Contact | Sitemap | Route | 

Stadsmilieunieuws mei 2017

Buslijn 31 wordt wellicht opgeheven

Openbaar vervoerder U-OV stelt in zijn plannen voor de dienstregeling per 9 juli 2018 voor buslijn 31 tussen Lunetten en de Uithof op te heffen. Reden is dat de lijn vooral gebruikt wordt door treinreizigers die op station Utrecht-Lunetten overstappen op de bus. Als de tram in 2018 gaat rijden, kunnen passagiers evengoed op station Utrecht Vaartsche Rijn overstappen op de tram naar/van de Uithof. Lijn 31 wordt dan min of meer overbodig. SP-fractievoorzitter Tim Schipper vindt dit niks, er wonen veel studenten in Lunetten die gebruik maken van buslijn 31. Bron: Stadsblad, 31-05-2017
 

SP vecht voor stadsbuslijn 6

U-OV en provincie Utrecht hebben de voorstellen van de SP met betrekking tot stadsbuslijn 6 in Hoograven te herintroduceren niet overgenomen. Dat blijkt uit de OV-plannen voor het hele jaar 2018. De SP blijft echter optimistisch ten aanzien van buslijn 6. Bron: Stadsblad, 31-05-2017
 

Vogelgriep bij ganzen in Hoograven

In twee van de vijf ganzen, die vorige week dood gevonden werden in Hoograven, is een hoogpathogene variant van vogelgriep aangetroffen. De dieren werden gevonden bij een sloot aan de Schonauwensingel. Deze hoogbesmettelijke variant, H5N5, is in de voorbije tijd vaker aangetroffen bij in het wild levende vogels. Wellicht is dit een combinatie van het H5H8-type vogelgriep. Bron: DUIC, 31-05-2017
 

Lombok wil geen doorgaand verkeer op Westplein

Utrecht moet het verkeer rondom het Beurskwartier en het Lombokplein temmen, vindt de Ontwikkelgroep Lombok Centraal (OLC). Utrecht moet veel harder ingrijpen om het gebied bij het Centraal Station ‘autoluw’ te krijgen en geef de wegen naar de Binnenstad een zodanige vorm dat doorgaand verkeer ontmoedigd wordt. De OLC kiest voor de fiets, het openbaar vervoer en lopen. Bron: AD/UN, 31-05-2017
 

CDA wil meer groen bij brede A27

Het CDA in De Bilt wil dat het vellen van bomen voor de verbreding van de A27 zodanig gecompenseerd wordt, dat bewoners in de omgeving er baat bij hebben. Naar het CDA zegt wil Rijkswaterstaat circa 4 hectare boscompensatie realiseren in het gebied Twislaan Bilthoven, dat ligt tussen Groenekan en de Bilthovense woonwijk De Leijen. De partij ervaart dit als onvoldoende en wil dat er nieuw groen komt in de nabijheid van de bredere A27. Die 4 hectare zijn geen alternatief voor de woonkernen Groenekan, Maartensdijk en Hollandsche Rading. Groencompensatie direct naast de A27 heeft een positief effect op CO2, fijn stof, geluidsoverlast en licht- en luchtvervuiling. Bron: AD/UN, 31-05-2017
  

Eerste klachten over uilenveren op turbines

De zogeheten uilenveren op de rotorbladen van de windturbines in Houten, die energiebedrijf Eneco eerder deze maand geplaatst heeft, zorgen alleen maar voor nog meer overlast, zeggen omwonenden. Ze schrijven dat op Facebook. De drie turbines zijn al sinds jaar en dag omstreden in Houten. Ze staan langs het Amsterdam-Rijnkanaal. Houten bestrijdt echter de klachten van de bewoners. Maar de bewoners blijven hinder ondervinden van de geluidsoverlast van de windturbines. Bron: AD/UN, 31-05-2017
 

100 klompenpaden

Vanaf vandaag, 31 mei, tellen de provincies Gelderland en Utrecht samen 100 klompenpaden. Dezelfde dag openen Landschapsbeheer Gelderland en Landschap Erfgoed Utrecht het Jufferpad in Renswoude. Dat dorp ligt in de provincie Utrecht. Bron: AD/UN, 31-05-2017
 

Bomen gekapt voor geluidsschermen

Rijkswaterstaat (RWS) vangt per 1 juli aanstaande aan met het vellen van bomen langs de A27 bij Groenekan. In de plaats van die bomen komen geluidsschermen. Die schermen zijn nodig daar de autobaan verbreed wordt. Schermen komen er onder meer langs het Blauwkapelse pad en het fietspad onderaan de A27 tussen de Voordorpsedijk en Groenkan. De geluidsschermen worden 4 meter hoog en 260 meter lang. De politieke eenmansfractie Forza De Bilt vindt dat Groenkan en Maartensdijk er maar bekaaid vanaf komen met de geluidswering. Kaalslag bij Groenekan dus. Bron: AD/UN, 30-05-2017
 

Elektrische rijdraad tram stopcontact voor auto

Utrechters kunnen hun elektrische auto in de (nabije) toekomst wellicht zelf opladen aan de rijdraad van de tram. Slaagt de proef met de elektrische bussen, dan kan dat de volgende stap in verduurzaming zijn. Elders in Europa, in Zweden bijvoorbeeld, rijden al bussen met een stroomafnemer. Het is niet als de trolleybussen, die hier alleen nog in Arnhem rijden. In Utrecht zullen de elektrische bussen hun pantograaf  alleen op de eindhalten aan de bovenleiding zetten. Is de bus na 8 minuten laden ‘vol’ dan kan de stroomafnemer weer omlaag en rijdt het vervoermiddel weer op eigen kracht verder. In de Gelderse provinciehoofdstad is al een proef gaande en daar wordt verspilde stroom en remenergie van het trolleynetwerk gebruikt om auto’s op te laden. Dat kan op de duur ook in Utrecht. Bron: AD/UN, 30-05-2017

Ganzen hadden geen vogelgriep

Vorige week werden enige dode ganzen in de Utrechtse wijk Hoograven aangetroffen. De bewuste vogels hadden helemaal geen besmettelijke vogelgriep. Dat heeft onderzoek van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) uitgewezen. Het instituut doet komende week verder onderzoek naar de overleden ganzen. Het ook voor mensen H5N8 virus is echter bij de ganzen niet aangetroffen. Bron: AD/UN, 27-05-2017


Energie uit bermplanten

Een primeur langs de provinciale weg N401 bij Kockengen, ten westen van Breukelen, krijgt een meetpunt dat een half jaar gaat proefdraaien op energie, dat is opgewekt uit bermplanten. De provincie Utrecht telt ruim 350 km aan provinciale wegen. In de bermen bevinden zich 150 meetpunten die meten hoe hard er wordt gereden en hoe druk het is. Voor de proef werkt de provincie samen met HIG Traffic Systems, de leverancier van de meetpunten. HIG ontwikkelde samen met Plant-e uit Wageningen een proefsysteem. Plant-e bedacht de technologie om elektriciteit te winnen uit levende planten. Deze techniek is gestoeld op natuurlijke processen en wordt door Plant-e op kleine schaal toegepast in energieleverende plantenbakken en in de volle grond. Bron: AD/UN 27-05-2017


Twintig dassen in burcht

Ecoloog bij Natuurmonumenten, Luc Hoogenstein, was deze week zichtbaar verwonderd bij het zien van 20 dassen ergens op de Utrechtse Heuvelrug. Hij is daar verantwoordelijk voor het monitoren van het dassenbestand. Wellicht is het de grootste dassenburcht in heel Nederland. Volgens de ecoloog gaat het goed met deze dieren; enige jaren her waren het er nog zo’n 6.000, inmiddels is de schatting circa 30.000 dassen. Bron: AD/UN 27-05-2017


Extra fietsrekken bij station Utrecht- Overvecht

Er is een tekort aan fietsenrekken bij het station Utrecht- Overvecht. Om in de behoefte aan meer ruimte voor fietsen te voorzien, plaatst de gemeente extra fietsenrekken aan de Tuindorpkant van het station aan de Albrecht Thaerlaan.  Die rekken komen boven  op de al geplande 100 nieuwe rekken bij het nieuwe stationsplein aan de Overvechtzijde. Utrecht heeft, samen met ProRail onderzocht naar de grootste behoefte aan fietsenstallingen bij station Overvecht. Door middel van een enquete werd gevraagd waar mensen vandaan komen die hun stalen ros bij dit station stallen. Bron: AD/UN, 26-05-2017


Nog steeds gasaansluiting in nieuwbouw

In 2050 is het de bedoeling dat de hele economie in Nederland draait zonder fossiele brandstoffen. Het is maar de vraag of dat gaat lukken, want gemeenten maken weinig haast met het gasloos maken van nieuwe woonwijken. Tweederde van de huizen die tot 2021 uit de grond gestampt worden, wordt nog voorzien van een gasaansluiting. Dat blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu. Bron: AD/UN, 26-05-2017

 

Spoorbrug bijna klaar

De nieuwe spoorbrug, die over het Amsterdam Rijnkanaal in het spoor tussen Utrecht en Woerden, bij Leidsche Rijn komt, is bijna klaar. De brug bestaat uit 6 delen. Eind 2017 schuift de aannemer de complete nieuwe brug tussen de gele Hoge Weidebrug en de bestaande spoorbrug. De spoorverdubbeling is noodzakelijk voor het toenemende aantal sprinters van het Randstadspoor tussen de twee steden. Het traject tussen Utrecht Leidsche Rijn en Woerden is al viersporig. De nieuwe brug is 9 meter hoog en 336 meter lang. 
Bron: AD/UN, 24-05-2017
 

Franse kunstenaar tussen Utrechtse bomen

Eén met de natuur, in een tent op een houten plateau, geklemd tussen een paar bomen in. De Franse kunstenaar Laurent Tixador is neergestreken in de bossen bij het Science Park in Utrecht voor een wonderlijk project. Een boomhut als kunstwerk die onderdeel is van het programma Zero Footprint Campus en daarbij staat duurzaamheid centraal. De boomhut bevindt zich nabij de Botanische Tuinen. Bron: AD/UN, 24-05-2017
 

Stadsschouwburg wordt energiezuiniger

De Utrechtse Stadsschouwburg, aan het Lucas Bolwerk in de Binnenstad, is vandaag aangesloten op een zogeheten warmte- koudeopslagsysteem. Er wordt water benut om het gebouw in de winter te kunnen verwarmen en in de zomer te kunnen verkoelen. 
Bron: RTV Utrecht, 23-05-2017
 

Dode ganzen in Hoograven gevonden

Door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) worden 5 dode ganzen op vogelgriep onderzocht. De vogels werden dood bij een sloot aan de Schonauwensingel in Hoograven aangetroffen en zijn door de dierenambulance afgevoerd. De doodsoorzaak is nog onbekend maar wordt door de NVWA binnenkort bekend gemaakt. Vogelgriep is een besmettelijke ziekte die bij pluimvee, zoals eenden, kippen en kalkoenen voorkomt. In een enkel geval kan die ziekte ook schadelijk zijn voor de mens. Bron: DUIC, 23-05-2017
 

Binnenring vervloekt en aanbeden

Terwijl openbaar vervoerder U-OV zich zorgen maakt over de doorstroming van de bussen, vindt de wijkraad juist dat er te veel asfalt blijft. Het communale plan voor reductie van het gemotoriseerde verkeer op de westelijke binnenring in Utrecht-West leidt tot uiteenlopende reacties. Volgens Wim Pot van Pot Verhuizingen/Logistiek is bereikbaarheid blijkbaar een slecht woord bij Utrecht. Pot vindt het een slechte ontwikkeling en vindt dat in Utrecht een fatsoenlijke binnenring noodzakelijk is. Die ‘stadsboulevards’ zijn een heet hangijzer. De Utrechtse politiek (de linkse partijen) heeft grotendeels een andere opvatting en ook veel inwoners van diverse wijken zijn juist voorstander van minder vervuilend gemotoriseerd verkeer. Is er nog een revolutionaire oplossing voor al het verkeer hier ter stede? Bron: AD/UN, 23-05-2017  
 

Recycleerbare koptelefoon leasen

Het is zonde je koptelefoon ‘aan de wilgen te hangen’ als er slechts een kabeltje of een ander miniscuul onderdeel defect is. Veelgebruiker Dorus Galama (29) deed niet anders en bij het minste of geringste kocht hij domweg een nieuw exemplaar. Bij het zien van zijn reeks kapotte koptelefoons was het eureka! Dat leidde tot de oprichting van Gerrard Street. Dit bedrijf in Utrecht verhuurt koptelefoons. Galama en studiegenoot Tom Leenders aan de TU Eindhoven zijn de oprichters. Beiden ergerden zich aan het vaak eenmalige gebruik van koptelefoons. Ze willen de afvalberg reduceren en in plaats van lineair denken en handelen kwam het al gauw tot de circulaire gedachte. Kijk voor meer info op: www.gerrardst.nl. Bron: AD/UN, 23-05-2017
 

Uithoflijn op 7 juli 2018 in gebruik

Er is, na diverse vertragingen in de aanleg, toch een datum voor ingebruikneming van de Uithoflijn gekozen en dat wordt zaterdag 7 juli 2018. Dat melden U-OV en de provincie Utrecht. Met diezelfde datum vervalt buslijn 12. Momenteel is aannemer BAM Infra in de Uithof nog volop in de weer met het aanleggen van de tramsporen en de rijdraad. Bron: AD/UN, 23-05-2017
 

Wethouder op site dood gewenst

De boosheid over de nieuwste verkeersplannen in Utrecht- West is op Facebook ontaard in een doodverwensing van verkeerswethouder Lot van Hooijdonk. De beheerder van de groep ‘Je bent Utrechter (geweest) als…’ heeft de tekst verwijderd en de mogelijkheid tot reageren op het onderwerp gesloten. Beheerder Trudie de Jong noemt het bericht zeer vervelend. Gaat het om verkeer en wethouder van Hooijdonk, dan loopt het vaker uit de hand. Er blijkt één doodsverwensing en twee beledigingen verwijderd te zijn. De GL-politica wil onder meer de St. Jozeflaan en de Cartesiusweg omvormen in een stadsboulevard en dat leverde boze reacties op. De verkeers- en milieuwethouder werd meer keren ‘Lotje getikt’ genoemd. Bron: AD/UN, 23-05-2017
 

Brandweer blust met gifschuim

Al jaren blijkt dat de brandweerkorpsen in heel Nederland branden blussen met het gifschuim C8. Deze stof is extreem schadelijk voor mens, dier en milieu. Volgens diverse experts lopen brandweerlieden gevaar voor kanker. De brandweer zoekt inmiddels naar een alternatief. Er wordt tot op heden bij de meeste korpsen het zogeheten ‘fluorhoudend’ blusschuim toegepast. In dat schuim bevindt zich onder meer de giftige stof PFOA, dat ook bekend staat als C*, de stof van het gifschandaal bij chemiebedrijf Dupont in Dordrecht. Bron: AD/UN, 23-05-2017
 

Energiezuinig bedrijvenpark in Nieuwegein

Onder de rook van Utrecht, in de voorstad Nieuwegein, ontwikkelt zich met succes een nieuw bedrijvenpark. De verkoop van kavels op Het Klooster, zoals het terrein heet, verloopt voorspoedig en de reacties zijn vol lof. De bedrijven staan in de rij om een kavel te kunnen kopen. Er worden op Het klooster energiezuinige panden vervaardigd en producten geproduceerd die bijdragen aan een beter milieu en er zijn bedrijven met energiezuinige auto’s. In totaal ligt er in de driehoek van de autowegen A2, A12 en de A27 75 hectare aan uit te geven kavels, waarvan 34 hectare inmiddels verkocht is en 11 hectare gereserveerd voor bedrijven die in de rij staan om zich in Midden-Nederland te vestigen. 
Bron: AD/UN, 22-05-2017
 

Deel superfietsenstalling in augustus open

Het eerste deel van de ‘grootste fietsenstalling ter wereld’ gaat begin augustus open. De stalling bevindt zich onder het nog in aanleg bevindende Stationsplein. Er komen 7500 plaatsen van de uiteindelijke 12.500 plekken beschikbaar. De overige 5000 plaatsen volgen over ruim anderhalf jaar. De tarifering blijft voorlopig hetzelfde als die in de Jaarbeursfietsenstalling, die in een behoefte voorziet en derhalve een groot succes is. De populariteit van de stalling aan het Jaarbeursplein is zo groot dat zelfs fietsers vanaf de binnenstadskant van Utrecht Centraal hier heen rijden om hun stalen ros comfortabel te kunnen stallen. Bron: AD/UN, 22-05-2017
 

Nieuw plan Paviljoen Beerschoten

Het Utrechts Landschap gaat samen met 4 vrijwilligers van Paviljoen beerschoten in De Bilt plannen vervaardigen voor een nieuw infocentrum. Het paviljoen ligt op het gelijknamige landgoed aan de Holle Bilt, ten oosten van de dorpsbebouwing. In mei 2018 moet het nieuwe infocentrum, met horeca, klaar zijn. De beeldentuin van Jits Bakker blijft in de nog te ontwikkelen plannen behouden. Jaarlijks trekt het Paviljoen Beerschoten circa 20.000 bezoekers. Bron: AD/UN, 20-05-2017
 

Verkeersplan Oog in Al

In de wijk Oog in Al wil Utrecht het doorgaande autoverkeer op de Lessinglaan met verkeerslichten doseren om de files in de wijk te reduceren. Deze maatregel loopt vooruit op de aanleg van de westelijke stadsboulevard. Gisterochtend presenteerde verkeerswethouder Lot van Hooijdonk (GL) het plan waarvoor 30 miljoen euro gereserveerd is. Met de komst van de stadsboulevard verdwijnt 2 hectare asfalt ten gunste van groenstroken. De bedoeling is dat de raad nog in 2017 een besluit neemt over de uitvoering, die dan in 2019 of 2020 begint. Tot 11 juli aanstaande kunnen belangstellenden en omwonenden op de plannen reageren. Bron: AD/UN, 20-05-2017 
 

Veel belangstelling voor ecowijk in Houten

Oneindig vergaderen leidt tot ecosprookje en dat ecosprookje bestaat wel degelijk. In Houten heet dat sprookje Mandora. Daar wonen 98 mensen in het wijkje Het Hout, de onlangs opgeleverde ecowijk. In zes jaar is er geduldig maar gestaag ontwikkeld en gebouwd zonder dat er ook maar een projectontwikkelaar aan te pas kwam. Wel moest er veel vergaderd worden over van alles en nog wat. Ook werd er veel gedeeld als bijvoorbeeld gereedschap of een bakfiets. Delen is sowieso een sleutelwoord voor de ‘Mandoranen’. Er staan 36 huizen in deze duurzame wijk in Houten-Zuid. Voor meer info, kijk op: ecowijkhouten.nl.  Bron: AD/UN, 18-05-2017 
 

Nog zelfde aantal auto’s op nieuwe ’t Goylaan

Wie dacht dat het aantal auto’s minder geworden is, na de herinrichting van de ’t Goylaan in Hoograven, vergist zich. Het aantal is nog evenveel als voor de aanpak van de tot stadsboulevard omgebouwde laan. Dit blijkt uit een evaluatie van de gemeente Utrecht. Veel is nog niet voldoende opgelost, zoals een betere afstelling van verkeerslichten, de doorstroming van de bussen en de fietsers en ook de hulpdiensten vragen om beïnvloeding van de verkeerslichten. Deels is de doorstroming echter verbeterd. Bron: AD/UN, 18-05-2017

Foto’s bewijzen fietsenchaos op Smakkelaarsveld

De nieuwe fiets- en looproutes op en rond het Smakkelaarsveld zijn weer aangepast aan de nieuwe bouwsituatie in het Stationsgebied en zorgen voor een fikse chaos. Vooral tijdens de ochtendspits waren de frustraties niet van de lucht bij alle verkeersdeelnemers. Er zijn veel opstoppingen en de paden zijn niet altijd even duidelijk te zien. De chaos duurt nog twee maanden, meldt CU2030. Bron: DUIC, 17-05-2017
 

Fietsers en auto’s rijden sneller op de ’t Goylaan

Utrecht heeft de herinrichting van de ’t Goylaan afgerond met een evaluatie en daaruit blijkt dat auto’s in de ochtend- en avondspits van A naar B komen en de fietssnelheid met circa 2 km/u toegenomen is. Het nieuwe voorrangsplein is wel overzichtelijker geworden, vinden omwonenden. Bron: DUIC, 17-05-2017
 

Jonge slechtvalkjes heten Piet en Gerrit

Enigszins verwonderd zitten piet en Gerrit op de weegschaal. De slechtvalkkuikentjes, die vorige week in het Utrechtse provinciehuis geboren werden, zijn gezond en maken het goed. De Werkgroep Slechtvalk Nederland heeft de kuikentjes onderzocht. De twee vogeltjes zijn vernoemd naar twee invloedrijke De Stijl kunstenaars uit de provincie: Piet Mondriaan en Gerrit Rietveld. Via een webcam is de groei van de slechtvalkjes te volgen. Log in op de webcam slechtvalk.provincie-utrecht.nl met gebruikersnaam ‘Gast’. Een wachtwoord is onnodig. Bron: AD/UN, 17-05-2017 
 

Langgerekte rotonde enige optie voor Maliebaan

Voor de stad Utrecht is een ovonde, dat is een langgerekte rotonde, de enige meest logische oplossing om de kruising van de Maliebaan met de Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat met elkaar te verbinden. Door de aanleg van de ovonde komen de verkeersstromen niet in de knel en kunnen fietsers en ook voetgangers veiliger oversteken. Er wordt al veel langer over de cultuurhistorisch zeer belangrijke Maliebaan gesproken. De karakteristieke 55 meter brede en een kilometer lange baan stamt uit het jaar 1637. De komende tijd zal er nog veel gesproken en gestudeerd worden over de verkeersafwikkeling van de Maliebaan. Bron: AD/UN, 16-05-2017  
 

Fietsfoto’s op de kaart gezet

Dat de fiets in vele soorten en maten in Utrecht te bewonderen valt, is iedereen wel duidelijk. Martin Minjon, Utrechter in hart en nieren, heeft een paar jaar eerder een poster van allerlei kleurrijke tweewielers vervaardigd. Het idee ontstond toen hij drie jaar terug een bakfiets op de Oudegracht op de gevoelige plaat vastlegde. Aan die bakfiets hingen langspeelplaten. Inmiddels zijn er ook ansichtkaarten van fietsen te koop en dat vindt Martin Minjon geweldig. Bron: AD/UN, 16-05-2017

Fietsen door Utrecht: toll!

De uit Duitsland afkomstige fietsjournalist Sascha Priessemann zette enthousiast een filmpje online over het fietsen in de stad Utrecht en maakte een fietsrit door de Domstad. “Kaum Ampel in der Stadt und jeden fühlt sich ganz sicher und wohl auf dem Fahrrad”, zei Priessemann. (Nauwelijks stoplichten en iedereen lijkt zich heel veilig te voelen op de fiets). Inderdaad, toll. Bron: AD/UN, 12-05-2017

 

Verplaatsing asfaltcentrale in zicht

De Asfaltcentrale Utrecht wil van de huidige locatie aan de Groenewoudsedijk, bij kantorenpark Papendorp weg. Een projectontwikkelaar wil woningen bouwen in de omgeving. Het bedrijf is gevestigd tussen het Amsterdam-Rijnkanaal en de autobaan A2, ten noorden van Papendorp. De asfaltcentrale was voor de bewoners in Lombok, Kanaleneiland en oog in Al hinderlijk vanwege stankoverlast en dat vooral in de zomermaanden. Bron: AD/UN, 12-05-2017

 

NMU gaat fietsers belonen

De Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU) is vandaag een campagne begonnen in de provincie Utrecht om het fietsen te promoten en te stimuleren. Fietsers kunnen tijdens de spits onder meer kortingen krijgen bij bedrijven en instellingen die meedoen aan de campagne. Want veel bedrijven en instellingen, waaronder uiteraard de Fietsersbond ondersteunen deze campagne. Ook ‘groene’ bezorgdiensten krijgen een beloning als ze van de bakfiets meer gebruik maken. Bron: DUIC, 11-05-2017
 

Bewoners Binnenstad meest tevreden

De bewoners van de Binnenstad zijn de meest tevreden Utrechters. Ze waarderen hun stadsdeel met een waarde van 8,1. Dat is het hoogste rapportcijfer dat Inwoners geven aan alle Utrechtse wijken. Overvecht is de enige wijk die beneden de waarde 5 scoort: 4,9. Dat de Binnenstad het goed doet bij de ‘Binnenstedelingen’ heeft van doen met de kleine, nauwelijks door auto’s bereden straatjes en het vele groen van tuinen in de Binnenstad, die soms behoorlijke oppervlakten hebben. Als het om geluidshinder gaat, betreft het uitgaansleven en de festivals, maar die horen in een levendige Binnenstad. Dat de grote wijk Overvecht op verschillende fronten slecht scoort is vrij logisch: grote onpersoonlijke flatwoningen, sociaal isolement, veel verkeerskabaal en een bepaalde saaiheid. Al deze gegevens zijn te vinden op de Monitor Utrecht over 2016, die woensdag 10 mei gepubliceerd is en dat voor de 20ste keer. Bron: AD/UN, 11-05-2017 
 

Meer last van verkeerskabaal

Het aantal Utrechters dat zegt last te hebben van verkeerslawaai is, na een daling in 2015, in het daarop volgende jaar 2016 weer toegenomen. Gaf in 2015 ruim driekwart (76 procent) van de Utrechters wel eens hinder te ondervinden van verkeersherrie, in 2016 is dit 97 procent. Hoewel vooral de inwoners van de Binnenstad, Oost en Zuidwest meer last van het verkeer ondervinden, hebben de wijkbewoners van Overvecht de meeste verkeershinder: zo’n 35 procent. Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern zeggen veel minder verkeerskabaal te hebben: respectievelijk 16 en 17 procent. Bron: AD/UN, 11-05-2017
 

Herinrichting kruispunt Smakkelaarsveld

Dat werd tijd: een betere herinrichting van de kruising bij de bruggen nabij het Smakkelaarsveld in het Stationsgebied. De start is aanstaande maandag 15 mei. De fiets- en voetpaden worden in fasen opgehoogd, opnieuw geasfalteerd en een betere wegmarkering. Ook worden er verkeerslichten geplaatst. Waar nu nog bussen rijden, moet weer water komen en daarom wordt ook de busbaan verlegd. Door de herinrichting komen er tijdelijk nieuwe routes, die met borden aangegeven worden. Bron: AD/UN, 11-05-2017 
 

Buslijn 6 moet terug in Hoograven

Maandag 8 mei zijn ruim 630 handtekeningen overhandigd aan het Utrechtse provinciebestuur voor het herinvoeren van een goede stadsbuslijn in Hoograven-Zuid. Het gaat om stadsbuslijn 6, die in 2012 opgeheven werd. Die buslijn heeft de voorkeur bij de wijkbewoners. Ook de SP-raadsfractie ondersteund de handtekeningenactie.
Bron: DUIC, 10-05-2017
 

Maarschalkerweerd wordt sportieve achtertuin

Het gebied Maarschalkerweerd moet zich sterker ontwikkelen tot een gebied waarbij recreatie, ontmoeting en sport centraal staan, vindt het college van B&W. Voor het gebied in het oosten van Utrecht wordt daarom een ontwikkelingsstrategie opgesteld, die begin 2018 klaar moet zijn. Maarschalkerweerd vormt de verbinding tussen de stad en het landgoed Amelisweerd. Utrecht wil de groei van de stad binnenstedelijk opvangen en daarom komt er meer druk te staan op bestaande voorzieningen en de openbare ruimte, zoals het sportcomplex Maarschalkerweerd. Bron: DUIC, 10-05-2017

Omstreden route voor fiets blijkt oud plan

Er is nog al wat commotie ontstaan rond het plan voor een fietspad tussen de Weteringlaan in Zeist- West en de Bisschopsweg in het natuurgebied Oostbroek. Die commotie is onterecht schrijven b en w van Zeist op vragen van GroenLinks en Nieuw Democratisch Zeist. Beide raadsfracties waren verwonderd dat het plan over het omstreden fietspad weer boven water kwam. Eerder, in 2005, was er al een plan voor een fietspad door het groene gebied ten westen van Zeist. Hoe het gedateerde plan per abuis op internet gekomen zijn is nog onduidelijk en dat zoekt de provincie uit. Bron: AD/UN, 10-05-2017
 

Utrecht is topscorer auto’s laden

In Utrecht worden auto’s het meest opgeladen van alle auto’s in de provincie. Amersfoort en houten kennen daarna de meeste laadsessies. De provincie Utrecht was in 2006 de snelste stijger met een groei van krap 80 procent van het aantal laadsessies. Het Nederlandse gemiddelde toonde een groei van 45 procent. Nederlands kleinste provincie komt daarmee op de derde plaats na Zuid- en Noord Holland. Cijfers tonen dat aan van NewMotion dat ruim 13 miljoen laadsessies van de voorbije 5 jaar analyseerde. Bron: AD/UN, 10-05-2017
 

Kanaalweg veiliger met fietstunnel

De Utrechtse afdelingen van D66 en de Fietsersbond willen dat er een fietstunnel komt onder de gevaarlijke kruising bij de Kanaalweg en de Tellegenlaan, ter hoogte van de Villa Jongerius. Er rijden zeer veel bussen en auto’s over de Tellegenlaan en dat leidt tot bijna-ongevallen op die kruising. Fietsers schieten vaak rakelings langs de bussen, zegt D66- raadslid Maarten Koning. Bij telling passeerden dagelijks in de ochtendspits zo’n 2500 fietsers het bewuste kruispunt. De Kanaalweg is onderdeel van de doorgaande fietsroute naar de Binnenstad. Bij alle kruisingen en bruggen zijn fietstunnels, alleen niet op deze kruising. Komt er een busbaan dan wordt de kruising hier nog gevaarlijker.
Die busbaan loopt van Leidsche Rijn naar de Binnenstad vice versa en die loopt wellicht over de Tellegenlaan. Dan zijn er 4 rijbanen die de fietsers moeten oversteken. Dan komen er nog 10.000 woningen op de Merwedekanaalzone, waardoor het fietsverkeer naar en van de Binnenstad nog verder zal toenemen. Fietstunnel nodig dus.
Bron: AD/UN, 10-05-2017
 

Corporatie test windturbine op flatgebouw

Woningcorporatie BO-EX zet een klein windturbine op het dak van een flat van 10 etages. De stroom wordt direct benut in de gemeenschappelijke ruimten. In 2010 liet de woningbouwvereniging ruim 100 zonnepanelen aanbrengen op een zijgevel van een der flats. Het zou prachtig zijn als ook in bewoond gebied windkracht toegepast kan worden, zegt de directeur van het installatiebedrijf Rogier Bos. Bron: AD/UN, 09-05-2017
 

Monteur komt langs met de bakfiets

In de Utrechtse Binnenstad rijdt en parkeert de servicemonteur van Coca Cola, DE, KPN of van welk ander bedrijf dan ook, straks niet langer zijn bestelbus in de straat, maar komt hij/zij met een elektrische bakfiets voorgereden. Het idee is afkomstig van de Utrechtse Elza van Genderen, die grootse plannen heeft met dit type transport. Ook verkeerswethouder Lot van Hooijdonk (GL) is hier enthousiast over. Van Genderen is benieuwd hoeveel monteurs de bakfiets zullen prefereren boven de nog gangbare bestelauto. Bron: AD/UN, 09-05-2017
 

Fietsersbond faliekant tegen aanleg fietspad door natuurgebied

De Fietsersbond in Zeist is mordicus tegen de aanleg van een fietspad tussen Zeist- Brugakker en de Bisschopsweg ten zuidwesten van Zeist. Het fietspad zou dwars door maagdelijk natuurgebied lopen. De provincie wil een nieuwe en kortere route tussen Zeist en de Uithof. De huidige langere route, de Bisschopsweg dus, wordt ook door automobilisten als sluiproute gebruikt om files op de A28 te omzeilen. De bestaande route over de Bisschopsweg is voor fietsers uiterst aangenaam vanwege de fraaie natuur. De nieuwe route zou dwars door de ecologische hoofdstructuur lopen. Voor veel inwoners van Zeist is de kortere route overbodig, immers de Schorteldoeksesteeg biedt uitkomst. Van Zeist-Vollenhove rijd je niet om over Zeist-Brugakker.
Bron: AD/UN, 09-05-2017

 

Eneco wacht op rechter vóór bouw op Lage Weide

Energiebedrijf Eneco verwacht na de zomer van 2017 te kunnen starten met de bouw van de biomassacentrale/ biowarmte-installatie op het bedrijventerrein Lage Weide. Milieuorganisatie MOB spande eerder een rechtszaak aan tegen de bouw van de centrale. Eneco ziet de uitspraak van de rechter met vertrouwen tegemoet. De energieleverancier moet van de rechter wel strengere emissienormen voor dioxine en furanen in de vergunning opnemen. MOB ging in hoger beroep. De uitspraak is op woensdag 24 mei aanstaande. Bron: RTV Utrecht, 08-05-2017

 

Veilig fietspad naar Uithof

Ligt het aan de provincie Utrecht, dan komt er een nieuwe fietsverbinding tussen de Weteringlaan in Zeist – Brugakker en de Bisschopsweg ten oosten van de Uithof. De Bisschopsweg is een belangrijke fietsroute tussen de Uithof en Zeist, maar ook een sluiproute voor automobilisten die vanaf de Uithof de file op de A28 willen omzeilen. De Bisschopsweg is smal en fietsers voelen zich bepaald niet veilig en prettig als er ook nog eens een auto voorbij komt. Het fietspad zou dit jaar nog aangelegd moeten worden. Dat pad krijgt een lengte van 830 meter en doorkruist de ecologische hoofdstructuur- en zone. Verschillende milieu- en natuurclubs zien niets in dat fietspad, de Fietsersbond in Utrecht daarentegen wel. Volgens de provincie vormt het pad geen obstakel met lichtvervuiling van het landschap. Om het fietspad in de winter ijsvrij te houden, wil de provincie restwarmte in het wegdek toepassen. 

Bron: AD/UN, 08-05-2017                                                                                                                                            

Volledig afbreekbare biokist 

Ook in de uitvaartbranche dringt duurzaamheid door: de composteerbare urn en de biologisch afbreekbare kist. Het 10 – jarige Alting Uitvaartcentrum in Utrecht hield zaterdag 6 mei een infomarkt waarop ‘eigenzinnige uitvaarten’ , kisten, urnen en andere bijkomende zaken een plaats kregen, gewoon middenin de Geertekerk in de Binnenstad. De afbreekbare biokist uit bioplastic is in opmars.

Bron: AD/UN, 08-05-2017 

 

Hek op station Breukelen maakt overstappen lastig

Op het perron van station Breukelen staan tijdelijk hekken. Die zijn bedoeld om ongelukken te voorkomen.  De metalen afrastering staat er omdat spoorinfrabeheerder ProRail het perron gaat ophogen tot 76 cm vanaf de bovenkant spoorstaaf. Dit is trouwens een landswijde actie; uiteindelijk moeten alle perrons in Nederland opgehoogd zijn. Dat is voor treinreizigers gemakkelijker bij het in- en uitstappen. Dus geen of weinig hoogteverschil tussen perron en trein. 

Bron: AD/UN, 05-05-2017

 

Reizigers willen geen glaswand

Het tramstation aan de stadszijde bij Utrecht Centraal krijgt wellicht een glaswand die eerder als een obstakel gezien wordt door reizigersorganisatie ROCOV Utrecht. Trampassagiers van de toekomstige Uithoflijn die naar de Mariaplaats in de Binnenstad lopen, moeten dan een omweg maken van honderden meters via de ov-terminal. Rechtstreeks lopen is onmogelijk door dat er een glaswand in de weg staat. Mensen betrachten dit als een fysieke belemmering en zullen trachten een methode te vinden om deze omweg te bekorten. Utrecht vindt de glaswand nodig voor de veiligheid van voetgangers daar er veel bussen en trams rijden. 

Bron: AD/UN, 05-05-2017

 

Ik gruwel van verspilling

De kleding die morgen, vrijdag 5 mei, op de vrijmarkt in Lombok achter blijft, krijgt dankzij Gabrielle Hermandez een nieuwe kans voor hergebruik. Ze neemt die achter gebleven kleding met haar bakfiets mee om te voorkomen dat al dat materiaal weggegooid wordt en mee genomen door de vuilophaaldienst. Daar Gabrielle een jaar zonder werk zat, weet ze dat werklozen er financieel niet al te florissant bijzitten. Wie kleding over houdt, kan zich melden op de Facebookpagina ‘Gratis in Lombok en omgeving’. Ook bij de Antoniuskerk aan de Kanaalstraat in lombok staan containers voor overgebleven kleding.
Bron: AD/UN, 04-05-2017 
 

De werkplek van de boswachter

Peter ziet door de bomen het bos nog steeds elke dag. Als er iemand is die buiten de gebaande paden in het landgoed Amelisweerd mag lopen, is het boswachter Peter Kragten wel. Hij struint al meer dan 35 jaar in het bos en weet alle dassen, vossen en reeën te vinden. Peters werkplek wordt ieder jaar door zo’n een miljoen mensen bezocht. Het landgoed gaat een keer ten onder aan zijn eigen roem, zegt de boswachter. 
Bron: DUIC nr. 33, 04-05-2017
 

Books 4 Life op zoek naar nieuwe behuizing

Goede doelen boekwinkel Books 4 Life moet weg uit het pand aan de Kromme Nieuwegracht 46. De Universiteit Utrecht (UU), die de begane grond van het pand voor nop aan de winkel afstond, heeft andere plannen met het huis. Books 4 Life is niet van zins de activiteiten te staken en zoekt daarom per 1 september aanstaande een nieuw onderkomen. Daar 90 procent van de winkelomzet naar goede doelen gaat, kan Books 4 life vrijwel geen huur betalen. Naast boeken zij er ook cd’s, dvd’s en lp’s verkrijgbaar voor 1, 3 of 5 euro per stuk. Al het materiaal dat Books 4 life verkoopt is tweede hands. De opbrengst gaat naar Oxfam Novib en Amnesty International. Ook lokale Utrechtse goede doelen krijgen geld van Books 4 Life, dat door vrijwilligers gerund wordt.
Bron: RTV Utrecht, 03-05-2017

Pilot met E-bakfietsen voor onderhoud- en servicediensten in Utrecht

Drie bedrijven (KPN, Coca Cola en Douwe Egberts) doen mee met een pilot om met de E-bakfiets die in station Vaartsche Rijn staat, hun klanten in het centrum te bezoeken. De E-bakfietsen zijn van CityServiceBike. Ook andere bedrijven kunnen zich nog aanmelden. Door de slechte bereikbaarheid van het centrum en dure parkeerplekken is deze pilot gestart. Na een periode van 6 weken volgt een evaluatie met betrokken partijen. Daarna wordt het concept verder uitgerold, niet alleen in Utrecht, maar ook in andere steden.
Donderdag 11 mei opent wethouder Lot van Hooijdonk de pilot in de parkeergarage van station Vaartsche Rijn.
Bronnen: DUIC, 03-05-2017 en CityServiceBike
 

Nieuwe stadswijk Cartesiusdriehoek

Er komt een nieuwe stadswijk met 2.400 woningen op het oude NS-rangeerterrein bij de Cartesiusweg. Het wordt een wijk met veel groen waar fietsers en wandelaars de ruimte krijgen en de auto minder plek krijgt. Daarnaast komt er een ontmoetingsplek in de wijk in het CAB-gebouw (de voormalige busremise en werkplaats van de NS), waar winkels, horeca, maatschappelijke voorzieningen en sport en cultuur komen. Het nieuwe gebied wordt duurzaam en verkeersarm. Zo moeten bijvoorbeeld energie, water en de gebruikte materialen in de wijk duurzaam worden van de gemeente. 
Bron: AD/UN, 03-05-2017
 

Drukte op wegen en op het spoor in de regio

Uit een vierjaarlijks rapport van het ministerie van Infrastructuur en Milieu blijkt dat de regio Utrecht de komende tientallen jaren (verder) in de knel zal raken. Er wordt een topdrukte op wegen, fietspaden en treinsporen verwacht. Met name de A1 en A2 zijn snelwegen die last zullen blijven houden van files, ook buiten de spitsuren. Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk zegt dat Rijk en regio zullen “moeten investeren in een mobiliteitssysteem dat deze groei kan verwerken en tegelijk de leefbaarheid van de stad en het vestigingsklimaat waarborgt”. 
Bron: AD/UN, 02-05-2017
 

Groei verkeer grote steden

Het ministerie van I&M verwacht dat het wegverkeer en het openbaar vervoer in de grote steden onder druk komen te staan na 2030. Met name het personenvervoer blijft toenemen. Daarnaast wordt een groei van het goederenvervoer verwacht. Dit blijkt uit de vierjaarlijkse rapportage van het Ministerie. In de minder drukke regio’s van Nederland - delen in Zeeland, Limburg en Noord-Nederland-  wonen steeds minder mensen. Hier trekken openbaarvervoerbedrijven zich de komende jaren wat vaker terug waardoor voorzieningen moeilijker bereikbaar worden. 
Bron: AD/UN, 02-05-2017
 

Experimenteren met drijvende voedseleilanden

De Wageningen Universiteit laat binnenkort een eiland van piepschuim (airpop) te water in een bassin op haar terrein in Lelystad. Op dit eiland wordt geëxperimenteerd met het verbouwen van voedsel. Martin Hubers van de Stichting Drijvende Eilanden heeft het idee van de drijvende voedseleilanden (Floating Food Farms) ontwikkeld, samen met Sören Knittel van Nexus Product Design. 
Het voordeel van deze drijvende voedseleilanden is dat er geen land voor nodig is. De aarde bestaat voor 70 procent uit wateroppervlak. De meeste steden liggen langs rivieren. Dus ook in steden kan je voedsel op deze drijvende eilanden produceren. Niet alleen de Universiteit Wageningen doen mee met het idee van de drijvende voedseleilanden maar ook bedrijven als Royal HaskoningDHV. Het idee is ook toepasbaar in ontwikkelingslanden en kan daar mede een oplossing bieden voor het voedselprobleem. 
In september volgt een eerste evaluatie van het experiment in Lelystad.  
Bron: AD/UN, 02-05-2017