die brug plannen zijn. In de petitie halen ze uit naar onder andere Hotel Karel V. “Hotel Karel V ziet graag op gemeenschapskosten een brug ten behoeve van zijn klantenkring gerealiseerd”, schrijven de bewoners. Hotel Karel V ontkent dat echter. Inmiddels ondertekenden 60 mensen de petitie. Bron: RTV Utrecht, 05-10-2017
 

Eeuwenoude muur valt om in tuin Wijk C

Een eeuwenoude muur in Wijk C in de Binnenstad is gisterochtend om 8 uur omgevallen. De muur grensde aan een tuin aan de Oudegracht en een smalle steeg. Vermoedelijk is de klimop aan de muur een windvanger geweest waardoor de muur omwoei. Dat kon de meterslange muur, die waarschijnlijk uit de 17de eeuw stamt, niet aan en stortte vervolgens in de tuin in. De klimop maakte het steegje tussen de Oranjestraat en de Waterstraat tot een fotogeniek straatje en er was een ietwat mediterrane sfeer. De eigenaren van de tuin, Hilly Smidts en haar partner Ben Nijssen wachten op de verzekeraar om de schade op te nemen. Bron: AD/UN, 05-10-2017
 

Fietsers vinden fietsen op Vismarkt geen probleem

Dat er gefietst mag worden op de as Oudegracht-Vismarkt-Lichte- en Donkere Gaard is voor fietsers heel geen probleem. Dat betoogden insprekers tijdens een Raadsinformatiebijeenkomst in de voorbije week naar aanleiding van het communale voornemen wegens toenemende drukte het voetgangersdomein in de Binnenstad te vergroten en fietsers om te laten rijden. Op de eerder genoemde as krioelen voetgangers en fietsers door elkaar. Maar dat valt allemaal wel mee, vindt een breed scala aan insprekers. De Fietsersbond meldde dat veel fietsers uit eigener beweging al omrijden of rekening houden met de voetgangers op en rond de Vismarkt. Ook bewoners, ondernemers en winkeliers zien geen probleem in het fietsen op de desbetreffende winkelstraten. Fietsen zit in het DNA van de Utrechter en Utrechters zijn eigenwijs genoeg voor een eigen mening, vindt men. Bron: Stadsblad, 04-10-2017
 

Geen citybins voor Vogelenbuurt

Wethouder voor groen, Kees Geldof (VVD) verwacht niets van het voorstel van bewoners uit de Utrechtse wijk Vogelenbuurt. Dat is in het kader van het gescheiden inzamelen van restafval op te halen aan de hand van zogeheten citybins. Dat zijn kleine kliko’s. De bewoners stelden deze kleine bakken voor als alternatief voor de grote ruimtevretende containers. Geldof ziet daar niks in en is bang dat mensen hun afval naast de containers droppen. En daar wil Utrecht nu juist vanaf. De openbare ruimte in de Vogelenbuurt is schaars en de woningtypen zijn minder geschikt voor het werken met grote kliko’s. Bron: Stadsblad, 04-10-2017
 

Utrecht krijgt ecotunnels

Het is de bedoeling dat er twee ecotunnels aangelegd worden aan de oostzijde van Utrecht in het gebied tussen de A27 en de bebouwde kom van De Bilt. Een passage komt onder de Utrechtseweg (N237) ter hoogte van het verdedigingswerk Griftenstein. De andere komt onder de Biltse Rading. De ecotunnels vormen een afronding van een reeks natuurmaatregels dat uitgevoerd is tussen het Kromme Rijngebied, Voorveldse Polder en het Noorderpark. Met de ecotunnels verdwijnen de laatste obstakels voor een goede faunaverbinding. Bron: Stadsblad, 04-10-2017

Vlees noch vis voor Vegetarische Slager
De Vegetarische Slager moet op last van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) de namen van een groot aantal producten binnen een termijn van een half jaar aanpassen. Volgens de NVWA zijn de namen misleidend. Klinkklare nonsens, vindt grondlegger van Vegetarische Slager, Jaap Korteweg. De Consumentenbond reageert, net als de producent verrast op de conclusie van de NVWA. Het probleem ligt in de spelling van woorden: spekjes zijn bij de VS speckjes en kipstukjes worden kipstuckjes. De NVWA ziet een en ander als misleiding. En als er op de verpakking kip of tonijn staat, ziet de NVWA dat als misleiding. Het gebakkelei zal nog wel even voortgaan. Bronnen: AD en RTV Utrecht, 04-10-2017
 

Afdankers van NS nu als geschenk

In een tijdelijke winkel op Utrecht Centraal zijn een week lang allerlei gerecycleerde NS producten te koop, zoals blocnotes van oude vertrekstaten en tassen van oude stoelbekleding uit treinen. De diverse voorwerpen van de NS die in de pop-upstore ‘Afval is Grondstof’ zijn te vinden, zijn getransformeerd tot nieuwe producten en dat heet upcycling. De Nederlandse Spoorwegen willen afval verminderen door voorwerpen een nieuw leven te geven. Behalve tassen en blocnotes zijn uit oud materiaal ook dienbladen en vogelhuisjes gemaakt. Wil je bijvoorbeeld een dienblad met het traject Utrecht-Den Helder met je geliefde stad Zaandam, kopen, dan kan dat in de Utrechtse pop-upstore. In de week dat de winkel open is, zijn de producten 10 procent afgeprijsd. Bron: AD/UN, 03-10-2017
 

NS openen tijdelijke upcycle op Utrecht CS

In aanloop naar de Dag van de Duurzaamheid op dinsdag 10 oktober aanstaande, hebben de Nederlandse Spoorwegen een bijzonder winkeltje ingericht op de perrons tussen de sporen 8/9 en 11/12. Vandaag, dinsdag 3 oktober zijn de pop-ups geopend. Er is gerecycleerd materiaal te koop. Vogelnestjes en notitieboekjes uit oude gele vertrekstaten en tassen uit oude treinstoelbekleding kun je er tegen een schappelijke prijs kopen. Naar de verkopers zeggen, lopen vooral de notitieboekjes als een trein. Bron: DUIC, 03-10-2017
 

Eerste tram rijdt over Uithoflijn

In het voorbije weekeinde is voor het eerst de Uithoflijn bereden door een tram. In de nacht van zaterdag op zondag reed een tram tussen het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ) en P+R De Uithof. Het betrof een proefrit om de tram en de gehele infrastructuur te testen. De testen vinden in de nacht plaats en duren vier weken. Wat verderop in 2017 wordt het gehele traject getest. Na de testperiode start de proefperiode. Bron: AD/UN, 03-10-2017
 

Verkoop duurzaam voedsel stijgt sterk

Uit de Monitor Voedsel van de Wageningen Universiteit (WUR) blijkt, dat in 2016 consumenten voor 3,8 miljard euro aan dier- en milieuvriendelijk voedsel te hebben uitgegeven. Dat is 26 procent meer dan in 2015. Het marktaandeel is daarmee gegroeid tot 10 procent, in 2010 was dat nog maar 3,5 procent. Het is al lang geen nichemarkt meer. Bron: AD, 03-10-2017
 

Stationsgebouw afgebroken

De sloop van het uit 1962 daterende stationsgebouw Driebergen-Zeist vond zaterdag 30 september plaats. De firma Beelen brak het kleine gebouw in amper een dag af. Vrijdagnacht voor de afbraak is een loopbrug ingehesen en ook twee liften complementeren de overgang van het ene naar het andere perron en het plein voor het station. Vanaf vandaag, maandag 2 oktober, is een klein wit noodstationsgebouwtje in gebruik genomen, met overdekte wachtruimte, wc en kiosk. De voetgangerstunnel onder de perrons is buiten gebruik genomen en zijn voetgangersbrug en liften voor het reizend publiek vrij. In 2021 moeten station en tunnel onder de N225 tussen Driebergen en Zeist gereed zijn. Bron: AD/UN, 02-10-2017
 

Lijnbussen met aanhangers

Het ziet er naar uit dat over niet al te lange tijd lijnbussen met aanhangers mogen rijden. Dat is te lezen in een voorstel van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M). De lijnbus met aanhanger is dan circa 23 meter lang. In Duitsland en Zwitserland worden deze bussen al ingezet; in Nederland is dat nog verboden. De combinatie zou tot 30 procent meer vervoercapaciteit opleveren. Hier te lande rijden overigens al veel langer gelede en dubbelgelede lijnbussen in urbane gebieden. In de jaren vijftig van de 20ste eeuw reden er ook lijnbussen met een aanhanger. Als dit type bus de weg op mag zullen de bushalten aan de buslengte aangepast moeten worden. Is dit alles ook iets voor de stadsregio Utrecht? Bron: AD, 02-10-2017