Contact | Sitemap | Route | 

Onafhankelijk onderzoek en Beroepsprocedure kunnen beginnen

De benodigde 40.000 euro voor een onafhankelijk onderzoek en voor het instellen van de beroepsprocedure tegen de verbreding van de A27 Ring Utrecht was binnen zes weken gehaald. 
 

Het onafhankelijke onderzoek op basis van actuele cijfers naar de noodzaak van de verbreding kon dus starten. Dat gold ook voor de beroepsprocedure nu Minister Schultz het Tracébesluit voor de verbreding van de A27 in december 2016 heeft getekend. Op 19 januari werd dit besluit gepubliceerd. Tot 2 maart kon iedereen, die eerder een zienswijze heeft ingediend, beroep aantekenen bij de Raad van State. Kerngroep Ring Utrecht gaat dit ook doen. 

 

Voor iedereen die wilde weten wat de verbreding voor consequenties heeft voor het bos in Amelisweerd was er zondag 8 januari een middag bij Amelisweerd waar je door rode linten aan de bomen kon zien hoeveel bomen er verwijderd zullen worden. 

 

Bomenkap wegverbreding Amelisweerd zichtbaar gemaakt

Zondag 8 januari liet de Kerngroep Ring Utrecht in Amelisweerd zien wat de snelwegplannen betekenen voor Amelisweerd. Tussen 13.00 en 16.00 uur vertelden o.a. John Buitink (KRU) en Bea Groen (Vrienden van Amelisweerd) over de gevolgen van de verbreding voor het bos van Amelisweerd en over het ‘dak op de bak’. Ook werd zichtbaar gemaakt met behulp van rode linten, hoeveel bomen er gesneuveld gaan worden. 

 

Voor een videoverslag van de middag, zie onderstaand filmpje, gemaakt door Olivier Beens van de Vrienden van Amelisweerd. In de video zie je een impressie van de middag en de rondleiding, die begon met een kranslegging in het Markiezenbos: Voor meer dan 700 bomen, laat ze niet vallen! 

 

 

 

De linten werden gehangen op 25 meter aan beiden kanten van de A27, de ruimte waarbinnen bomen gekapt of aangetast worden. Mogelijk sneuvelen er ook bomen buiten deze zone. De impact blijkt groter te zijn dan veel mensen dachten. 

Het ‘dak op de bak’ is een plaat, die een paar meter hoger komt te liggen dan het bos. Deze plaat zal geen bomen kunnen dragen en is wat de KRU betreft op geen enkele manier een compensatie voor boomkap. 

Verder gaf John Buitink aan dat verbreding tegen een rechterlijke uitspraak uit de jaren 80 indruist. Daarin is namelijk vastgelegd dat de A27 niet breder mag zijn dan de huidige betonnen bak. 

 

 

Tot en met vrijdag 13 januari kon er nog geld gedoneerd worden aan de crowdfundingsactie. Meer is zeker welkom. Vanaf 13 januari kan je doneren aan Soesa (Stichting Onderzoek en Educatie Stad en Amelisweerd) of de KRU. Zie snelwegen-utrecht.nl/donaties.  

 

Zie hier voor meer informatie en kijk ook bij KRU, de Vrienden van Amelisweerd en de Kracht van Utrecht